Lödpasta dispenser med R/C servo (misslyckat projekt)

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Snygg sak det där. Elektronisk tryckregulator är nr 7 "pressure switch" på bilderna. Ser lika ut som min, dvs den fungerar också som manuell av/på brytare.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Aaah, där var den ju. Det var så väldigt små bilder på den där sidan... :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kylskåpskompressorer har ju en liten tank internt

Nja, om du menar höljet så är det inte ut i denna som luften trycks ut i utan tryckluften kommer från den inre kompressor konstruktionen i sig som är direkt förbunden men ett tunt kopparrör till höljet. Däremot har dock dom flesta en liten kammare på några få kubik cm gjord i pumpen i sig för att få en hyfsad jämn luftström, men det är verkligen inte mycket luft som får plats i denna så jag ser nog den som oanvändbar i detta sammanhang.

Att starta och stanna en kylkompressor konstant hela tiden om man då ändå använt denna lilla kammare kommer att slita på kompressorn och startrelät om det är ett mekaniskt sådant. Är det ett elektroniskt så går det inte ens att starta den direkt utan man måste vänta några minuter innan det går. Om det är ett mekaniskt och kompressorn startar och stannar säg inom några få sekunder hela tiden så kommer inte smörjsystemet att komma igång helt och hållet vilket förkortar livslängden på både den och relät och vill det sig riktigt illa så kan kompressorn tom skära om det är en lite högre belastning pga oljetrycket inte hinner byggas upp vilket tar knappt 2 sek.

Vet inte om du sett denna innan men här kan du se hur en kylkompressor ser ut invändigt. Du kan även se lite längre ner på sidan hur den tryckutjämningskammare jag nämnde ser ut så ser du hur liten den är.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

OK, tack för informationen.

Med den kunskap jag nu har om hur lite luft en dispenser behöver hade jag nog använt en kylskåpskompressor (med extern trycktank) istället för att ljudisolera en vanlig kompressor.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ville bara säga att jag sist och slutligen köpte en likadan kompressor som mri. Då jag började räkna ihop kostnaderna för de enskilda delarna kom jag fram till att det skulle bli nästan lika dyrt som en färdig kompressor. Sen är det mycket möjligt att jag modifierar den för körning med kylskåpskompressor. Eventuellt med möjlighet att välja normal drift eller "silent mode" beroende på om man vill ha lite större luftflöde eller tyst gång.

Jag tänkte jag skulle sätta en elkontakt på utgående kabel från den elektriska tryckregulatorn och där kopplar man endera i den befintliga kompressorn eller så en extern kylskåpskompressor.

Sen tänkte jag sätta en snabbkoppling precis innan bakslagsventilen och samma visa där, endera den befintliga kompressorn eller så en extern kylskåpskompressor.

Kanske något även för dig mri?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nå nu har jag fått hem både dispenser och kompressor. Snabbkopplingen som kom med dispensern passar inte i kompressorn, var det lika för dig också? Nåja, det gör ingenting för slangen var ändå onödigt kort.

Annars är jag riktigt nöjd, både med dispensern och kompressorn. Men jag håller med dig, kompressorn låter en hel del trots sin ringa storlek.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Grattis! :)

Yepp, det är annan profil på dispenserns medföljande snabbkoppling än vad brukligt är här i trakterna.

Den lilla snabbkopplingen på slangen till sprutan, den som man trycker fast i dispenserboxen är inte helt tät, på min åtminstone, men det är bara att ta bort snabbkopplingen från slangen och trycka in slangen direkt i dispenserboxen. Jag skar bort en slangstump eftersom den blivit grövre just där snabbkopplingen suttit.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

maha: Är det samma dispenser som mri köpte ? Undrar i så fall om det är samma "värdelösa" autofunktion på den också. Blev själv sugen på att köpa en då det finns ett par till på Ebay. JWLtools hade även en annan variant med 5 tumhjul och nån display på, nån som vet något om den varianten hur det är med själva timerfunktionen ? Vill ju ha så man ställer tiden för själva doseringen. Vad händer på era dispensers om man har läget manual och vrider upp time ratten och vad gör dipbrytaren på baksidan av burken ?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Maze: Jag antar att maha's dispenser är identisk med min. I "MAN" läge har "TIME" ratten ingen funktion alls. När man ändrar till "AUTO" läge börjar dispensern med en gång: klick-klock... klick-klock... klick-klock... klick-klock... trycker man in pedalen slutar dispensern. Släpper man upp pedalen: klick-klock... klick-klock... klick-klock...
Tiden *mellan* klickarna ställs in med "TIME" ratten. Dipparna på baksidan ställer in mängden pasta för varje klick verkar det som. En ganska grov inställning alltså.
Den som har konstruerat den här timerfunktion har nog inte haft alla tomtar hemma.
Om jag minns rätt kommunicerade nog JWLtools på hygglig engelska så man kan säkert fråga hur timer funktionen fungerer på den andra dispensern.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo det är "samma" dispenser. Det enda som skiljer är att det finns en "RUN"-LED ovanpå framkanten som lyser när ventilen är öppen. Jag köpte också från JWLtools.

Kan man inte i praktiken grovjustera pastamängen med DIP-switcharna och finjustera med tryckregulatorn?

Men håller helt med om att AUTO-läget är lite skumt. Det fattas ju helt klart en potentiometer om man säger så.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jo, i vilket fall som helst justerar man ju in pastamängden med både lufttrycket och tiden. Med högre lufttryck kommer pastan ut snabbare... Jag brukar justera in lufttrycket först så att pastan kommer ut lagom snabbt, sen ställa in rätt tid.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ok, tack för det. Klurar lite på en sak till. Hur starkt vakum får man från dispensern och finns det där hela tiden när inte pedalen trycks ner ? Tänkte att man förhoppningsvis skulle kunna använda den som en vakumpump också för att driva en plockpincett när man ska ha dit sina komponenter.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hey, smart ide!
Testade just och det fungerar. Lyfte en liten kretskortsbit (2x2 cm) utan problem med "spruthållaren" och jag hade inte vridit upp max vakum heller. Vakumet ligger på kontinuerligt men man kan ställa lufttrycket på 0 (eller till lagom mottryck för att neutralisera vakumet) så att komponenten lossnar när man trycker på pedalen.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Perfekt, då får det bli en dispenser här också. Kan tipsa om att det finns små sugkoppar på Elfa, verkar som att de monteras på standardnålar så då borde man kunna använda en tom spruta som vakumpincett. Finns även böjda nålar såg jag.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Har ni sett denna på Blocket.
Han kan inte veta vad det är han säljer....

http://www.blocket.se/vi/14639514.htm?ca=11_s
Skriv svar