Funderingar kring cnc bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

jag har en stålstång med modul 2, hålen fick jag nog borra själv

Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Huruvida man har drivning på en eller på båda sidor beror naturligtvis på linjäriteten på koordinatbordet du har. Är det helt förspännt så behövs drivning bara på en sida, speciellt om det inte är stora krafter. Glappar konstruktionen så är det naturligtvis bättre med drivning på båda sidor. CNC-stansarna har bara drivning på en sida, iaf. de jag sett.
mmk

Inlägg av mmk »

Okej

Uttis > Har du någon bild på ditt bygge?

/Mikael
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

nej tyvärr och jag har nog inte möjlighet att knäppa någon tror grejorna är nerplockade :)

men det var inte så mycket att se det var inte ett x/y bord som var drivet av kuggstång utan mer som en z-axel som har vikt på sig hela tiden (inge glapp ?)

jag vet att jag sett ett budget plasma/fräsbord säljas med kuggstång men jag kan inte minnas vad det hette, letar du lite så hittar du det säkert

edit: här är en med kuggstångsdrivning www.ez-router.com , vad jag kan se används ett kugghjul samt fjäder
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag har mekat en del med laserskärmaskiner (Bystronic) som använder kuggstänger.
Där använder man vanliga kullager för att låta portalen rulla på en kraftig balk. Lagren är justerbara i höjdled så att man kan ställa ner glappet i kuggarna till noll. Det sitter även lager som mothåll under balken så att portalen inte kan klättra på kuggarna. Detta funkar alldeles utmärkt. Maskinerna är snabba och har mycket bra precision. Dessutom verkar det här systemet nästan outslitligt.
MrNiceman68

Plasma !

Inlägg av MrNiceman68 »

Skärhastigheten med Plasma avgörs vilken Ampere Plasman har och vilken tjocklek på plåten är men kör man tex med 50 Amp och 3mm plåt ligger det ca på 1-2M/min max. kolla på några tillverkares hemsida.

http://www.hypertherm.com
eller

http://www.kjellberg.de

eller

http://www.spt.se

http://www.axson.se

//johan
mmk

Inlägg av mmk »

uttis > jo det ser ut som det verkar vara en ganska simpel konstruktion så jag fick några idéer :)

MrNiceman68 > Okej! Ska läsa lite på dom sidorna du länka till.

/Mikael
mmk

Inlägg av mmk »

Tänkte ha en kuggstång på varje sida, men hur gör man med motorerna då?
Måste man ha dubbla styr moduler?

har läst det nån stans men kommer inte ihåg hur dom gjorde, och nu hittat jag inte tråden som det stod i :?

/Mikael
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja du behöver dubbla drivare till motorerna om du har dubbla motorer.

Sen kan du "slava" signalerna till motorerna i mjukvaran på datorn så att dom är exakt lika.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Meduza skrev: "Sen kan du "slava" signalerna till motorerna i mjukvaran på datorn så att dom är exakt lika."

Varför ha egen signal som mjukvarumässigt ändå är densamme som den andra? Är det inte bara att splitta dir/step-signalerna från lpt'n eller vad man nu har har? Då får man ju fler lediga I/O portar för annat. Geckos och andra drivare brukar väl ha högresistiva ingångar så någon buffertkrets inte ens behövs?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vet att en del folk har haft problem med att bara splitta mellan två drivers direkt, men splittar man med buffer så går det garanterat att göra så.

"Vanligast" tror jag dock att slava i mjukvara är, helt enkelt för att man inte måste göra något själv med elektroniken då :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Finns nog någon poäng bakom det också... Har man inte några övriga problem med brist på I/O-kapacitet så låter det vettigt.
H.O

Inlägg av H.O »

Poängen med slavning i mjukvaran är att varje motor kan ha en egen home-switch så att portalen automatiskt "rätar upp sig" i fall man råkat stalla ena motorn.

Ingången på Geckos drivsteg är optoisolerad så den är inte särskillt hög-resistiv, det står inte i databladet på G203 men jag har för mig att dom behöver i storleksordningen 10-15mA för att "tända" så en buffert är nog inte fel om man ska köra två stycken på samma "lina".
mmk

Inlägg av mmk »

Okej då blir det nog slavning!

Såg på bilderna som StreetBob länka till att man hade 2 stora remhjul och sen det lila kugghjulet på remhjulet, kan man inte ha kugghjulet direkt på motorn?

Hade tänkte att ha denna motorn:
http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... orer&pid=6

/Mikael
Skriv svar