"Fisljummen take"
Upprepar det jag tror att jag föreslog tidigare, att bygga om den till att bli en S70/V70. Vet inte om det går att göra dock, typ om det är skillnad på kammar/vevaxel och/eller fäste för vevaxel/kamaxelgivare osv. Men om det går att montera de givare som en drive-by-wire-Volvo från 99 och framåt har, så har du separata tändspolar för varje cylinder och behöver därmed bara byta stift. Eller i teorin behöver du byta stift, i praktiken ser de ut som nya efter tusentals mil, och verkar aldrig behöva service.
Kolla på annonser på svenska blocket och marketplace (lura facebook att du är i Sverige) och hitta nån som säljer en S70 eller V70 med ungefär samma motoreffekt och som är 99 eller nyare, och som är avställd/obesiktigad för att det är andra fel som inte lönar sig att laga (idag är det väl tveksamt att ens byta alla bromsdelar, en besiktigad sån bil är värd mindre än samtliga bromsdelar, ungefär..), men där motorn går acceptabelt. Köp den för säg 2000:-, demontera all elektronik och allt som du kan fylla din bil med, och ring sen bilskrot så får de hämta bilen. Eller gör upp med säljaren att du betalar vad säljaren ville ha för hela bilen, men tar bara de delar du vill ha, så får säljaren antingen skrota bilen (gratis att skrot hämtar den) eller sälja andra delar vidare.
Det är väl dock risk att det är skillnader på motorerna. Serviceintervallet för kamremsbyte är t.ex. 16000 mil för de med drive by wire och separata spolar, men 12000 mil för de med gaswire, fördelare, rotor och gemensam spole för alla stift. Det tyder väl på att något mer ändrades, men det kan ju också vara så att de fick tag på bättre leverantör av kamremmar. Gissar dock att drive-by-wire gör att man kör motorn mindre ryckligt och remmen därför håller bättre? Förutom ifall man släpper upp kopplingen stenhårt så blir det ju inga direkta ryck med drive-by-wire. Det lär ju vara rycken som sliter på remmen, förutom åldrande.
Worst case så kan du byta motorn också. Massor av jobb, men ändå. Sorry att jag är negativ till 850, men det känns som att en S70//V70 från 99-00 är kanske ett bättre köp. Visst, dessa sägs drabbas av problem med det elektroniskt styrda gasspjället, men det känns som att det är folk som kör särdeles hårt som drabbas av detta eller liknande, och det som händer är väl att potentiometern slits. Om man kan mappa potentiometervärde mot exakt gasspjälläge så bör man kunna byta denna utan att behöva kalibrera om bilen. (Annars om man byter spjäll, eller potentiometer i spjället, så måste man kalibrera om motorstyrdatorn).
Angående åldrande så borde det väl vara bäst-före-datum på remmarna snarare än tio år från den monterats? Typ en rem som tillverkade 1997 lär ju vara värdelös att montera även om den är NOS, och en rem tillverkad 2016 bör man väl bara köra två år om den är NOS och man monterar den nu.
Annars så är det väl meningen att en gammal bil ska gå lite dåligt när den kallstartats

Det ska väl iofs mest bara vara en grej för förgasarbilar, speciellt de med automatchoke (styrd av kylvattnet t.ex) som "ingen" verkstad klarar att felsöka/reparera.