Bygge av elektronik/data - rum/verkstad (#2)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det är lungt tompa74.

Idag ser det ut såhär:

Bild

Pappa hade svarvat och svetsat till en bit som skulle passa precis nere i golvbrunnen, men det visade sig att små hack i golvbrunnens plast gav läckage, så vi göt in hela biten. Nu sticker det bara upp en rörstump:

Bild

Vattenmätaren skall täckas in med huven som skymtar på övre bilden så att den inte börjar svettas.

Nu skulle det vara färdigt att måla tak och väggar om jag bara fick installerat eluttagen. Det fattas ännu 4 el-dosor. Jag vill inte börja borra och fixa med gipsskivorna efter att det är målat och klart, det dammar så från dem.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

6 st eluttag kopplade, telefon och nätverkskablar dragna. Taket färdigt men två väggar skall få sig en strykning till:

Bild
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Inflyttningsklart blev det igår:

Bild

Bild

Och idag har jag fått in bord, hyllor, fräsen och en del apparater som småningom hittar sina ställen. Oj oj vad det här momentet är roligt!!! Att man först fått planera rummet som man vill ha det och nu slutligen kan plocka in grejerna. :D

Bild

Bild

Bild

Vad tycker ni om kabelhyllan? :-) Mycket enkel modell, men verkar fungera bra. Hyllan skall löpa under alla bord. Hyllan består av en bräda med 25 cm list-klossar fästa en bit från varandra:

Bild
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ser ut som paradiset :shock: :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt!! :tumupp: :tumupp: :)

Jag gillar kombinationen av vitt/grått med bruna lister.
Idén med kabelhyllan ska jag nog stjäl.. eh låna till mitt labbrum. Mycket bra! :)

Hur har du dolt sladdarna till vägguttagen? De syns inte på bilderna iallafall.

Vad är det för golv? Ser ganska matt och bra ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Blev fint det där, och det gick rätt fort också tycker jag. Jag har inte ens lyckats etsa två laminat sen du började med rummet... :lol:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack!

JimmyAndersson: Sladdarna går bakom den nedre väggskivan. Det finns precis tillräckligt med plats mellan skivan och betongsockeln. En elkabel (3G2.5), telefonkabel och två ethernet kablar. Jag kom just på att jag även borde dragit en tryckluftslang, men nu öppnar jag inte mera, även om det går.
Golvet är en relativt billig plastmatta (Tarkett Extra), grå-blå-vit spräcklig. Den är ganska ljus så det borde inte vara några problem att hitta smågrejer som faller på golvet.

MadModder: Hehe, det har nog gått ganska snabbt. Två veckor minus någon dag. Men nog har det varit mycket jobb, speciellt alla små detaljer som inte syns, t.ex. telefonkabeln som jag drog över mellantaket. Usch och fy för glasull!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Det ser mycket trevligt ut! Jag och många fler ser fram emot kommande projekt, nu då du har så fina utrymmen.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Upptäckte igår att den här gamla pjäsen inte klarade flytten. Upphängningen hela vägen runt konen är lös. Inga vittnen och ingen som erkänt. Men frugan lär inte klaga som slipper den här klumpen från vardagsrummet. Jag sörjer nog inte heller. :)
Ett fult (!) hembygge från mina unga år. 12" element från Peerless. 110 liters basreflexlåda med tillhörande aktiv kompensering av frekvensgången. Enligt konstruktören skulle -3dB ligga vid 16 Hz. Definitivt ingen diskodunkare men helt okay för film.

Bild

Det söndriga elementet åkte ut och boxen är nu under en "complete body makeover". Gissa vad det blir. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ganska rejäl pjäs :twisted:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Gissa vad det blir."

Telefonkiosk?
Strutsholk?
Periskop för storväxta?
Etta med kokvrå?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Du har ju redan byggt en dämphuv för din lilla kompressor så det kan ju inte vara det... Hmmm, svårt! En jätteopraktisk roskis? Ja en roskis är alltså en skräpkorg för er som inte vet det... :wink:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Etta med kokvrå"

LOL! :) För en smurf skulle det även fungera som höghus.

"En jätteopraktisk roskis"

På rätt spår är du
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Aha, nå i så fall ska det väl bli någon typ av spånsug/spånuppsamlare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

cyklondammsugare? :D
Skriv svar