Är det fortfarande så? När du säger att du får hum med ett mostånd, vad menar du då? Motstånd från signal till jord i en rca-plugg? Hur stort mostånd i så fall? Är det tyst om inget är anslutet till ingången?Peppar skrev:Där är inget hum när inget är inkopplat. Ansluts vänster kanal så är där hum i vänster kanal, inte den andra och tvärt om.
Det är lätt att det blir missförstånd, så jag nämner det igen.
Jag får hum med motstånd, när jag tar på pluspolen på intaget och närj jag rör vid pluspolen med en isolerad tång!
I fall det är så så kan det bero på antingen:
1. Slingan är för stor och tar upp magnetfält
2. RCA-kontakternas jord är nedsmutsad av någon rippelström ur nätdelen
3. RCA-kontakternas jord är nedsmutsad av ström ur bypass-kondensatorer och orsakar självsvängning. Vad är det för op-ampar? Hur stor bandbredd har ditt oscilloskop?
4. Den ökade kapacitansen när man pluggar i en plugg gör att förstärkaren självsvänger. Du hade inget motstånd mellan minus-ingången på opampen och RCA-pluggen va?
5. Hokus-pokus (en förbannelse kanske?)

edit:
kom på någon till möjlighet, men om du har provat med batterier och utan någon som helst anslutning till nätjord är den inte så trolig:
6. RCA-kontakternas jord är nedsmutsade pga. en jordslinga genom utgångarna.
7. RCA-kontakternas jord smutsas ner av utgångsströmmen och orsakar självsvängning.