Elinstallationer
-
vad jag hört så är elektrikernas störst skador /dödsfall av tex sätta kviven i rummen trilla nerd från stegar (vi vet alla att man inte alltid sätter de 100%)
texborrmaskin eller vinkelslip osv. det är faktist väldigt få gånger elektriker faktist får ström genom kroppen o till o med dör.
Sen så gör de ju en ofantligt mycket mer installationer osv det blir gammal vana osv att hoppa över moment. allt ska gå snabbt o handlar bar aom pengar.
Slår vi ut statestiken på hemmapulare som får ström i sig gent emot elektriker så kommer elektrikerna har större %. fast slår vi sen ut detta utöver antal installationer så ligger de ändå så långt ner i % så det knappt ens längre blir räkbart.
Sen vi vet alla att man brutit mot regler. tex kör for fört. men vi stannar för rött.
texborrmaskin eller vinkelslip osv. det är faktist väldigt få gånger elektriker faktist får ström genom kroppen o till o med dör.
Sen så gör de ju en ofantligt mycket mer installationer osv det blir gammal vana osv att hoppa över moment. allt ska gå snabbt o handlar bar aom pengar.
Slår vi ut statestiken på hemmapulare som får ström i sig gent emot elektriker så kommer elektrikerna har större %. fast slår vi sen ut detta utöver antal installationer så ligger de ändå så långt ner i % så det knappt ens längre blir räkbart.
Sen vi vet alla att man brutit mot regler. tex kör for fört. men vi stannar för rött.
Jag bläddrade i föreskrifterna på deras hemsida men hittade ingen som ens verkade handla om skarvsladdar.mrfrenzy skrev:Nej, jag bara vet... Du får bläddra i länken ovan om du vill eller köpa boken för fem tusen för jag har inte tid med det
Anledningen till att jag ifrågasätter ditt "vetande" är att byggvaruhusen säljer miljoner klammer varje år, och jag tvivlar starkt på att alla dessa används för klenspänningskabel.
Jag brukar vara väldigt försiktig med att påstå att jag "vet" en bestämmelse om jag inte kan kolla upp den, eftersom jag vet att vår hjärna lätt lurar oss. Man har hört en sak nån gång och sen med tiden så minns man det på fel sätt.
Nu börjar jag snart känna mig tjatigKhaki skrev: Jag tror inte att lekmannamässiga installationer när det gäller hushålls-el skulle vara ett större problem än el-yrkesmännens.

Jag är helt övertygad om att det finns massor av människor ute som hemmapular sin el bättre eller likvärdigt som en slumpvis vald behörig elektriker.
Däremot finns det folk som gör elinstallationer som länkade bilder visare:
http://www.akkk.se/huset/el/index.htm
Det är dessa och deras inte lika extrema kompisar man vill komma åt...
Visst är det så att många hemmapulare antagligen gör ett bättre jobb än yrkesmän, hemmapularna lägger ju normalt mycket per tid på jobbet.
Det gäller ju allt inom "bygg", i mina föräldrars kåk är alla dörrfoder runt innedörrarna geringssågade och lackade på plats, innan tapetsering. Gjort av farsan själv alltså. Farsan tar alltid bort elementen för att kunna tapetsera bakom när han tapetserar, när jag fick min lägenhet renoverad och klagade på att det inte var tapetserat nedanför fönstren (våderna gick till fönstrets kant, men inte längre) så blev jag idiotförklarad av målaren, "Man tapetserar aldrig bakom elementen, tapeterna lossnar". Det vet tydligen inte min farsas tapeter för de sitter i 15 år utan problem.
Det är nog ingen elektriker som inte tar nån liten genväg ibland. Jag har jobbat som larminstallatör och istället för att dra ny kabel från gruppcentralen (2 rum bort) till larmcentralens trafo så tyckte min arbetsgivare (som är behörig elektriker) att vi skulle dra från ett vägguttag som satt en halvmeter från larmcentralen. Skulle bli för dyrt annars.
Det gäller ju allt inom "bygg", i mina föräldrars kåk är alla dörrfoder runt innedörrarna geringssågade och lackade på plats, innan tapetsering. Gjort av farsan själv alltså. Farsan tar alltid bort elementen för att kunna tapetsera bakom när han tapetserar, när jag fick min lägenhet renoverad och klagade på att det inte var tapetserat nedanför fönstren (våderna gick till fönstrets kant, men inte längre) så blev jag idiotförklarad av målaren, "Man tapetserar aldrig bakom elementen, tapeterna lossnar". Det vet tydligen inte min farsas tapeter för de sitter i 15 år utan problem.
Det är nog ingen elektriker som inte tar nån liten genväg ibland. Jag har jobbat som larminstallatör och istället för att dra ny kabel från gruppcentralen (2 rum bort) till larmcentralens trafo så tyckte min arbetsgivare (som är behörig elektriker) att vi skulle dra från ett vägguttag som satt en halvmeter från larmcentralen. Skulle bli för dyrt annars.
Som tur är behöver man ju inte gissa, 2000-2006 har det dött fem elektriker pga strömgenomgång.-=Fullmoon=- skrev:vad jag hört så är elektrikernas störst skador /dödsfall av tex sätta kviven i rummen trilla nerd från stegar (vi vet alla att man inte alltid sätter de 100%)
Nerre: Här får du en lång tråd där det diskuteras vilka kablar som får klamras och varför, med hänvisningar till föreskrifter och elsäkerhetsverket (tyvärr lite urspårad..)
http://www.byggahus.se/forum/el/93338-k ... laegg.html
- Mizzarrogh
En grej som många tycks missa är ju annars att risk för brand och överhettning är många gånger större med en felaktigt utförd installation med ström från ett bilbatteri än med ström från ett vägguttag pga den högre effekten.
Vad som dock oroar mig uppriktigt är annars mer alla f** kinaprylar som ÄR stämplade tex med EU märkning, etc men som likväl kan (och har) orsakat mycket allvarliga tillbud i form av brand och dödsolyckor i samband med normal användning pga felaktigt utförande eller undermånligt material som ej uppfyller säkerhetskrav.
(Tex råkade ju en forum medlem här ut för en allvarligt brand tillbud i en billig sänglampa för en tid sedan då han helt enkelt glömt den på över dagen, finner det närmas ofattbart att produkter av det slaget kan stäplas som godkända att sälja i butik, enligt EUs säkerhetsföreskrifter... Andra gånger har serier dragits in pga strömförande kabelkardeler som stuckit ut, strömförande kopplingar som ligger fullt öppet,, etc etc... Mest anmärkningsvärt i sammanhanget dock anser jag är att den modell som nämndes här(i den tråden) mig veterligen ännu INTE blivit återkallad från marknaden...)
Vad som dock oroar mig uppriktigt är annars mer alla f** kinaprylar som ÄR stämplade tex med EU märkning, etc men som likväl kan (och har) orsakat mycket allvarliga tillbud i form av brand och dödsolyckor i samband med normal användning pga felaktigt utförande eller undermånligt material som ej uppfyller säkerhetskrav.
(Tex råkade ju en forum medlem här ut för en allvarligt brand tillbud i en billig sänglampa för en tid sedan då han helt enkelt glömt den på över dagen, finner det närmas ofattbart att produkter av det slaget kan stäplas som godkända att sälja i butik, enligt EUs säkerhetsföreskrifter... Andra gånger har serier dragits in pga strömförande kabelkardeler som stuckit ut, strömförande kopplingar som ligger fullt öppet,, etc etc... Mest anmärkningsvärt i sammanhanget dock anser jag är att den modell som nämndes här(i den tråden) mig veterligen ännu INTE blivit återkallad från marknaden...)
Senast redigerad av Mizzarrogh 22 oktober 2008, 10:58:08, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
I fordon finns undantag som gör att du kan koppla hur du vill med bilbatteriet bara du gör rätt.
I en fastighet måste du hålla dig under ovanstående nämnda gränser för att det inte ska bli behörighetskrävande, alltså i princip en väldigt liten installation som knappast kan omfatta mer än nån enstaka förbrukare.
I en fastighet måste du hålla dig under ovanstående nämnda gränser för att det inte ska bli behörighetskrävande, alltså i princip en väldigt liten installation som knappast kan omfatta mer än nån enstaka förbrukare.
- Mizzarrogh
-
och så ska vi nämna att på batterier så lyfter vi alltid Minus först!
om man sen lyfter pluskablen och stöter emot någon plåt med shiftnycklen så finns det ingenstans för strömen att ta vägen då alla jordning har försvunnit.
Eller det finns ju den där knäppa lucas som hade tvärtom men iaf
tror du måste ha en säkring på minst det som generatorn kan ladda eller vad batteriet är sepcat till.
kollar du Elcentralen i bilen så sitter det många säkringar på tex 25A undra förresten hur bilen mår om man slår på all elektronik samtidigt
om man sen lyfter pluskablen och stöter emot någon plåt med shiftnycklen så finns det ingenstans för strömen att ta vägen då alla jordning har försvunnit.
Eller det finns ju den där knäppa lucas som hade tvärtom men iaf

tror du måste ha en säkring på minst det som generatorn kan ladda eller vad batteriet är sepcat till.
kollar du Elcentralen i bilen så sitter det många säkringar på tex 25A undra förresten hur bilen mår om man slår på all elektronik samtidigt

En modern generator lämnar ca 90A
Anledningen till att man har batteriet är dels för att kunna starta bilen, dels för att kunna leverera ström när förbrukningen överstiger produktionen. Ett friskt bilbatteri kan leverera 600A utan problem. Förutom startmotorn kan du aldrig komma upp i dom lasterna även om du använder all utrustning i bilen.
Problem uppstår om du använder mer än 90A kontinuerligt, då blir ju batteriet urladdat förr eller senare.
Säkringar skall alltid anpassas till vad kabeln klarar utan att bli överhettad. Dessutom måste man vid långa kablar ta hänsyn till förimpedansen så att inte spänningsfallet blir så stort att kabeln blir till värmeelement utan att säkringen löser vid en kortslutning.
Anledningen till att man har batteriet är dels för att kunna starta bilen, dels för att kunna leverera ström när förbrukningen överstiger produktionen. Ett friskt bilbatteri kan leverera 600A utan problem. Förutom startmotorn kan du aldrig komma upp i dom lasterna även om du använder all utrustning i bilen.
Problem uppstår om du använder mer än 90A kontinuerligt, då blir ju batteriet urladdat förr eller senare.
Säkringar skall alltid anpassas till vad kabeln klarar utan att bli överhettad. Dessutom måste man vid långa kablar ta hänsyn till förimpedansen så att inte spänningsfallet blir så stort att kabeln blir till värmeelement utan att säkringen löser vid en kortslutning.
Senast redigerad av mrfrenzy 22 oktober 2008, 11:46:02, redigerad totalt 1 gång.
Det har visst hänt att det sålts CE-märkta grenuttag som ser jordade ut MEN INTE ÄR DET!Mizzarrogh skrev:En grej som många tycks missa är ju annars att risk för brand och överhettning är många gånger större med en felaktigt utförd installation med ström från ett bilbatteri än med ström från ett vägguttag pga den högre effekten.
Bara två ledare i kabeln! Made in Långt-bort-i-öst givetvis.
Varför är det oroväckande? Det vore mer oroväckande om de INTE hade CE-märkning, eftersom då vore det olagligt att sälja dem.Mizzarrogh skrev: Vad som dock oroar mig uppriktigt är annars mer alla f** kinaprylar som ÄR stämplade tex med EU märkning, etc men som likväl kan (och har) orsakat mycket allvarliga tillbud i form av brand och dödsolyckor i samband med normal användning pga felaktigt utförande eller undermånligt material som ej uppfyller säkerhetskrav.
Nu har de CE-märke och får säljas. Sen huruvida de är farliga eller inte påverkas inte av CE-märket, eftersom det sätter tillverkaren dit själv. CE-märket riktar sig bara till myndigheterna, konsumenterna får titta efter certifieringsmärken (S-märket, VDE, SEV, TÜV etc).
Edit: Stavfle