Kommer att börja med att nyttja denna som ren förvaring och taktälltsplatform till att börja med. Köket kommer att vara i bilen och kylen kommer få sin elförsörjning från en EcoFlow, det är så jag kört sedan tidigare och delarna har jag sen tidigare.
Målet är i första hand att få till en platform för transport, boende och förvaring för 2+hund för en längre (3-4 veckor) resa söderut. När jag nått den målet och har tid över så kan det bli mer och fler förändringar/förbättringar.
Så vad står då på To Do listan:
Fixa ett lite glapp mellan dragstång/chassie och lådan, mellanlägg eller ny hårdvara? Får demontera och se
Få dit taktälltet, rails och stödben.
Fixa förvaring i hundburarna, prio plats med en Porta Potti och dess kringutrustning. Backar med packning och att det sitter fast.
Täta och foliera om lådan, vill inte dra till mig onödig uppmärksamhet med siluetter av hundar.
Extra låda på dragstången, har en "trekantig" i aluminium som är tänkt, men det fattas fästpunkter i bakkant
Och om tid, lust och pengar finns så skulle jag vilja:
Byta ut elen och förbereda för batteri i vagnen.
Byta till 175/80 R15 A/T däck, sitter 175/65 R14, dels för att klara "sliriga vägar" och förbättra markfrigång, och se till att släpet går i samma hjulspår som bilen.
Montera expansionsbeslag för förvaringen.
Så i väntan på railsen och att rostlösningsmedel ska verka så jag kan ta reda på varför det glappar och hur jag löser det så är stödben något att filosofera kring.
Vill at det ska vara enkelt, stabilt och inte påverka markfrigången negativt.
Så saxdomkrafter är ett alternativ, Stödfot med vevfunktion är ett annat. Båda har för & nackdelar.
Saxdomkrafter har jag faktiskt ett par i garaget och man kan i sitt enklaste nyttjande ha dessa lösa och ta fram när man sätter camp, då behöver jag något typ av fäste så det får stabilitet i sidled. Att hänga dessa under påverkar markfrigång.
Stödfot med vevfunktion som fästs med ett klämmfäste är enkelt, men veven går inte att använda då den kommer krocka med lådan. Något jag råkade ut för på mitt första sovlådebygge så det fins en lösning.
mutter.png
Stödben med mutter istället gör vev och använde en
37-105_xxl_1.jpg
som ger lite utrymme för att "vingla"
Ett klämmfäste sitter redan på och utmaningen ligger i att fästa klämfästet på den sidan som saknar. Utmaningen ligger i att det är (vad jag kan se) fästet ska monteras på en sluten aluminiumprofil.
Hur löser man det?
Kan man använda blindnitsmutter?
Tips och förslag på hur man fäster saxdomkrafter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.