Jag gillar att ha komponenter i små SMD boxar. Då slipper man rems joxet.
Men för 0805 och större blir man istället irriterad för man har 50% chans att plocka dom upp och ned.
Nytt Linux system - Supersnålt & superbilligt
Re: Nytt Linux system - Supersnålt & superbilligt
Fast om man har vacuumsug så kan man suga fast en 0402.
Jag har SMD boxar. Jag har dock inte fyllt dom med massa kondensatorer och resistorer.
Men är detta verkligen standard att göra för en manuell produktion för prototyp?
Jag vet inte vad som är en standard för DIY.
Det lär väl vara fantasin som sätter gränserna.
Jag har både försökt med Vacuumpincett med inbyggt pump (manuell) och kompressor det har funkat dåligt på så små grejor.
Funkar hyggligt på IC.
Det lär väl vara fantasin som sätter gränserna.
Jag har både försökt med Vacuumpincett med inbyggt pump (manuell) och kompressor det har funkat dåligt på så små grejor.
Funkar hyggligt på IC.
Typ 0402?
Enligt den där kinasugen så verkar den fungera för 0402
Jag har gjort en order på denna. Det är värt ett försök för att utvärdera:
https://www.aliexpress.com/item/1005010448215869.html
200 kr för en 5V 1.5W sugis. Enligt bilderna så verkar den bra och kan lyfta en USB-laddare. Jag ser på att slangen är utsatt för vakuum.
Två utsug också, vilket är passande då jag har en liten plan för denna. Har en litet svagt minne att någon sa "Gör om en billig 3D skrivare till PnP...". Kanske blir möjligt nu?
Om jag skulle ha en PnP så skulle jag mest bara ha en som kan montera 90 eller 0 grader samt endast "gruset". Övrigt får jag montera själv.
Nu vill jag bara lyfta 0402, 0603, 0805, 1206.
Enligt den där kinasugen så verkar den fungera för 0402
Jag har gjort en order på denna. Det är värt ett försök för att utvärdera:
https://www.aliexpress.com/item/1005010448215869.html
200 kr för en 5V 1.5W sugis. Enligt bilderna så verkar den bra och kan lyfta en USB-laddare. Jag ser på att slangen är utsatt för vakuum.
Två utsug också, vilket är passande då jag har en liten plan för denna. Har en litet svagt minne att någon sa "Gör om en billig 3D skrivare till PnP...". Kanske blir möjligt nu?
Om jag skulle ha en PnP så skulle jag mest bara ha en som kan montera 90 eller 0 grader samt endast "gruset". Övrigt får jag montera själv.
Nu vill jag bara lyfta 0402, 0603, 0805, 1206.