Jag har sett många rostiga bilar och tycker helt klart att vänstersidan brukar vara värst.
Min Celica GT '94 som inte varit i trafik på ett antal år har jag tex lagt in en flera decimeter lång plåt på vänsterbalken, det är hål i den högra med men såpass litet att bilprovningen inte klagar,
även dörrarna på den är det stor skillnad mellan höger och vänster, fast just på den bilen misstänker jag att högerdörren är bytt så den är inget bra exempel.
Jag har iaf sett fenomenet på många bilar, och min GISSNING är att bilen blir blästrad på vänstersidan med vatten/snö/slask/grus av luftkudden när man möter andra bilar.
Ersätta jordfläta
- Mizzarrogh
Re: Ersätta jordfläta
Låter ju rimligt att koncentrationen av salt skulle kunna vara högre på en sida.
Ersätta jordfläta
Jag jobbade som bilmek under 70 talet och in på 80 talet och det var då bilarna rostade ihjäl på några år. Det var alltid mest skador på vänster sida och undertill i golv och balkar. Men även höger sida rostskadades men inte lika mycket. Och bilarna var mest från -68 och nyare. Höll dom 10 år fick du vara glad.
Edit
Men aldrig någon misstanke om att krypströmmar i chassiet orsakade rost.
Edit
Men aldrig någon misstanke om att krypströmmar i chassiet orsakade rost.