Kodlåst bilstereo
-
- Kontakt:
På tal om att gifta stereon med bilen:
Min stereo från min Volvo V70 -97 gick utmärkt att köra utanför bilen.
Stereon heter SC-805, åkte till skroten och klippte kabelstam från en skrotad V70, och kikade sedan i Haynes-boken för bilen för att veta vilken kabel som ville vart. Testa att lägga +12V och GND och stereon hoppade igång. Dock behövs +12V på flera pinnar. Det är bla. två till stereon och en separat till cd-spelaren.
Varför nu cd-spelaren vill ha egen har jag inte en aning om, men efter som cd-spelaren är kaputt i min SC-805 så kvittar denna matning för mig.
Dock eftersom cd;n är trasig fixade jag en cd-växlare av en kompis och fick helt plötsligt en väldigt bra garagestereo.
I bilen satte jag in en Clarion med MP3-cd.
Så med andra ord: Jag undrar när Volvo började med att gifta stereon med motorn. För motorn sitter kvar i bilen. Det är jag säker på

Min stereo från min Volvo V70 -97 gick utmärkt att köra utanför bilen.
Stereon heter SC-805, åkte till skroten och klippte kabelstam från en skrotad V70, och kikade sedan i Haynes-boken för bilen för att veta vilken kabel som ville vart. Testa att lägga +12V och GND och stereon hoppade igång. Dock behövs +12V på flera pinnar. Det är bla. två till stereon och en separat till cd-spelaren.
Varför nu cd-spelaren vill ha egen har jag inte en aning om, men efter som cd-spelaren är kaputt i min SC-805 så kvittar denna matning för mig.
Dock eftersom cd;n är trasig fixade jag en cd-växlare av en kompis och fick helt plötsligt en väldigt bra garagestereo.
I bilen satte jag in en Clarion med MP3-cd.
Så med andra ord: Jag undrar när Volvo började med att gifta stereon med motorn. För motorn sitter kvar i bilen. Det är jag säker på

Nyare volvos med CAN-bus brukar inte fungera fullt ut utan att man lägger till stereon i bilens mjukvaru konfiguration.
Dock gör den att köra stand-alone. Man tappar knappbelysning samt lite annat som styrs via bilens "dator".
Dock är det svårt att montera in dessa i nån annan bil eftersom designen är väldig bil-anpassad.
Dock gör den att köra stand-alone. Man tappar knappbelysning samt lite annat som styrs via bilens "dator".
Dock är det svårt att montera in dessa i nån annan bil eftersom designen är väldig bil-anpassad.
Aha Okej. Det kanske stämmer.
Det är ODB-2 på min V70. Så det är väl därför min stereo funkar utanför bilen.
Samt att när jag kopplade in den nya Clarion-stereon i bilen med ett adapter-kablage så fick jag knappbelysning och sånt. Stereon hade t.o.m en kabel för att anslutas till instrumentbelysningen så den dimmrades tillsammans med den.
Det är ODB-2 på min V70. Så det är väl därför min stereo funkar utanför bilen.
Samt att när jag kopplade in den nya Clarion-stereon i bilen med ett adapter-kablage så fick jag knappbelysning och sånt. Stereon hade t.o.m en kabel för att anslutas till instrumentbelysningen så den dimmrades tillsammans med den.
-
Re: Kodlåst bilstereo
Har tagit upp detta igen.. Varför jag inte kom på tanken att titta med oscilloskopet tidigare kan jag bara skylla på flerårig sinnesförvirring.
Tittar man i schemat för DEX-77 ser man att DI och DO på PDH001 är ihopkopplade, och all trafik där går vid uppstart är följande;
Har testat följande koder men inget resultat;
Tittar man i schemat för DEX-77 ser man att DI och DO på PDH001 är ihopkopplade, och all trafik där går vid uppstart är följande;
Kod: Markera allt
10000101
85
10000111
87
01001000
48
00101110
2E
10010111
97
01100100
64
Kod: Markera allt
6835
8653
3568
7946
9764
4697
Det är ca 4 år och 4 månader sen du sist skrev i denna tråd.
På den tiden borde du ha hunnit kolla alla kombinationer mellan 0000 och 9999 om du så bara gjorde dina tre försök 2-3 gånger om dan.
På den tiden borde du ha hunnit kolla alla kombinationer mellan 0000 och 9999 om du så bara gjorde dina tre försök 2-3 gånger om dan.

Jag antar att du redan provat 3094? Om dom använder samma system som i nyare Pioneer skulle det kunna vara koden.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
0001? 0002? 0003? Osv... Osv... 
Enklast kanske är att bara sätta sig ner och "bruteforcea"? Antar att den stänger ner med ett tidlås efter tre försök eller så, men klockan som styr det är förmodligen lätt att lura.
Tar ändå inte speciellt lång tid att gå igenom alla koder bara man kan jobba effektivt med det.

Enklast kanske är att bara sätta sig ner och "bruteforcea"? Antar att den stänger ner med ett tidlås efter tre försök eller så, men klockan som styr det är förmodligen lätt att lura.
Tar ändå inte speciellt lång tid att gå igenom alla koder bara man kan jobba effektivt med det.
Inför senaste äventyrshajken med scouterna så skulle vi använda våra gamla "agentväskor" som vi köpte in till en tidigare äventyrshajk (för nästan 10 år sen). Clas O "datorväskor" med dubbla kodlås. Tyvärr så var 5 av låsen (2,5 väska av totalt 7) låsta med okänd kombination.
Jag forcerade det första med brute force... koden visade sig vara 940! Så jag provade alltså från 000 till 940 (efter att först ha provat igenom nåt dussin "logiska" koder). Det tog mig nog en dryg timme totalt (med pauser, det var lite slitigt för tummen), men 940 sekunder blir ju bara drygt en kvart. Andra tog de andra väskorna dagarna efter.
(Numera är alla koder ställda på 000 och tumhjulen övertejpade så folk inte ska pilla utan att skriva upp koderna.)
Så det är som sagt var inte en omöjlighet att brute force-knäcka såna grejer.
Jag forcerade det första med brute force... koden visade sig vara 940! Så jag provade alltså från 000 till 940 (efter att först ha provat igenom nåt dussin "logiska" koder). Det tog mig nog en dryg timme totalt (med pauser, det var lite slitigt för tummen), men 940 sekunder blir ju bara drygt en kvart. Andra tog de andra väskorna dagarna efter.
(Numera är alla koder ställda på 000 och tumhjulen övertejpade så folk inte ska pilla utan att skriva upp koderna.)
Så det är som sagt var inte en omöjlighet att brute force-knäcka såna grejer.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De flesta billiga mekaniska kodlås går att knäcka koden på genom att känna hur glappa eller tröga rullarna är. Bara hålla bygeln eller knappen spänd åt öppna hållet och börja med rullen längst bort.
Nu hjälper ju inte det ett elektroniskt lås det allra minsta...
Nu hjälper ju inte det ett elektroniskt lås det allra minsta...

Det försökte vi med först, men det funkade tyvärr inte. Har låsen blivit lite misshandlade så är det svårt.
Kan det inte vara värt att koppla in en PIC eller liknande för automatiserade försök, koppla in outputs till knappingångarna och lämplig insignal för rätt kod, LED/högtalare etc? 3 försök, vila 3 timmar etc, stoppa och visa koden vid aktiv insignal.
Kan iofs ta drygt ett år... Men sköter sig själv iaf.
Kan iofs ta drygt ett år... Men sköter sig själv iaf.