Proxxon MF70 till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ex. på en pot. (Potentiometer)

Antingen kläms ratten på axeln med en chuck och mutter, eller med en stoppskruv.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det hela bygger ju på att stegmotorn har genomgående axel, annars finns ingen axel att fästa en ratt på...

notering: pot är förkortning av potentiometer (alltså en justerbar resistans), kan ibland benämnas trimpot som då är förkortning av trimpotentiometer (fortfarande en justerbar resistans eller som några säger motstånd).

Edit: nu var du snabb Jojje :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, jag hade tur som en tok den här gången. :lol:

För det mesta kan man sätta motorerna på "rätt sida" så man kan ha ratten på motsatt sida, men till Z bör man skaffa/beställa med gjenomgående axel.

Till dom flesta Lillsyrrorna levererade jag en (1) motor med axel rätt igenom, för just Z.
Wahlman

Inlägg av Wahlman »

Ok då är jag med.
Jag undrade hur f_n man skulle kunna få ditt en ratt.
Har ingen genomgående axel.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Snyggt. Nu börjar det likna något.

Har själv börjat tillverka mina adapterplattor nu. Var dock lite problematiskt så jag märkte att jag slaktat axeln på fräsen, så jag kunde bara anvnända Z och Y axeln. Och Y-axeln var inte tillräckligt lång för att kunna fräsa en hel adapterplatta. :lol: Går ju såklart, men lite omständigt.

Angående att sätta vev på så tycker jag bara det är bortkastat. Jag tycker det är bättre att sätta veven på en liten pulsgivare med hög upplösning och låta en mikrokontroller ta in signalerna och styra motorerna. Då blir det ju inget motstånd i veven och man slipper massa jobbig mekanik. 8)

Är det någon som har tips på ett par bra drivkort man kan köpa för en rimlig peng för att driva tre stycken Nema23 på en Proxxon MF-70? :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Standard forumsvar: Jojjes drivkort

:)

Sålänge man håller på med småsaker så är det jojjes kort som gäller, nivån efter det heter Geckodrive, betydligt bättre, fast då pratar vi ju över 200% dyrare också :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men jojjes kort har väl massa kontakter för LPT-portar och sånt skräp? Jag vill ju bara ha själva drivern och ingenting annat, så liten som möjligt också. 8)

EDIT: Eller oj, vänta lite nu, det är ju moduluppbyggt. Då är det ju lungt 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jojjes nyaste kort består av ett BOK (break out kort) och valfritt antal KK (kraft kort). Du kan alltså köpa bara kraftkorten och mata dessa med nödvändiga signaler... BOK:en har parallellkontakt medans kraftkorten bara har stiftlister (eller hål om man inte monterar stiftlisterna)

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Som sagt, jojjes små KK är ytterst smidiga... oj hur lät det där nu då :D
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Meduza precis som med allt annat som har med "lillasyster" "byxsats" och vad mer det nu har dykt upp för ord i alla trådar om lillsyrran. :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är bara en tillfällighet att jag är inblandad i just dom trådarna. Jag har ingen som helst aning om vad ni pratar om. :roll:

Jaa, tänk så tokigt det kan bli. :D
Wahlman

Inlägg av Wahlman »

Nu har jag prov monterat allt, och det ser ut att kunna funka.
Fuskade till det lite på Y-axeln.
Satte dit 2 muttrar som disstanser så jag kunde få ditt plattan.
Igen slut giltig lösning utan det var bara jag som var så ivrig att de hur det skulle se ut.
Får se om det blir tid över att köra fram ett gäng plattor i veckan

Bild

Z-axeln

Bild
Wahlman

Inlägg av Wahlman »

Chille

Hur ser dina plattor ut?
Lägg upp en bild så får vi se hur dom ser ut.

Vad menar du med att inte axeln inte var tillräckligt lång för att kunna fräsa en hel adapterplatta?

Jag har fått ditt allt untan att byta något, och då har jag lagt ditt 2 lager på varje axel och använt alla orginal delarna för övrigt. Med lite modifikation iochförsig men inget avancerat.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ser trevligt ut!

Har fått hem motorer, drivkort och fräsar av Jojje nu så nu är det bara fästplattorna som fattas... :wink:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nu är det inte helt tydligt att se från bilden men det ser ut som du kopplat in stegmotorn fel till kraftkortet. Jag kopplade in en av mina motorer på samma sätt som på bilden --> brunnet kraftkort. Läste i lite andra trådar och kom fram till att det hänt även någon (några) andra. Tänkte bara så du också slipper göra samma sak. :wink:

Blir att göra en till Jojje-beställning, fast det har han ju knappast något emot. :wink:
Skriv svar