Vattna med spolarvätska [BILDER]
- prototypen
- chrille112
TAck för schemat!
Jag har anslutit enligt databladet sida 9 (http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/na555.pdf), men inte anslutit ben 5. TRIG och RESET är anslutna till +12 V
Ditt schema verkar vettigt, vad är skillnaden mot det i databladet? Ser att du använder IRF540, är det bättre än relä?
BTW: Jag är ute efter bra kopplingstråd för kretskort, som är entrådig (jag kallar den för sprängtråd), har någon erfarenhet av denna? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _55_254_15
Jag har anslutit enligt databladet sida 9 (http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/na555.pdf), men inte anslutit ben 5. TRIG och RESET är anslutna till +12 V
Ditt schema verkar vettigt, vad är skillnaden mot det i databladet? Ser att du använder IRF540, är det bättre än relä?
BTW: Jag är ute efter bra kopplingstråd för kretskort, som är entrådig (jag kallar den för sprängtråd), har någon erfarenhet av denna? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _55_254_15
- prototypen
Har inte tittat på det databladet men skillnaden är väl triggen, min koppling fungerar efter spec för alla modeller på 555 och fabrikat enligt vad som är diskuterat tidigare.
IOM att pin 7 inte är ansluten så kan den ALDRIG starta om.
Det relä ni började med från Biltema drar väl ungefär lika mycket som spolarpumpen och halvledare rätt kopplade slits aldrig ut så valet är enkelt. MOS behöver inget förkopplingsmotstånd och drar ingen ström på gaten (i detta fall).
IRF 540 kostar väl bara 1/3 av ett relä (beror på mängden man köper)
Prototypen
IOM att pin 7 inte är ansluten så kan den ALDRIG starta om.
Det relä ni började med från Biltema drar väl ungefär lika mycket som spolarpumpen och halvledare rätt kopplade slits aldrig ut så valet är enkelt. MOS behöver inget förkopplingsmotstånd och drar ingen ström på gaten (i detta fall).
IRF 540 kostar väl bara 1/3 av ett relä (beror på mängden man köper)
Prototypen
- prototypen
- chrille112
- prototypen
- chrille112
55-254-15 är den vanliga entrådiga (E***) tråden som används till kopplingsdäck, byggen på prototypkort osv.
Jag är helt nöjd med den, isoleringen är lite tunnare än den på "äkta sprängtråd".
55-264-05 (Prototypens länk) är fåtrådig (F***)
Båda dessa finns i påse med 6 färger (10m av varje):
EKUX 55-288-07
FKUX 55-288-15
Virtråden är dyrare; skippa den om du inte behöver den klenare dimensionen för virning eller korskoppling.
Formeln för on-tiden är: 1.1*Ra*C [Ω, F, s] (står i texten nedanför schemat på sid9)
I Prototypens Schema: 1.1* (R+Rb) * C
Prototypen>> Nu har jag testat, min koppling var inte helt pålitlig (beroende av komponentvärden), din funkar perfekt.
Jag är helt nöjd med den, isoleringen är lite tunnare än den på "äkta sprängtråd".
55-264-05 (Prototypens länk) är fåtrådig (F***)
Båda dessa finns i påse med 6 färger (10m av varje):
EKUX 55-288-07
FKUX 55-288-15
Virtråden är dyrare; skippa den om du inte behöver den klenare dimensionen för virning eller korskoppling.
Formeln för on-tiden är: 1.1*Ra*C [Ω, F, s] (står i texten nedanför schemat på sid9)
I Prototypens Schema: 1.1* (R+Rb) * C
Prototypen>> Nu har jag testat, min koppling var inte helt pålitlig (beroende av komponentvärden), din funkar perfekt.
- chrille112
Nu har jag suttit och kopplat, och själva timerkretsen fungerar utmärkt, lysdioden lyser så fint. Men jag lyckas inte med transistorn. Jag har anslutit ben 1 (GATE) till pinne 3 på 555, 2 (DRAIN) output till pumpen + via dioden till +12V. 3 (SOURCE) till jord. Det är väl rätt? Har kollat på databladet hos Elfa: http://www.elfa.se/pdf/71/07114952.pdf
Är transistorn väldigt känslig för värme? När jag lödde den så kan jag ha värmt lite för länge. Kan det vara problemet?
EDIT: Ser att det finns en "IRF540/STM", är det den jag skulle ha köpt? Jag har IRF540N/IR
Är transistorn väldigt känslig för värme? När jag lödde den så kan jag ha värmt lite för länge. Kan det vara problemet?
EDIT: Ser att det finns en "IRF540/STM", är det den jag skulle ha köpt? Jag har IRF540N/IR
Senast redigerad av chrille112 9 juni 2007, 18:33:11, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
- chrille112
- chrille112
- prototypen
Svårt fall.
Fabrikat ska inte spela någon roll, ST gör bra grejor de också.
Jag har en känsla att du mäter relativt GND och utan motor eller något som drar upp spänningen så blir det alltid 0 volt på drain, du måste ha en pullup som strömförsörjer ditt instrument.
Eller mät mellan +12V och drain.
Sätt en lysdiod + motstånd isf motorn så ser man vad som händer, multimeter är bra men en lysdiod är en enkel indikator.
Om du stoppar skruvmelseln mellan drain och source så ska motorn / lysdioden snurra / lysa.
Prototypen
Såg att du hade IR och det är helt OK, även STM är OK
Fabrikat ska inte spela någon roll, ST gör bra grejor de också.
Jag har en känsla att du mäter relativt GND och utan motor eller något som drar upp spänningen så blir det alltid 0 volt på drain, du måste ha en pullup som strömförsörjer ditt instrument.
Eller mät mellan +12V och drain.
Sätt en lysdiod + motstånd isf motorn så ser man vad som händer, multimeter är bra men en lysdiod är en enkel indikator.
Om du stoppar skruvmelseln mellan drain och source så ska motorn / lysdioden snurra / lysa.
Prototypen
Såg att du hade IR och det är helt OK, även STM är OK
- chrille112
Jaa! Jag hittade felet! Jag hade anslutit motorn mellan jord och drain, men det ska ju vara drain och +12 V... Man ska inte jobba sent på kvällarna!
Nu ska jag snygga till det lite, och montera ut på balkongen. Återkommer med bilder!
Tack för all hjälp jag fått, speciellt från Prototypen och Tony!'
Edit: Det känns lite klumpigt med nätaggregatet, någon som har tips om vart man kan köpa en batterieleminator på 12V?
Nu ska jag snygga till det lite, och montera ut på balkongen. Återkommer med bilder!
Tack för all hjälp jag fått, speciellt från Prototypen och Tony!'
Edit: Det känns lite klumpigt med nätaggregatet, någon som har tips om vart man kan köpa en batterieleminator på 12V?