Lämplig elmotor till båt?
I praktiken ger regenerering nästan inget, den kemiska processen i de flesta batterityper har en ganska stor tröghet. Tiden det tar för processen att vända och sedan att få tillbaka lite kapacitet i batteriet kräver långa nedförsbackar för att ge ett praktiskt användbart resultat. Det kan t o m vara direkt skadligt för vissa batterityper att upprepat vända den kemiska processen. Blyceller (deep cycle) t ex har en livslängd som räknas i antal laddningar, vilket baseras på vändningen av den kemiska processen som är det som sliter mest på ett sådant batteri.
Tack för länken! Har inte läst den än men ska göra det.
Tio timmar slör i 6 knop kan nog klassas som en ganska "lång nerförsbacke" så jag tror man hinner ladda batterierna. Angående livslängd p.g.a. laddningen så är det väl inte värre än att man har en solcell som ligger och underhållsladdar hela tiden? En typisk dag på sjön kommer nog vara 5 min körning på morronen, 8 timmar segling och sen 5 min körning på kvällen. Sen lite stereo och lampor till ankarsupen och dess fortsättning men det drar inte mycket i sammanhanget.
Är det inte så att man laddar upp en "superkondensator" istället i bilsammanhang?
Tio timmar slör i 6 knop kan nog klassas som en ganska "lång nerförsbacke" så jag tror man hinner ladda batterierna. Angående livslängd p.g.a. laddningen så är det väl inte värre än att man har en solcell som ligger och underhållsladdar hela tiden? En typisk dag på sjön kommer nog vara 5 min körning på morronen, 8 timmar segling och sen 5 min körning på kvällen. Sen lite stereo och lampor till ankarsupen och dess fortsättning men det drar inte mycket i sammanhanget.
Är det inte så att man laddar upp en "superkondensator" istället i bilsammanhang?
Jo, tio timmar blir utan tvekan en mycket bra laddcykel. Jag hade inte klart för min exakt hur det skulle brukas. Beträffande solceller så är det ju beroende på hur man använder dem, det kan ju ofta likna förhållandet i en vanlig bil. Bilens generator laddar batteriet med den energi som inte går åt direkt till förbrukarna. Samma med solcellen, om den ger överskott d v s mer än förbrukarna så laddas batteriet med överskjutande energi. Dessa båda scenarios är inte riktigt det samma som att ladda och plötsligt slå on till urladdning och vise versa.
En superkondensator vore bra att ha till en bil men det finns ingen som är stor och tålig nog för ändamålet.
En superkondensator vore bra att ha till en bil men det finns ingen som är stor och tålig nog för ändamålet.

Satt och läste igenom denna tråd för att lära mig lite om asynkronmotorer.
Är det någon ide att forska vidare på det spåret? Finns det någon chans att man kan bygga en omformare som från likström kan driva en asynkronmotor framlänges, baklänges och som generator? Någon som har lite bra länkar eller kan peka på litteratur i ämnet?
Motorn från en tvättmaskin är väl lite för klen annars är de ju i princip gratis. Vad finns det för andra apparater som har en motor på ca 5kW?
Är det någon ide att forska vidare på det spåret? Finns det någon chans att man kan bygga en omformare som från likström kan driva en asynkronmotor framlänges, baklänges och som generator? Någon som har lite bra länkar eller kan peka på litteratur i ämnet?
Motorn från en tvättmaskin är väl lite för klen annars är de ju i princip gratis. Vad finns det för andra apparater som har en motor på ca 5kW?
Hur mycket väger motorn egentligen? 70kg kan man få fraktat från USA med båt för 300:-gunne skrev:Jag får väl sätta mig på ett flyg och sticka dit för att få nån motor. Frakten från dom som säljer i USA (typ fem företag) går på en 2000 spänn så det e ju inte aktuellt.
http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp?lang=46
Den väger typ tio kilo. JetCarrier var ju intressant! Ska titta närmare på det.
Jag har mer och mer glidit över till att använda en kuggrem. Det ger så mycket större frihet i motorval.
I nuläget är denna borstlösa motor från Mars mest intressant.

$450 för motorn och $450 för kontrollern blir typ 5400kr och det är ju helt överkomligt. Borstlös är nog att föredra i båtmiljö...
Förutom att leta motor så går projektet framåt på den mekaniska biten. Jag saxar nedanstående rakt av från min tråd på fendern.se. Förlåt till er som hänger på fendern oxå, men eftersom fendern och EF är ganska vitt skilda forum vågar jag mig på en simpel kopiering.
Nu till det som alla vill ha. Bilder.
Här har ni propp, tätning, hylsa och axel.

Här ser man hur jag plastade hylsa. Jag tog en gammal rullgardin och skalade av lagom mycket gardin så att det blev rätt diameter. 38mm innerdiameter i propelleränden och 42mm ytterdiameter vid tätningen. Jag lindade gladpack runt som fattigmansvakum. Funkade helt ok. Kallt i källaren därav kupévärmaren.

Hylsan i närbild, fortfarande på sin form.

En liten bild på lagret. Köpt på Capella i Länna.

Propellern. 15x10 som skall sågas ner till 13x10. Köpt för en femhundring.

Värme gjorde susen och proppen åkte isär. Fem minuter med varmluftspickan räckte för att det skulle lossna.

Nu ska hylsan plastas fast i båten. Kanske hinner ut i helgen eller i nästa vecka. Den andra grejjen är att svarva en ny kona på axeln. Jag kan få det gjort i skolan men det tar typ 2 veckor för verkstan har mycket att göra. I elevsvarven kan man inte få in så långa stycken.

Någon i stockholmstrakten som kan bidra med en svarv?
Jag kan svarva själv eller bjuda på en middag för besväret...
Jag kanske skulle starta en projekttråd istället för att fortsätta i denna?
Jag har mer och mer glidit över till att använda en kuggrem. Det ger så mycket större frihet i motorval.
I nuläget är denna borstlösa motor från Mars mest intressant.

$450 för motorn och $450 för kontrollern blir typ 5400kr och det är ju helt överkomligt. Borstlös är nog att föredra i båtmiljö...
Förutom att leta motor så går projektet framåt på den mekaniska biten. Jag saxar nedanstående rakt av från min tråd på fendern.se. Förlåt till er som hänger på fendern oxå, men eftersom fendern och EF är ganska vitt skilda forum vågar jag mig på en simpel kopiering.

Nu till det som alla vill ha. Bilder.
Här har ni propp, tätning, hylsa och axel.

Här ser man hur jag plastade hylsa. Jag tog en gammal rullgardin och skalade av lagom mycket gardin så att det blev rätt diameter. 38mm innerdiameter i propelleränden och 42mm ytterdiameter vid tätningen. Jag lindade gladpack runt som fattigmansvakum. Funkade helt ok. Kallt i källaren därav kupévärmaren.

Hylsan i närbild, fortfarande på sin form.

En liten bild på lagret. Köpt på Capella i Länna.

Propellern. 15x10 som skall sågas ner till 13x10. Köpt för en femhundring.

Värme gjorde susen och proppen åkte isär. Fem minuter med varmluftspickan räckte för att det skulle lossna.

Nu ska hylsan plastas fast i båten. Kanske hinner ut i helgen eller i nästa vecka. Den andra grejjen är att svarva en ny kona på axeln. Jag kan få det gjort i skolan men det tar typ 2 veckor för verkstan har mycket att göra. I elevsvarven kan man inte få in så långa stycken.

Någon i stockholmstrakten som kan bidra med en svarv?
Jag kan svarva själv eller bjuda på en middag för besväret...
Jag kanske skulle starta en projekttråd istället för att fortsätta i denna?
Svarvningen är kirrat och hylsan fastplastad i båten.
Rikta med laser

Plasta

Spackla

Sen återstår att finputsa lite.
Jag har även beställt motor och det blev en Mars PMAC enligt ovan. Den ger max 4000 varv och jag ska växla ner den. Kuggrem är det väl som gäller p.g.a. hög verkningsgrad, tyst och underhållsfri.
Motorns maxeffekt är 4kW men den kommer gå på ca 2kW för det mesta. Maxvarvtalet på motorn är 4000 rpm.
Motorns axel har diametern 25,4mm med kilspår och propelleraxeln har diametern 25mm med kilspår. Utväxlingen skall vara ca 1:3 - 1:2,5. Den största skiva som får plats på axeln är ca 150mm. Axelavståndet är justerbart kring ca 300mm.
Kamremsskivor borde väl passa ganska bra? Är inte vevaxelns skiva typ 100-200mm och kammarnas skivor typ 50mm? Borde ju gå att hitta billigt. Jag har sökt på bildelsbasen.se utan att hitta något. Någon som har en bra bilmodell i huvet?
Rikta med laser

Plasta

Spackla

Sen återstår att finputsa lite.
Jag har även beställt motor och det blev en Mars PMAC enligt ovan. Den ger max 4000 varv och jag ska växla ner den. Kuggrem är det väl som gäller p.g.a. hög verkningsgrad, tyst och underhållsfri.
Motorns maxeffekt är 4kW men den kommer gå på ca 2kW för det mesta. Maxvarvtalet på motorn är 4000 rpm.
Motorns axel har diametern 25,4mm med kilspår och propelleraxeln har diametern 25mm med kilspår. Utväxlingen skall vara ca 1:3 - 1:2,5. Den största skiva som får plats på axeln är ca 150mm. Axelavståndet är justerbart kring ca 300mm.
Kamremsskivor borde väl passa ganska bra? Är inte vevaxelns skiva typ 100-200mm och kammarnas skivor typ 50mm? Borde ju gå att hitta billigt. Jag har sökt på bildelsbasen.se utan att hitta något. Någon som har en bra bilmodell i huvet?
Projektet rullar på i sakta gemak. Allt tar ju som vanligt mycket längre tid än man hade tänkt.
Denna tråd på Fendern (hamnen.se) är lite mer uppdaterad om nån är intresserad.
Är det någon som vet var man kan få grova kabelskor pressade i stockholmsområdet? Jag har rörkabelskor och kablar på 35mm^2 men ingen press. Gärna för så lite som en kanellängd.

Denna kabelskopress finns på Biltema för en hundring. Någon som har erfartenhet av såna? Blir pressningen bra? Hur hårt ska man slå?

De har även denna tång för 500 spänn men det känns lite i saftigaste laget för att använda en gång.
(Lessen för lite korspost, men det är ju inte så många som är aktiva både på EF och Fendern.)
Denna tråd på Fendern (hamnen.se) är lite mer uppdaterad om nån är intresserad.
Är det någon som vet var man kan få grova kabelskor pressade i stockholmsområdet? Jag har rörkabelskor och kablar på 35mm^2 men ingen press. Gärna för så lite som en kanellängd.

Denna kabelskopress finns på Biltema för en hundring. Någon som har erfartenhet av såna? Blir pressningen bra? Hur hårt ska man slå?

De har även denna tång för 500 spänn men det känns lite i saftigaste laget för att använda en gång.
(Lessen för lite korspost, men det är ju inte så många som är aktiva både på EF och Fendern.)
Nu vet jag inte om Upplands väsby räknas som sthlmsområdet, det är i alla fall 08
. Där finns en bilelfirma, de borde kunna fixa det utan större problem.
Annars borde alla elektriker som jobbar med lite större strömmar ha en, eller firmor som bygger automatikskåp.
Jag hade kört biltema press grejen i skruvstädet, det ska till rätt mycket kraft.

Annars borde alla elektriker som jobbar med lite större strömmar ha en, eller firmor som bygger automatikskåp.
Jag hade kört biltema press grejen i skruvstädet, det ska till rätt mycket kraft.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
- Ort: Stockholm / Finland
- Kontakt: