Slaktade min Bluray spelare.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Det får mig att tänka i tankarna runt hur fan det kan vara lagligt att sälja laserpekare etc till underåriga! Sen tycker jag att lasrarna som är i laserpekare etc skulle vara på så låg effekt att de inte kunde skada ögonen. Sen de lasrar som inte är det skulle man vara tvungen att ha en licens eller företag etc för att köpa det. Hur är det med annat hälsoskadligt som kemikalier osv? Inte får de säljas hur som helst var som helst, varför ska det vara annorlunda med lasrar?
Dessutom är det skrämmande dålig information om det här i sammhället för övrigt tycker jag. I skolan på fysiklabben (gå tredje året på gymnasiet, natur) så gjorde vi en gång en laboration med lasrar. Det så ut att vara en kraftig laser som han (läraren) körde genom en massa prismor och gitter etc. Reflexer var det fan överallt i klassrummet.

Ber om ursäkt för den lite slarvigt skrivna texten.. Men jag är ganska trött nu men ville ändå skriva detta.
Ha det bra och var försiktiga alla!
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Lasrar över 5mW är förbjudet att sälja i sverige, om inte lasern har tillräckliga skyddsanordningar, det vill säga nyckelbrytare, fördröjd start etc, dock så är det lagligt att importera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skollasrarna har normalt inte en högre effekt än runt 1 mW just för att inte ev reflexer skall kunna orsaka någon skada. Den vi hade när jag gick i skolan för ca 15 år sedan var en nyinköpt He-Ne laser på 1.2mW har jag för mig men den var stark ändå då den arbetade vid 632 nm och den våglängden syntes mycket bättre än 650 nm som många billiga diodlasrar arbetar vid.
J10

Inlägg av J10 »

Jag har tillgång till en spektrofotometer ibland om det är någon som vill testa sina laserskyddsglas eller dyra solglasögon eller annat skoj.
200-1100nm går den med 3nm bandbredd.
Ska mäta lite hur stor testkammaren är och ungefär hur täta saker man kan testa.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Coolt! Jag har ett par bredspektrumskyddsglasögon för laser på väg från kina, skulle vara roligt att se vad dom går för!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

dar303: Har du någon bild på dom? Vad fick du ge för dom? Var köpte du dom (gissar E-Bay, men vilken säljare?). Kan vara ute efter några själv om det visar sig att dom håller måttet :P

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

dar303: hur bredbandigt då?

Jag kan mycket billigt fixa ett par perfekt bredbandiga laserskyddsglas med mycket hög skyddsfaktor... genom att slakta ett par billiga solglasögon och ersätta glasen med stålbitar... enda nackdelen är att man inte ser något igenom dom... :roll:
J10

Inlägg av J10 »

hxdxl 7x10x15cm är maxstorleken på sånt som går ner i den och man fortfarande kan stänga luckan.
Själva mätstrålen är ~2x10mm och befinner sig ~2cm från botten och ~8cm från ena kortsidan.
Jag lyckades inte få ner mina solglasögon i den, bågarna var ivägen för mätningen och jag hade ingen lagom skruvmejsel med mig att skruva lös dom.
http://85.11.41.159:82/~j10/graf/ har jag några mätgrafer från random saker jag kört i den hittils.

Jag kan inte garantera att den är kalibrerad och rätt på nanometern men av det jag kollat med den så verkar det inte vara helt galna siffror iaf.

dar303: hur dämpande är dom glasögonen? Typ som "svetsglas" eller mer som vanliga solglasögon?
Det tätaste jag mätt är ett lager "svart sopsäck" som jag inte minns exakt vilka siffror det blev men iaf inte "off the charts" över hela grafen. Får kolla upp det senare.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

J10: Jag har beställt ett par glasögon med tre "coatings" (R,G,B) från ett företag i Kina som tillverkar laseroptik, dichroics, PBS:kristaller mm så de borde kunna sin sak.

Peter H: De kostade 50$ i ett gruppköp som arrangeras av en kille på photonlexicon.com forumet, kolla under "group buys"

http://www.photonlexicon.com/forums/sho ... php?t=3670

Jag tror inte det är försent än, halva affären verkar bli av efter kinesiska nyåret.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fick igång min Blu-Ray-diod idag, mycket underligt att se en laser som ligger nära UV, det går inte att fokusera riktigt på punkten.
Jag kör den på 37mA, de ska tydligen hålla bäst om man lägger drivströmmen 10mA över punkten där dioden börjar producera laserljus.
Hoppas det kommer starkare snart, brännarna är väl på väg ner i pris kan man tänka...
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Vilken effekt ligger den på ungefär?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

7-10mW kanske, 15-17 om man pressar den.
Jag får en mätare inom en vecka och då ska jag kolla ordentligt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Ok :)

Vad kostar en rättvisande mätare? skulle vara roligt att se om lasrar håller vad de utlovar..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du kan hitta en riktigt bra på ebay för 35$,
http://shorl.com/jastogirabrypo , bara att koppla till en multimeter.

se här:
http://www.photonlexicon.com/forums/sho ... t=coherent
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

dar303: men dom skeppar inte utanför staterna?

eBay-butiken alltså
Skriv svar