CNC uppgradering [Ny film 2008-03-04]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Även jag köpte mina geckos direkt från http://www.geckodrive.com.

Idag fick jag dom två kvarvarande transformatorerna till nätdelen och försöker lura ut bästa placeringen för allting i lådan.
Provade även att koppla in frekvensomriktaren och den verkar fungera perfekt.
Här är en ganska värdelös film när jag testar den.Film 6Mb .wmw
Om någon har en ide på bättre placeringar av delarna så får ni gärna ropa till.
Här är ett par alternativa placeringar av trafona som jag testat.
Alternativ 1
Alternativ 2
H.O
Inlägg: 5908
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Alternativ 1, helt klart fast kondensatorn ser lite liten ut ;-) Om du har möjlighet så håll frekvensomformaren så långt ifrån breakout-kortet och dess in och utgångar som möjligt och lägg inte kabeln till motorn ihop med några signalkablar, använd skärmad kabel till motorn om du kan. Många har haft problem med att omformaren stör övrig elektronik, speciellt när de monterat allt i samma skåp. Var beredd på att du kanske måste skärma av omforamren med en plåt eller i skåpet. Omformaren ser hyffsat ny ut, har den inbyggt filter på utgången?

Ser profsigt ut!

/H.O
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Ja att den kondingen ser lite liten ut måste jag hålla med om, har inte fått resten av kondingarna jag tänkt använda ännu, :)
Det står att det ska vara "internal RFI-filter" men det är möjligt att det bara är på ingången och inte utgången som menas med det.
Skärmad kabel låter som en utomordentlig ide att använda och jag ska göra så att det finns plats för en plåt runt frekvensomvandlaren om det skulle behövas.
Frågan är bara var jag hittar lämplig kabel, har kollat på elfa men den enda som skulle kunna passa var 55-819-62
som är skärmad och har 4*1,5mm2 ledare, medans manualen rekommenderar 2mm2 för frekvensomriktaren. Jag skulle tro att det fungerar bra ändå men det vore inte fel om man kunde få-tag på kabel med rätt area.
Kanske någon har en bit över som jag kan få köpa?
H.O
Inlägg: 5908
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Den kabeln duger säkert alldels utmärkt - fast billg var den inte... Vad har du för effekt på motorn? Om det inte är mer än 2-2.5kW så ska ju 1.5mm2 räcka. Kolla annars Elproman dom har det mesta, typ Maskinkabel ÖPVC NRS, flexibel, skärmad, 2-61 ledare 0.5 till 61mm2.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

55-543-24 är 2kr billigare. :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Nä helt billig var den inte, men jag behöver förhoppningsvis inte behöva så mycket av den. :)
Däremot så blir det lite mer av kablarna till servona och enkodrarna. :humm:

Edit:
Här är instruktionsboken för frekvensomriktaren om någon är intresserad, Länk .pdf 680Kb
Kollade i parametrarna på frekvensomriktaren och den har tydligen bara varit använd i 17timmar, vilket verkar stämma med vad jag fick höra när jag köpte dom. :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jobbade lite på fräsen under kvällen och fixade borrning och gängning av kylflänsen för att fästa mjukstarts motstånden, likriktarna och geckona.
Jag provade även ett lite annorlunda sätt att fästa geckona för att lättare kunna montera och demontera dom.
Sen tänkte jag på H.O´s tips om att hålla breakout-kortet borta från frekvensomriktare och möblerade om lite i lådan, och det blev ganska bra tycker jag.
Edit: Det ser kanske lite konstigt ut att två av drivarna sticker ut utanför kylflänsen men det beror på att stegmotordrivarna är lite bredare än servodrivarna som ska sitta där.
Stor bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Idag tog jag bland annat och ordnade fäste för transformatorerna, det tillverkade jag av 3mm plåt som bockades till en U-form så att det sitter en trafo i mitten och två på utsidan av den.
Sen går det en M8 gängstång raktigenom och håller fast transformatorerna, ska passa på att påpeka att gängstången är isolerad från plåten för att undvika ett kortslutet varv som det annars hade blivit. :)
Tyvär så tog batteriet i kameran slut när jag skulle fota så ni får nöja er med bilder på trafona. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag fixat ett kort att montera glättningskondingarna och säkringarna på, motståndet är en aning överdimensionerat för att undvika att det ska bli så varmt.
Kondingarna är 6st 10 000uF 100v för totalt 60 000uF kapacitans.
Kortet är gjort av 105 μm laminat för att öka dess strömkapacitet lite.
Sen i styrskåpet så har det blivit lite andra kontaktorer och reläer som ska användas.
Om det är något som verkar konstigt så beror det troligtvis på att jag borde sova för länge sedan. :)
Lite bilder.
Bild
Bild
Bild



Stor bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 325
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

ser riktigt proffesionellt ut!

vad för sorts breakout-kort använder du?

hittade ett här som verkar intressant http://home.icx.net/~ashburn/index.html

har hört talas om att gecko skulle ha ett breakoutkort som passar rätt i deras driver (fast tvärtom)men jag har inte hittat nåt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Man tackar, :)
Jag använder Combo board från http://www.campbelldesigns.com
Det kortet du tänker på kanske är
PMDX-131 från http://www.pmdx.com.

Tog och gjorde lite nytta under kvällen också, tillverkade en plåt som både breakout-kortet, drivarna och kondensatorerna monteras på.
Den är 1,5mm aluminiumplåt som bockats så att kondensatorerna skruvas i den med samma skruvar som håller säkringshållarna, sen är två vinklar popnitade mot den så att kylflänsen kan fästas med 5st M5 skruvar, själva breakout-kortet sitter monterat på distanser.

Edit: Kom att fundera på hur kylningen ska löses på bästa sätt, har tänkt ha en mindre fläkt på kylflänsen, men jag antar att man inte kan räkna med att tillräckligt med värme ska ledas ut genom plåten för att slippa ha en fläkt som tar in luft utifrån?
Jag fick med en fläkt när jag köpte nätagg från pheer som jag först tänkte använda, den är typad: 48v 270mA 13W (28-60VDC) , men eftersom mitt nätaggregat ger ut 70v så fungerar det inte att koppla direkt .
Så frågan är vilket som är bästa sättet att lösa detta, antingen så använder jag 70v och reglerar ner det till under 60v på något sätt eller så måste det till en separat nätdel för fläkten. En annan ide skulle vara att koppla in sig på en av 24v sekundärerna på transformatorerna och likrikta/glätta den.
Sen tillkommer frågan hur man ska hindra att man suger in så mycket damm och skit, det finns några färdiga skyddsgaller med kombinerat filter på elfa men dom är en aning för små då fläkten är ca 170mm i diameter.


Stor
Bild
Stor
Bild
Stor
Bild

Edit: Yay 900 inlägg. *bjuder mig själv på tårta* :tårta:
H.O
Inlägg: 5908
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Nice!
Ett motstånd på 81ohm, 10W eller mer skulle ju fixa spänningen till fläkten. Blir iofs ännu mer värme att kyla bort men du har ju gått om plåt att skruva det på. Ett separat nätagg bara för att driva fläkten känns lite onödigt.

Det kanske räcker att bara låta fläkten cirkulera luften internt i skåpet och låta plåten i skåpet transportera ut värmen. Å andra sidan har du rätt mycket värmealstrande komponenter så det kanske är dumt att chansa. Du MÅSTE ju inte ha fläkten placerad precis ihop med filtret/gallret om nu inte dom råkar passa ihop.... Har du föresten kollat i manualen på omformaren angående hur mycket luft den "kräver" runt om kring sig?

Blir fint det där!

/H.O
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag ska ta och mäta lite först, eftersom fläkten är temperaturstyrd vore det inte så bra om den råkade dra för lite ström och pajjar pga överspänning om den är för kall. :)
Annars så är det ingen som råkar ha en 120mm och en 80mm 220v fläkt liggandes? :D
I manualen så står det att omgivningstemperaturen ska understiga 50grader men avstånd står bara angivet att när man monterar flera omriktare brevid och ovanför varandra, då ska det vara minst 12mm mellanrum i sida och 300mm i höjdled.
Skulle tro att dom vill undvika att den varma luften från den ena överhettar den andra, men det tror jag inte bör vara något problem i dethär fallet, särskilt då frekvensomvandlaren har en egen fläkt som drar luft genom kylflänsen och det finns hyfsat med utrymme under och ovanför.

Edit: PM skickat till MadModder. :)
Senast redigerad av LaRdA 4 augusti 2007, 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har tre st 120mm-fläktar 220V liggandes. Funkar bra på 230V.
De låter ganska mycket, då "ekrarna" som håller navet sitter på sugsidan. :P

Ingen 80mm.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Sådär då var kylningen löst, beställde ett par fläktar av MadModder.
Annars så har det inte hänt så mycket idag, har feber så jag har bara monterat huvudbrytaren, nödstopp och tillslagsknappen. :dead:
Skriv svar