Jag köpte nyligen en för 31 USD på ebay, kalibrerad mellan 600-1500 nm. Den har också ett gäng adaptrar för olika anslutningar. Det brukar finnas gott om effektmetrar för en billig penning.
Tack för svaret! Här finns det ju faktiskt flera olika varianter till bra priser. Man borde kanske kollat ebay först, eftersom de är ganska dyra i normala fall.
peter555, du har inte någon länk till det instrumentet? Det närmaste jag har hittat till ett skäligt pris med ett så stort mätområde är den här men tyvärr saknas ju det viktigaste, själva detektorn
En vanlig mottagare, t.ex. den här för 20$ att koppla till multimeterna är ju ett bra alternativ, men om det finns billiga instrument som kan mäta ner till -40dBm och ända upp till 1 watt vore det ju klart intressantare
En dynamik på 60dB är ändå bra nog för de flesta hobbyister och det är ju inte svårt att dämpa eller dela ner effekten från en laser med en känd faktor. Problemet är väl bara att hitta något likvärdigt i samma prisordning som du gav, men man får väl kolla på ebay lite då och då så kanske det dyker upp...
Jag bevakade ämnet ca 1 v tills den dök upp. Du kan höra med en säljare som heter "aptec", han hade ett flertal mätare när jag var i kontakt med honom tidigare.
Så att jag funderar på en för ett litet projekt i sista året i gymnasiet, men har lite problem att beställa från usa, fast jag får väl lösa det på annat sätt.
Jag beställde en 30mW grön laser från dealextreme för några dagar sedan.
Det är svårt att slå det priset (26.52$, gratis frakt) så det är inte hela värden om den är paj eller inte kommer fram.
Den har IR filter men inte så bra som på dyrare lasrar.
När jag kollade på Kaidomain, ett annat företag i HongKong som säljer bland annat lasrar så noterade jag namnen på varorna, de har snott IKEAs namngivningssystem rakt av!