Följa stjärnhimlen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Verkar komma från www.portescap.com fast de har inte just den modellen längre vad jag kan se.

Men genom att kolla på liknande växlar så tycks det vara en kullagrad låda med 31ggr utväxling. (Som du gissade)

Hittar ingen liknande encoder eller motor, ännu.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Aha, en tacho :D Jaja, jag har inte så bra koll på sånt här ;)

Jag provade att diodmäta mellan "pinnarna", men fick inget utslag nånstans. Fast jag undrar om min multimeter funkar som den ska...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Blir kanske lite väl extremt, men man kan ju sätta en kuggväxel först innan snäckväxeln som man låter ha en utväxling på 1:5 eller så och därmed komma ner på nästan 1steg/sek, eller dubbla snäckväxlar, dels den på 1:100 och dels en på 1:20 och därmed få en utväxling på 1:2000 vilket ger dig en puls per 0,216 sekund, dvs 4,63 steg i sekunden om jag nu räknar rätt...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja det blir nog lite överkill. Kan jag lägga vantarna på en färdig motor med mer utväxling så är det bra, men den hemkokta lådan får nog bli 1:100ggr får att hålla saker och ting på en hyffsat lätthanterlig nivå.

Så tack Walle för visat intresse, men den motor+låda på 31ggr tror jag inte jag klarar att styra tillräckligt långsamt.

Får se om grym kan hitta något i morgon, annars finns som sagt 200stegisen som en dyrare utväg. (blev ju 500spänn med 2 drivkretsar från elfa, i mastigaste laget egentligen.)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Oki Gimbal :)

Jag ska hålla kolla på den här tråden, för det är ju helt klart intressant :)

Så småning om kommer jag starta en ny tråd med ett eget "liknande" bygge. Dock så kommer det bli lite mer avancerat är jag rädd(!), jag siktar nämligen på att konstruera ett automatiskt panoramastativ :shock:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Dubbla leder är ju jobbigare helt klart, fast samtidigt så kanske det duger med helt vanliga RC-servon för manövrering...? Gör det det så blir ju styrningen och elektroniken busenkel.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ska till hyfsat starka RC-servon iaf i så fall då man måste kunna rotera kameran runt kamerans "nodal point" och inte runt tyngdpunkten... och kameran kan ju väga en del... man får nog räkna med iaf 1,5kg runt 15cm bakom vridpunkten + konstruktionens vikt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

1.5kg räcker inte för min kamera+objektiv i.a.f :)

Servon är uteslutet, möjligt att det skulle kunna funka med 18kg-servon, men det är tveksamt, speciellt eftersom hela konstruktionen måste rotera runt optikens främre nodpunkt.

Dock har jag inte ens börjat fundera över hur konstruktionen ska se ut, jag har diverse andra projekt att ta tag i först :)
Men den ska vara automatiskt på det sättet att den även sköter utlösning av kameran. Helst vill jag även kunna interfaca kameran så jag kan styra slutartiden från kontrollenheten, för att kunna framställa HDR-bilder på detta sätt. Jag har tidigare framställt HDR-panoraman bestående av inte mindre än 3 exponeringsnivåer per "delbild". Varje exponeringsnivå quadruple-exponerad (altså 12 bilder per delbild i panoramat). Och hela panoramat 2-3x5-6 bilder (altså två till tre gånger fem till sex). Det blir, för det största panoramat, 216 bilder. Denna proccess vill jag automatisera, fördet är riktigt bökigt att hinna få ihop allt innan ljuset ändras :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej 1,5kg är minimum, man får nog räkna med att konstruktionen bör klara runt 3kg 20cm från vridpunkten för att ta dom flesta kamera+objektiv-kombinationer, förutom dom mer extrema teleobjektiven på proffskameror (tex Nikon 400mm 2.8, där bara objektivet väger nära 6kg och behöver ha kameran sittande ca 45cm från vridpunkten för att vridas i "nodal point")
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rcservon är inget bra, dom brukar alldrig stå stilla och har inte precision nog

byggde ett panorama stativ till min kodak dcs200 (antik digital) som både snurrade och ändrade horisontalvinkel, eftersom kameran väger en del så blev det kanska räjela doningar, hadde snäckväxlade motorer i storleksorning små vindrutetorkarmotorer , helt analog styrning med pottar som feedback, lätt att välja vinkel + vinkel
tyvärr blev resultatet i qtvr inte bra med bilder på höjden, så jag skrotade den

ska man bara snurra så är det bra mycket enklare
skulle vara kul att prova igen
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ok, låter som du (Walle) kör lite mer avancerat än jag trodde.

Har sett enkla justerbara upphängningar för naturfotografer med stora tunga linser som får kamerorna mer eller mindre viktlösa, tänkte mig något liknade vilket ett någorlunda starkt RC-servo borde kunna hantera. Men det kanske ger parallaxproblem vid stitchningen? (Är det överhuvudtaget synligt såvida man inte tar panororamabilder inomhus?)

Servona slutar väl vibrera bara du slutar mata pulser.

Precisionen behöver väl inte vara så hög så länge man håller sig under 200mm eller däromkring.

Walle, varför tar du 4 bilder på varje exponeringsnivå?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Han gör multipla exponeringar per bild för att kunna göra HDR-bilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

Och ja det är i huvudsak parallaxproblem man vill undvika, när man gör panoraman.

Syns inte så mycket om man fotograferar på långt håll enbart, men när man ska ha in saker i förgrunden av panoramat kan det absolut synas!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja HDR är jag med på. Han tog 3 olika exponeringar (HDR), men 4 bilder på varje exponeringsnivå. 12 bilder per "ruta", om jag fattade rätt vill säga.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

De fyra bilderna kör jag i programmet Image Stacker i läge "average" för att eliminera brus. Sedan använder jag utresultatet av det till att göra HDR-bilder, som sedan stichas samman.

Gimbal: Lite komiskt med de upphängningarna för tunga objektiv du nämner, de kallas nämligen just "Gimbal" :)

Men problemet då blir som sagt parallaxproblem. Kameran måste vridas runt optikens främre nodpunkt för att undvika detta. Om man, som jag, vill ha med förgrund i bilden för att få djup så är parallaxavikelsen högst påtaglig. Och när man levererar bilder till kund så får de inte vara annat än perfekta. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad är det för panoramabilder du tar egentligen (motiv alltså)?

Stackning var det enda jag kom på, men jag uteslöt det då det knappast kan behövas om man skjuter på grund-iso, trodde jag. Tänkte att det snarare ger problem om löv eller något sådant rör sig det allra minsta, fast där kommer ju även HDR att strula till det.

(Där har min Pentax en kul finess, den kan stacka direkt i huset, upp till 9 exponeringar.)
Skriv svar