Men som Ni kan se av min första video så är hysteresen väldigt nära ett diodframspänningsfall, jag mäter 0,8V och tror att den extra 0,1V typ kommer från zenern's begränsade dynamiska resistans.
Mätningarna tycks således visa att jag verkar ha åtminstone lite rätt, hysteresen där kondingen fritt kan "leka" är ett framspänningsfall.
Vad som sen händer är dock ett mysterium, jag tror efter en massa funderingar idag att mekanismen eventuellt är som följer:
När spänning slås på så laddas den tomma kondingen upp tills dess den når Vz, när den når Vz sker lavingenombrott (dvs det går en massa ström) vilket får bc-dioden (Vf) att gå igång så att tröskeln höjs till Vz+Vf, nu laddar kondingen således upp sig till Vz+Vf istället och när den når den spänningen så sker lavin-genombrott igen men nu tas laddningen från kondensatorn som sjunker i spänning motsvarande Vf, efter att den gjort det laddas kondensatorn upp sig igen och vid Vz börjar allt om igen.
Jag fattar inte så mycket men ska försöka fixa samma blink med en Zener-diod och en vanlig diod, är lite analt fixerad vid tanken på att det kanske kan funka.
Jag tror dock att det kan vara skillnad på ett zenerknä och ett lavinknä, misstänker att lavinknä är brantare vilket förmodligen gör så att mitt experiment inte kommer att lyckas.
Men håll med om att det är intressant att enbart eb-dioden inte fungerar, bc-dioden måste vara med också.
Otroligt skumt och otroligt intressant!
MVH/Roger
PS
Vill man djupdyka i det här kan man ju börja med eb-diod plus 1N4148, detta är vad jag tänker göra efter att jag analyserat klart mina nya 3:e ordningens högtalarfilter med ~1dB peak och -20dB/oktav.