Jaha, ett tag sedan uppdatering men en del har hänt.
Mitt c6 speedcontrollerkort small som ett bösskott, stort hål i IC´n förmodligen pga jordning, matade med ett separat spänningsaggregat som på nåt sätt hade chassiet skyddsjordat

, tog med sig spindelkortet i graven, som tur är så hade jag redan ett spindelkort som jag köpt här på forumet så det är löst, kommer att köra med pot istället för c6 tillsvidare åtminstone tills jag vågar testa c6 igen.
Drivdon Y varnar för kortslutna motorlindningar men motorn e ok efter test med X-axelns drivdon så felet ligger i drivdonet, skickade det till SDT för felsökning men de kunde inte testa det pga att det kräver 5v signalspänning, de ville skicka det till tyskland för felsökning men då såg jag tusenlapprna flyga så jag bad dem skicka tillbaka det, nån som vet något om Berger-lahr wd3-008 drivdon? bättre begagnat är beställt men har inte dykt upp ännu.
Fick tag i en STOR läsgaffel (ca 80mm) med Laser som jag tänkte att man kanske skulle kunna använda som tool touchoff, reagerar på ett hårstrå så precisionen kan kanske duga.
Detta vill jag ska hända när programmet kommer till ett verktygsbyte. (använder Mach3)
(Jag har tangerat innan första operationen som vanligt)
Z går till Safe Z (eller toolchange position)
Spindel Stoppar.
Y Går till Y0 (maskinkoordinat)
Stanna (här byter jag fräs sedan trycker jag på cycle start)
spindeln startat med tex 500rpm (vill ju läsa tänderna)
Z går rakt ner till gaffeln och läser vart fräsen är i Z-led (alternativt åxå kollar diametern i Y-led, går det?)
Tillbaka till safe Z
Återupptar programmet.
mao så här.
http://www.renishaw.com/media/video/gen ... e84e24.mpg
HO verkar vara Guru för sådana här grejer, kan du hjälpa mig?