Val av CAD/CAM Program ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Re: Val av CAD/CAM Program ??

Inlägg av PerE »

Hicka, ja.
Jag tror liksom det inte är någon idé i detta läget att snacka Pappersrymden eller Modellrymden utan vad Perkla behöver är hur ett Cadprogram fungerar överhuvudtaget.
Per
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis som du skrev verkar du uppenbarligen ha svårigheter att förstå vissa saker.

När du ritar i ACAD så blir sakerna exakt så stora som du ritar.

Ska du rita av en sak som är 100 mm lång och 50 mm bred så ritar du helt enkelt en rektangel som är 100 enheter lång och 50 enheter bred.

Ska du rita av en sak som är 100 meter lång och 50 meter bred så ritar du helt enkelt en rektangel som är 100 enheter lång och 50 enheter bred. Fast du KAN, om du vill, rita den 100 000 enheter lång och 50 000 enheter bred. I och med att du lätt kan zooma i ACAD så spelar det ingen roll om du ritar i mm, m, km, nm, tum, fot eller vad du vill. Bara du är konsekvent.

Och ska du rita av en sak som är 100 nm lång och 50 nm bred så kan du alltså rita den 100 enheter lång och 50 enheter bred. Eller 0,0000001 enheter lång och 0,00000005 enheter bred.

Normalt väljer man en skala så man får vettiga siffror att jobba med.

Men naturligtvis kan du rita den där rektangeln 3.937 enheter lång och 1.969 enheter bred (d.v.s. rita i tum). Eller så kan du rita den 200 enheter lång och 100 enheter bred (rita i enheten "halvmillimeter"). Fast det är som sagt var rätt dumt att rita i enheter som ger jobbiga siffror.

Måttsättning handlar om att sätta in pilar med text som talar om hur långa sakerna är. Men de visar bara det du redan har ritat. Har du ritat en sak 100 enheter lång så kan du inte få måttsättningen att säga nåt annat än 100 enheter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du ritat en sak 100 enheter lång så kan du inte få måttsättningen att säga nåt annat än 100 enheter.
Hmm, jo det kan man :badgrin: men det är överkurs.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Phuuu...

Sicket snack... jag vet att jag ritar i skala 1:1, jag vet åxå att jag bör ha vettiga siffror att jobba med, dessutom vet jag att jag måste lära mig grunderna AutoCAD,

Jag har inte riktigt kommit dit än att jag måste sätta mått på mina saker, jag sa bara att jag lär måsta lära mig det åxå..

Nu blir det så att jag kommer att sitta o greja med CAD tills jag fattar vad jag pysslar med, dessutom anser jag inte att jag är helt nollad på detta...

Om nån sätter en gitarr i näven på nån av er och har till uppgift att lära sig en låt... det är inte det lättaste om man inte vet vilka toner som spelas eller hur man överhuvudtaget tar ett accord.

Det är lite samma sak... har man aldrig gjort nåt så blir det mycket frågande om det är rätt osv... kommer att vara så att fingrarna kommer inte att vilja samma sak som skallen. Då måste man fråga hur man ska göra för att på bästa sätt kunna lära sig denna låt..

Tror inte att många av er kommer att lära er denna låt med bara en gitarr och en låt på en CD skiva utan hjälp, om ni aldrig nånsin tagit i en gitarr tidigare..

Säger alla olika hur man ska lära sig låten så kommer man till en början bli förvirrad och sen kommer man att göra så som man själv tycker känns bra..

Nu har en del sagt en sak och andra en helt annan.. så jag kommer att kolla i autoCAD till jag förstått.

Även folk som jag funktionshinder eller nersatt inlärningsförmåga kan lära sig det mesta tids nog.

Få ju heller inte maskinen förrens om 3-4 veckor.. så än är det ganska lång väg kvar.

Men jag är såklart tacksam för alla tips jag kan få....

Vad det gäller att spela gitarr så har jag bara spelat i 22år än så länge.. så det finns mycket kvar att lära på den fronten åxå.. :)

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Deppa in ihop nu Perkla :D
Vi försöker bara hjälpa till men för att spela på en gitarr måste man lära sig att stämma den först.
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Precis...

Det är stämningen jag håller på med just nu.. E,H,G,D,A,E, ska det vara..

E och H tror jag att jag har fått till nu.. det innefattar att kunna veta hur man gör; raka streck, runda ringar, rektanglar osv...

Längre än så har jag inte kommit ännu,

Men jag har lärt mig vilka format jag ska spara det i och kanske måste man Convertera i A9, och kanske öppna i Cambam för att få Gcode så den blir klar att öppnas i Mach 3... gjorde det bara en gång som POS lärde mig.. sen kunde jag det direkt... inga problem alls..

Ska snart beställa hem stämskruvar till elgitarr som har en liten knapp som man trycker på så stämmer hela gitarren sig själv... det tycker jag är fränt.. ska kolla hur pass tillförlitligt detta är och om det är nåt man kan sälja... :)

// Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kontrollera med lokala biblioteket, det har ingen som helst betydelse om boken är för AutoCad 9 eller 14, de funkar i princip på exakt samma sätt.
Dessutom så är det mycket sällan man använder musen när man ritar, utan man matar i de flesta fall in alla mått mm via tangentbordet.
Musen använder man när man väljer objekt.

Nåväl, en liten kortfattad förklaring till hur AutoCad fungerar.

Du har två rymder.
Modellrymden, på Autocadspråk är detta ModelSpace, med kommandot MSPACE.
I modellrymden modellerar/ritar du din konstruktion, den är fullt 3-dimensionell, vilket innebär att du kan problemfritt röra dig själv och rita i alla tre dimensioner. Det är det du ritar i Modellrymden som sedan skall bli dit NC-Program.

Nästa rymd är den sk pappersrymden, PaperSpace med kommandot PSPACE.
Det är härifrån du gör dina pappers/Pdf utskrifter.
Pappersrymden är till sin natur alltid 2-dimensionell, eftersom en pappersutskrift är tvådimensionell.
Från pappersrymden skapar du ett eller flera fönster mot modellrymden, så du kan få en 2-dimensionell bild av det du ritat.
Varje sådant fönster kan ha sina egna förstoringar och följaktligen visa olika delar av modellen.
Det är här i pappersrymden som du gör din måttsättning. Man använder då skalfaktorer på måttsättningen så att måtten blir riktiga.
Det finns dessutom en funktion som gör att du kan zooma in ett fönster till en riktig skala, viktigt i bl.a byggnadsritningar som skrivs ut på papper, då man vill att utskriften skall ha en fast skala.
Det är i pappersrymden man stoppar in sitt ritpapper så man får med alla textfält etc.

Modellrymden är enbart till för modellen/konstruktionen, allt annat skall hamna i pappersrymden.

När du sedan ritar, så använder du de verktyg som finns tillgängliga, dvs linjer bågar cirklar mm, samt de funktioner som kan modifiera/kopiera/flytta dessa.
Själv använder jag till 90% tangentbordet, eftersom det går mycket fortare att skriva in kommandot via tangentbordet än att använda musen.

Beträffande detta med linjer så har du i princip tre olika typer.
Cirkel, ritar en cirkel inget annat. Består av ett sammanhängande segment
Linje ritar en linje, med eller utan sammanhängande segment, dock är varje segment ett enskilt objekt.
Polylinje, som ovan men med den skillnaden att samtliga segment ingår i samma objekt, dessutom kan de olika segmenten ha olika bredd och dessutom bestå av cirkelbågar mm.

Du kan alltså rita en cirkel med en polylinje om du vill, genom att rita två cirkelbågar.
Övriga bra och ha saker är Chamfer, fasar av ett hörn.
Fillet, rundar av ett hörn.
Trim, klipper av valda delar av en linje.
Extend förlänger en linje.
Osv.
Lagerhanteringen är till för att du skall kunna tända och släcka olika delar av konstruktionen, exempelvis bocklinjer i ett lager, centrumlinjer i ett, konturerna i ett osv.

Men skaffa dig en bra bok, gå till biblioteket och kolla.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Precis vad jag tänkte föreslå, en del av dessa finns också som E-böcker och kan laddas ner på valfritt bibliotek med sitt lånekortsnummer.
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Japp..

Tror jag fattar skillnaden mellan pappersrymd och Modellrymd..

Vi har inget bibliotek som man kan gå in på på nätet o ladda ner med lånekortsnummer tror jag..

Eller vad var det du menade PerE.. ?

Frågade på bibblan men dom hade ingen sån bok tyvärr.. dom skulle kunna ta hem den så jag har den om 2-3 veckor..

Kan man ladda ner via nätet så är ju det ännu bättre..

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Titta på "Stadsbiblioteket" eller något sådant, det behöver ju inte vara lokalt.
Jag vet att det finns för jag har gjort det själv ett par gånger när jag behövde reda ut en grej.
Per
Ps. Det är alltså en elektronisk låning om man säger så, det är en PDF fil man laddar ner som man får låna ett tag.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag kollat.. i stockholm och göteborg samt en del andra städer.. man måste ha lånekort i den staden och kan inte låna om man tillhör nån annan stad och har nåt annat lånekort..

Här uppe i dom norrlänska skogarna finns inga sånna moderniteter att man kan låna på nätet via det lokala biblioteket..

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag är inte riktigt säker på om du förstår vad jag menar.
Det är alltså ingen "fysisk" bok du lånar. Har du kollat på "E-Böcker" på biblioteken ?
Jag har gjort det själv som sagt.
Per
Edit: lång länk http://www.elib.se/library/search.asp?s ... 56&lang=SE
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nix.. det funkar inte med mitt lånekort iaf.. felaktigt lånekortsnummer står det..

Så det funkar nog inte för min del iaf.. mitt lånekortsnummer gäller ju bara här på mitt bibliotek, det står ju på baksidan av kortet dessutom..

// Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Var i landet finns du?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag bor djupt inne i skogarna runt Lycksele..

// Daniel
Skriv svar