Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ghost_rider »

Manuellt vevat :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Beställde lite olika adaptrar för SMD->DIP från Futurelec för någon vecka sen, nu tröttnade jag på att vänta. :)
20150209_213312.jpg
Fyra styck SO8 och två styck SOT23-5. SO8'orna är dock MOSFET'ar, så många pinnar är samma vilket ju förenklar en del, och SOT23'orna hade ett NC-ben, så det underlättade ju också något.

Dessutom, nu kommer ju adaptrarna garanterat imorgon! :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Med tanke på hur alla andras kort ser ut så är väl inte mitt något konstverk direkt men rätt nöjd då jag
har fått testat både att måla det och ytmonterat vilket jag precis har börjat med.

Idag fick jag färg för text och symboler, får se när det kan bli aktuellt.

Testade att göra en multivibrator med transistorer som drivs av et 3 volts CR2032 batteri.
SAM_0987.JPG
Sen fungerade det inte som det skulle så jag fick ersätta ett par dioder med 0 ohms motstånd och ta bort ett par motstånd.
Såg sen när jag fotat att ena 0 ohms motståndet var ingen vidare lödning..
SAM_0991.JPG
Med ena led'en tänd:
SAM_0994.JPG
Senast redigerad av MagnusK 10 februari 2015, 01:25:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ladda upp här istället, det är i princip ALLTID att föredra.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag saknar mitt delningsfilter med subutgång. Ca halv A4, och hemgjort med isolerings tejp som skydd vid etsning :-) . Avhjälpte polarens "problem" med slowmotion pumpande basar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inget speciellt men det tog längre tid än väntat att göra denna och tänkte det kunde vara kul att ha en bild säkrad till mig själv på hur men framförallt när jag gjorde den.

Är en SMA koppling mellan sändarmodul och antennen på en quad jag håller på med och där jag ville ha en exakt längd på kabeln så den varken tryckte eller drog i kontaktändarna så att det bla höll tätt från fukt. Att sedan kontakterna hade en offset på ca 5 mm i höjd och sidled gjorde det inte lättare att räkna ut kabellängden, men det fixade sig till slut.
sma.jpg
klar.jpg
Senast redigerad av Henry 11 februari 2015, 01:30:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tjusigt!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tackar. :)
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Hittade ett par kasserade bärbara DVD-spelare (vid samma tillfälle). En utav dem hade, vid närmare inspektion,
möjlighet till video in. Efter ett par youtube-videos och sidor på området fick man en fungerande rpi-skärm:
(Den behöver 9V och har en 10varvs trimpot för kontrast)
rpi_display.jpg
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Hej,

Alla föräldrar, se hit! Nu blir det miniprojekt.

Jag gjorde för en tid sen misstaget att köpa min 5-årige son en "rymd-pistol" med ljus- och ljud-effekter.
Två dagar senare konstaterar det vuxna laget i familjen att ljudstyrkan kanske var onödigt hög (kanske på gränsen till enerverande).

Under en nattlig operation kunde vapnet beslagtas och öppnas upp:
En vridpotentiometer kunde sedan seriekopplas med högtalarelementet.
gun1.jpg
För den goda viljans skull, gavs möjligheten att externt med en mejsel kunna justera ljudnivån efter montering.
gun_done.jpg
Allt gick bra, alla mår bättre nu...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Vänta bara tills sonen vaknar imorgon.

/// Marcus
1802

Inlägg av 1802 »

Labbar med en.
http://www.banggood.com/2-Lamp-Backligh ... rrency=SEK
Bild

12V+ röd. Jord svart. 5V+ gul(on/off). Men den slocknar efter ett par sekunder :-( . Varför?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ingen aning till orsak, men jag hade i alla fall gått igenom databladet till styrkretsen för att se om allt stod rätt till med kontakten och så för det är ju fler än 3 pinnar i kontakten.
1802

Inlägg av 1802 »

De med 4 utgångar har "Luminance Adjustment". Men medföljande sladd borde räcka. Den har 3 kablar. Kan det vara så illa att mina "lysrör" är för långa?

Jag provade ett "lysrör" som var några cm kortare, samma resultat. Böt från PCAT till "Macagg" 28V, nu verkar det att funka :-) . Mitt PCAT agg ger lite under 12V, ner mot 10.xV.

Så nu får jag jaga 12V-28V i den lilla tv'n(typ 15-19") ... Den har DB15 video SCART och kanske "antenningång". Så den är praktisk till mycket. Visade video från en övervakningskamera. Gick att starta med enkel nexa modul(230V on/off). Utan att behöva röra fjärren. Då med en lysrörsdrivare från en gammal data skärm, som tyvärr släppte ut den gröna röken :mrgreen: :vissla: .... Synd bara att ovan bara har 2 ansl, behövs 4 :-( . Jag får köpa en modul till.
1802

Inlägg av 1802 »

Vidare till nästa proj. En RS232 till TTL seriemodul skulle testas. Kontakten på modulen är DB9F. Hade passat fint i datorn, om inte skruvarna varit hon mot hon :-( . Och lite sladd vore inte fel. Fram med gammla modemprylar. DB9-DB25 adaptern var det fel kön på :-( . Jag har en sladd med både DB9 och DB25 i en ända, men fel kön såklart. DB9M-DB9M skulle sitta fint. Jag får rota lite i skrotlådan(läs hela huset) så kanske det finns något. DB9M-DB9F sladd eller DB9M-DB9M sladd så e jag hemma :-) . Sen kommer frågan om nollmodemsadapter behövs.... Jag kopplar först in på gammal PC dator(RS232), och ser om det lyser rätt. Sen mot en C64(TTL Ser).

Oj är klockan så mycket....
Skriv svar