Analog elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Analog elektronik

Inlägg av 4kTRB »

När det talas om digitalt elektronik är det då att konstruera med elektroniken som avses eller att man programmerar en typ Arduino att få en viss pinne att gå hög eller låg? Programmering handlar ju inte speciellt mycket om el över huvud taget ändå kallas det digitalteknik. Lite som att köra en lastmaskin, handhavandekunskap eller vad man nu ska kalla det för. Apparatkunskap kanske. Man vet hur en elvisp ska användas. Är man digitaltekniker då man slår på och av brytaren till lampan i taket.
Användarvisningsbild
Microphonorama

Inlägg av Microphonorama »

petertub skrev: ↑8 oktober 2026, 21:12:21 Tja det man anser viktigt : max effekt, dist vid några olika effekter, bandbredd, känslighet etc
Det hade varit intressant att få detta uppmätt!
Det finns lite info här:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7903449
Dock kommer min amp ha en SMPS baserad strömförsörjning vilket kanske påverkar några värden?
opampen

Inlägg av opampen »

4kTRB skrev: ↑8 oktober 2026, 16:03:14 Det pratades om digitalteknik böcker. Jag hade den här. Den försvann. Riktigt bra bok. Lars Hugo Hemert
Bild
Så trevligt! Jag har den boken! Från 1981. Han skrev bra böcker! Det fanns flera böcker i en serie: "Pulsteknik", "Förstärkarteknik" och "Effektteknik".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En lat ingenjör är en bra ingenjör. En sund åsikt en kollega hade. Det finns ingen orsak att skämmas om man använder andras konstruktioner och plankar rakt av.

Med undantag blir det mest analogt hemma - syntmoduler och alla förstärkarprojekt, vilka nu hamnat långt ner i listan. En av mina favvoleverantörer av delar till syntar löser komplexa operationer med PICar men måste ändå använda analoga kretsar för att hantera input och output.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Att planka rakt av har inte alltid varit möjligt.
Många kopplingar inom radiotekniken var patenterade.
Patent har funnits inom TV-teknik och kraftelektronik.
Den första synten Thereminen var patenterad.
Klassiska böcker som många har kopierat ur
*Philps, Audio Amplifier Systems, 1970
*RCA Transistor Manual, 1966
*National Semiconductor, Audio Handbook, 1977
ASEA

Inlägg av ASEA »

Nog massor som är/varit patent på inom dessa områden.
Tycks dock vara rätt stor skillnad på giltighetstiden för olika patent innan de löper ut.

Några exempel;
TV-teknik
Olika färgkodningsstandarder i tv-signalen. Här i Europa var det AEG som hade patent på PAL-standarden, andra tillverkare försökte på olika sätt kringgå detta för att slippa licensavgifter till AEG.
Olika typer av skuggmasker och sätt att rikta elektronkanonerna i bildrören. Tex Sony Trinitron

Kraftelektronik
Allt relaterat till HVDC är nog kraftigt patentskyddat
Garmen

Inlägg av Garmen »

alexanderson skrev
Den första synten Thereminen var patenterad.
Teleharmonium patenterades 1897.
Therminen patenterades 1919 så även om tidig så inte först.
Finns säkert flera tidiga "syntar".
Helmholtz konstruktion var kanske den allra första.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min poäng var att man inte behöver uppfinna hjulet en gång till och att man får planka rakt av till konstruktioner man använder privat och personligen. Hittar jag ett bra schema på en Low Pass Gate, oavsett om det är super-ultra-skyddat eller ej får jag bygga en sådan själv och trycka in den i min modular.

Inom (), thereminen räknas inte som en synt.
Skriv svar