Felsöka en receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Jag mätte kontinuitet mellan alla benen på 5119 och märkte inte några avbrott i den, det fanns också kontinuitet mellan 5118 och 5119.

Spolarna 5117 och 5118 (ser ut som gröna motstånd) verkar också ha kontinuitet med 5119.

Förresten, enligt kretsschemat jag tittar på ska 7112 transistorn vara BF410C, men i verkligheten säger det BF245B. Kanske det är likvärdiga transistorer dock.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Gällande snabbformeln så... C står för kapacitansen på 2173 antar jag, jag vet inte vad den är, men jag har läst att dessa kondensatorer är runt 20-160pf så jag får väl utgå från liknande här. Jag vet inte om jag borde räkna in induktansen från 5117 och 5118 eller ej, baserat på hur jag läser schemat ser dom ut som dom har att göra med den externa antennen men jag antar dom kan ändå inverka för det trots den inte är inkopplad.

Så om jag provar med 470uh (som jag fick baserat på lindningen) och 160pf får jag en frekvens på 570khz, ganska nära, men om jag räknar med 100uh till från 5118, då träffar jag 526 khz, riktigt nära botten av MW bandet. Så det känns rätt med 470uh då jag kommer till ungefär samma värden baserat på helt olika uträkningar. Om jag ändrar kapacitansen till 20pf får jag en frekvens på 1630 khz, så det känns väldigt rätt...

Men... Räkna samma för LW så 470+680uh så får jag dock endast 370khz som lägsta frekvens. Äsch, missar nånting här.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Läser genom manualen och om jag fattar rätt så 5119 spolen används för LW men inte MW, så om den spolen lägger till extra induktans så får man ner resonansfrekvensen... Men... det ska till ganska mycket induktans då, flera tusen mH för att klara av det med en 160pf kondensator, en sån liten spole ser nog inte som den kan göra nåt i den storleksordningen....

Så jag missar nånting ännu, kanske annorlunda kapacitans på den del av 2173 som används för LW? Den har så många ben man lite råddig. Och jag vet ändå inte vad för kapacitans det må vara i dessa. Nå jag tror 470uh låter rätt för antennspolen så jag ska prova göra en liknande spole.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Detta tog längre än jag trodde, men jag har lindat spolen
Bild

Jag har lackerat den med shellack och väntar den ska torka. Sen får jag väl se om det gör nån skillnad.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det gjorde ingen skillnad. Samma uppförande med den nya spolen.

Jag har suttit och funderat och testat ikväll och jag började tänka det är nånting fel med jordningen. Om det är därför det blir bättre då jag rör i den, om det är något fel, något brott nånstans längre bort från jordsidan av antennen, eller nån felaktig komponent. Så jag testade genom att koppla jordsidan av antennen till jord i uttagen och då började det leva igen. Och då funkar det även att koppla i den externa antennen bakifrån.

Så detta tror jag är felet alltså.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nä det var nog inte det heller. Jag följde kretsen tills den kom till den stora alu-kylflänsen för förstärkaren, som i sin tur skruvas fast i bottenplattan. Kontinuitet hela vägen. Men ändå beter den sig som vanligt efter jag skruvat ihop den igen. Jag ska prova bygla med en kabel från antennen till kylflänsen direkt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag bytte de flesta elektrolytiska kondensatorerna idag, även de två stora på 3300 uf bytte jag ut. Den verkar ha slutat "slå över" nu, signalstyrkan maxar inte varje gång man byter från FM till MW (om FM har sändning). Jag får dock bara brus men kanske det är att förvänta sig ännu på dagen och utan lokala AM sändare. Jag testade transistorerna och märker nu att 7103 bara ger 0V på alla ben, den borde ge 14.5V på ena benet. Värt att byta kanske.

edit: Nä, den hör till FM kretsen, mätte i AM läge...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har plockat ihop den igen igår, lämnade en tråd att sticka ut ur lådan, den går till antennens jordsida. Kopplar jag till jorden via ett eluttag är det väldigt mycket brus och oljud dock, att hålla i tråden med fingrarna ger bättre mottagning, då tjälen gått ur marken ska jag slå ner en stång i jorden utanför fönstret och se om det hjälper.

Det är nog nånting fel på kortet, nånting som är brustet kanske som jag inte kan se, för då man rör på kortet kan den sluta funka, lyfta det t.ex. Jag har gått igenom väldigt många lödpunkter och lött om dom. Jag märkte även detta i bilden under, men jag gissar det måste ha gjorts från fabrik, varför annars kapa en bana? Denna är nära en av de stora kondensatorerna så den har förmodligen inget att göra med AM sidan.
Bild

Nå nu åker den ihop igen, får se vad jag gör med den i längden, har en Concertinmo 3520 påväg som jag hoppas inte ska jävlas på samma vis. Som också tar emot kortvåg. Det är väl onödigt med två receivers på samma ställe så kanske F5110an får leva i verkstan där är det bara FM som gäller ändå.

Bild

Jag har också satt upp en trådantenn, jag använde 0.8mm migtråd och hängde upp ena sidan i en björk med en motvikt, andra sidan i huset. Kanske 3m upp i luften. Jag isolerade antennen med två stycken buntband i plast på varje sida som jag gjorde till öglor, sen gjorde jag en ögla av antennkablen och tvistade runt den kring buntbandet. Sen lödde jag en högtalartråd och ledde in genom fönstret.

Bild

Bild

Bild

Detta är bara en testversion. Jag har en 4m lång mast som ska monteras på gaveln av huset, där ska jag sätta upp en FM antenn och jag tänker det blir en bra punkt att montera ena sidan av en långtrådsantenn, tänker om jag ska dra ut en 50 meter antenn som går över gården till ett annat av byggnaderna eller ett träd. Sen ska det väl fixas med en balun och jag ska ta in signalen via koaxkabel (dela med FM signalen och splitta den i elcentralen i huset är planen).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det blir nog att behålla F5110an! Kollat närmare på Concertinon på bilder och den ser inte ut att ha alls samma in och utgångar som F5110an. Har bara Tape In and Phono In och fyra högtalarutgångar.

Saknar Tape Out så jag kan spela in på kassett samt Aux ingång för koppling till PCn. Så Det blir nog en setup med två förstärkare. Jobbigt att få till på ett bra vis ska jag tro.
Skriv svar