Batterimonitor till segelbåten (Strömmätare över shunt)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan

Inlägg av ankan »

Lite utanför ämnet, Är Practical Boat Owner en tidning att rekommendera framför den svenska varianten? Finns det någon artikel om batteri monitor i Practical Boat Owner kanske?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Definitivt, off-topic, men jag har inte blivit speciellt imponerad av de nummer av Praktiskt Båtgande jag läst. Har även hittat rena felaktigheter i deras elartiklar. Jag läser dock gärna artikeln du nämner. Vilket nummer var den i?

Jag kan inte minnas att de haft ngn test av barrerimätare i PBO dock.

Kan ngn moderator flytta denna del av diskussionen till "Övrigt"?
ankan

Inlägg av ankan »

Nr7 2008.

Såg att de hade en serie om båtel:
Del 1. El ombord – grunderna6/03, s 54-58
Del 2. Båtens batterier7/03, s 52-56
Del 3. Alla dessa kablar8/03, s 52-55
Del 4. Motorn - båtens hjärta. 1/04, s. 52-55
Del 5. Batteriseparering.2/04, s. 42-45
Del 6. Praktiska elpaneler och elcentraler.3/04, s. 62-65
Del 7. Landström - orsak till korrosionsskador.4/04, s. 46-49
Del 8. Solceller och att vara självförsörjande med energi.5/04, s. 44-47
Del 9 Effektivare kylskåp i båten. 6/04, s. 58-61
Del 10. Skapa ordning och reda bakom båtens elpanel.7/04, s. 45-49
Del 11. Eldrift.8/04, s.44-57

Som du säger.. Flytta ut den här delen till "Övrigt"

Ang batteri monitorn så funderar jag på om det inte är någon som har en sådan som är sugen på att skruva upp den och se hur den fungerar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

"Nr7 2008."

OK. Skall försöka få tag på den.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bild

Så här ser det ut. Displayen visar mAh, spänning och ström (momentant). Obs. Decimaltecknet är ännu ej på rätt i mAh.

Mitt största problem nu är att mitt labbaggregat inte kan åstadkomma mera än 2-3A vid 12V. Dessutom hade jag en 79L05 som självsvängde, men det är fixat.
ankan

Inlägg av ankan »

Härligt med lite bilder. Det gillar vi...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En begränsande faktor är givetvis matningsspänningen. PIC och display trivs ju bäst med 5V, men +/- 5V begränsar onekligen dynamiken.

After mycket testande av olika varianter valde jag följande absolutvärdeskrets:
http://www.edn.com/article/CA296498.html

Den klarar 4.1V sving, så jag får hålla mig inom detta. Då kan jag mäta från 16mA till 6.5A ca och med mycket bra linearitet och passning mellan +/-. Då kör jag x10 förstärkning i instrumentförstärkaren.

Om jag har separat matning för logiken och tex +/- 9v för den analoga delen bör jag klara det dubbla svinget, dvs 15mA till 12A, eller 150mA till 120A.

Om man som jämförelse tar en MAX724 så är den hyfsat linjär då Vsense är mellan 10mV och 1V, men under 10mV drar felet i väg:
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX471-MAX472.pdf

Synpunkter?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp! +/-9V drivspänning gjorde stor skillnad.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En sak lärde jag mig den hårda vägen när det gäller likriktare mha op-amp, är att använda offset null ingångarna för att verkligen balansera op-ampens ingångar. Den typen av lösning fungerar jättefint som likriktare för signaler så länge det är lite amplitud, men vid minsta obalans så blir det olika amplitud på + resp - period och en hemskt olinjär verkan beroende på amplitud vid låga nivåer, inte kul alls när man skall mäta på svaga AC-signaler och göra dB av dessa och detta indesignat på 14-pinskasyler med 4 OP-ampar utan tillgänglig offset-null ingångar...

givetvis var prototyperna som gjordes, fått sällsynt väl balaserade OP-ampar så att problemet inte syntes med dom aktuella nivåerna, men inte det som senare gick i produktion - blir fortfarande kallsvettig när jag tänker på detta...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En sak lärde jag mig den hårda vägen när det gäller likriktare mha op-amp, är att använda offset null ingångarna för att verkligen balansera op-ampens ingångar.
Och överfört på mitt fall så menar du på absolutvärdeskretsen? Nu har jag faktiskt en TL072 där. Du menar att jag borde ha 2xTL071 och justera offset på dessa individuellt?

Ankan:
Läste artikeln med intresse, speciellt biten om batterimonitorn. Det att bestämma när ackun är full-laddad är något jag funderat på och det är inte så alldeles enkelt på en acku i drift. Jag har funderat på att tex kolla om spänningen är tex över 12,85 och samtidigt laddströmmen är helt obetydlig. Då borde ju ackun vara rimligt full-laddad.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

ankan

Inlägg av ankan »

Ang var man ska sätta gränser för ett fulladdat batteri, är det väll bara att testa.
Sätta ett batteri på laddning och när syraprovaren visar att batteriet är fullt kan man kolla spänning och hur mycket batteriet laddas med. Sedan lägger man sig något under den gränsen för att vara säker på att man uppnår värdet.

Kan vara bra att testa när batteriet sedan är fulladdat om man kommer över samma värden när batteriet sitter i båten med solpanelen som laddar.

Tack för länken till ännu en batteri monitor. Dock är det just de lite mer avancerade med shuntmotstånd som är intressantast eftersom det är vad vi har tänkt bygga.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ang var man ska sätta gränser för ett fulladdat batteri, är det väll bara att testa.
Sätta ett batteri på laddning och när syraprovaren visar att batteriet är fullt kan man kolla spänning och hur mycket batteriet laddas med. Sedan lägger man sig något under den gränsen för att vara säker på att man uppnår värdet.
Visst. Då får man det kalibrerat för sitt eget batteri. Problemet att mäta vilospänning dock är att man eg skall koppla bort balleriet, vänta i 2h och sedan mäta ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

två timmar?? - snarare 24 timmar imho... ok två timmar vila om man lyckats tända typ kupebelysningen några sekunder men annars 24 timma vila helt oansluten efter laddning om uppmätta spänningen skall relatera något sånär till syravikten - har en känsla att felvisningen i början till stor beror på överskott av syre/vätgas absorberade i plattorna (och fungerar lite som bränslecell) och den delen måste försvinna till stor del innan spänningen speglar själva syravilten.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du har helt rätt. Ju längre man orkar vänta desto noggrannare resultat fpår man. I detta fall kan man dock knappast vänta så länge ;)
Skriv svar