Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ain påstår att de skall ligga under dessa:

VoV 1001 modell 4112
VoV 1002 modell 4122
VoV 1003 / 1004 (Andra versioner)

Kan det stämma tror du?

CPMS skrev: 17 juni 2026, 10:12:20 Aha det har jag missat men... :)

Dom som var klassade som moped ja.
Om nu inte ex Husqvarna Roulette var klassad som moped (och jag hittar inte den i 1960 års förteckning)
då gällde ju inte kravet på mopeder för den.
Eller hur?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Visst kan det vara så. :) AI är ju oftast duktig att hitta information.

Då får jag isåfall ta tillbaka en del jag sagt.

Och med tanke på den insugsdiametern är dom nog på 0,8hk.

Då går den Husqvarnan under någon av dessa benämningar:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Sagt med reservation för att
Enda vettiga källan jag hittade var dock ett avskrivet dokument på ett forum.
Jag hittade inte original listan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CPMS skrev: 16 juni 2026, 21:14:55 Viktoria sen ZU-motor.
Det närmaste jag kom en sådan motor var i en REX.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tittar man här börjar Roulette's modellnummer på 38** så ingen aning längre. :)

https://mo-ped.se/mopoja/hva52-61.htm
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

thomas_gbg skrev: 16 juni 2026, 17:02:46 Nu när man kommit upp i åren brukar jag titta tillbaka på när jag var 15 år och vi var ett gäng som höll ihop och körde runt på våra mopeder. Men en tanke som slagit mig är hur driftssäkra mopederna var. Jag kommer ihåg att jag, i stället för att jacka kolven, sågade av halva kolven och planade toppen genom att dra den mot ett betonggolv som fungerade som slipmatta, samt en massa andra tokigheter. Men det lustiga är att varken mina eller mina kompisars mopeder någonsin gick sönder i motorn trots denna vandalism. Ibland körde vi säkert 15 mil till ett ställe där det fanns många "brudar", men vi fick varken punktering eller motorhaveri. Det tycker jag är märkligt. Är det er erfarenhet också? eller hade vi enbart tur.
Mopedmotorer är ju ofta lite överdimensionerade för kanske inte 10 häst men kanske 3-5 - tro fan dom håller med 1 häst o 5kg i komp
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vill nog påstå att de skulle göra det... I allafall motorer som Zündapp om vi talar serier med kraftigare gods i cylindern och den förstärkta lådan.
Zündapps kit var alla byggda på samma stomme som mopedmotorn, upp till lätt MC. (reguljär MC hade dock en annan motorserie pga konstruktionen, men lätt hade samma men förstärkt drev/växel och en annan cylinder)
(Trim/uppgraderings satserna gick att beställa en bit in på de första åren på 80 talet, bör ju dock varit före -84 men det såldes restlager fler år efteråt. Idag är de dock sällsynta, det gjordes inte så många då de flesta som ville uppgradera lagligt hellre köpte en större MC begagnad när man fick göra det. I Sverige fastnade lätt MC litet mellan stolarna vid denna tid och det ansågs dyrt att uppgradera för den korta perioden på två år när man var fattig student. :) ).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Framförallt ville väl de flesta ha en "riktig" MC och inte en uppgraderad moped som oftats bara kom upp i max 80cc.

Speciellt som man kunde köpa en beg lätt MC för samma peng man sålde sin moppe för.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, exakt, letade man litet kunde man hitta riktigt snygga och för sin tid moderna MC för den pengen, ingen ville väl uppgradera en 30 år gammal sliten moped när man kunde får en 10 år gammal skinande välvårdad motorcykel med "riktig" motor för obetydlig mellanskillnad. Det räckte ju att man var 18 då också och hade man bara vanligt körkort så var det ju bara att hoppa upp på sadeln. Fast de gick ju inte så fort då, i alla fall inte gatlegala hojar man hade råd med. Cross fick man köra på kvällarna eller ute på skogsvägarna, så att man snabbt kunde ratta in i skogen om snuten dök upp... :)
cinc

Inlägg av cinc »

Glenn skrev: 17 juni 2026, 13:53:09 Framförallt ville väl de flesta ha en "riktig" MC och inte en uppgraderad moped som oftats bara kom upp i max 80cc.

Speciellt som man kunde köpa en beg lätt MC för samma peng man sålde sin moppe för.
Detta känner jag igen.
Det var en snubbe i min umgängeskrets som hade en Rusch med trimmad Vickymotor som lyckades registrera den som lätt mc.
Motoreffekten låg någonstans mellan 3 och 4 hk. Dom vanliga trimmsnubbarna(även jag) körde ifrån honom ganska enkelt med klenstummissar,compakter,stockholmare.
Den blev inte kvar i hans ägo så länge utan han köpte en Yamaha 125cc. istället.
Jag förstod honom.
Skriv svar