Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Hehe...tråden kommer i sinom tid. Men det lär ta några månader till innan jag får upp den, tråden alltså. :D
Inget mer snack nu om annat än Fagges design....ses senare.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Honk: Det projektet ser vi fram emot!.

Nu har klantarslet Fagge varit i farten.
Jag skulle bara löda loss sladden till prechargeresistorn på kontrollerkortet för att addera dit ytterligare en resistor i serie, för att minska strömmen genom brytaren.
Denna sladdjävel fjädrar loss & lägger sig rätt på en av mönsterkortets kopparbanor & prickar givetvis +5V ledningen. Och i sladden fanns det +40V, så ni kan ju gissa vad som hände.
Ja just precis, inte en enda IC överlevde, suck....

Ingen som råkar ha en likadan LCD-tillövers med just denna gröngula bakgrundsbelysningen & svarta tecken?.
Elfa tycks bara ha gröngula med blåa tecken.
Å ett par A6276 LED-drivar kretsar måste jag mä beställa, sen ska det förhoppningsvis börja funka igen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Man får ta det onda med det goda.. det är ju iallafall riktigt manligt att löda kretskort live. ;-)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Drygt .... tankar/meningar som börjar med "Jag ska bara...." ..... bör man vara extra uppmärksam på vad som kommer som sedan. Det ofta efter dessa bevingade ord som det skiter sig.
Hur som helst, jag är grymt imponerad över den nivå av design och kvalité du kan hålla, sakerna ser inte ut som hempul utan mer som nått serie producerat i nån fabrik i Tyskland....
So keep up the good work........ :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Även jag hejar på o håller tummarna. Orsaken är att jag kanske (sannolikt) ska börja pendla 5 mil enkel resa och lite snabba uträkningar ger att en el-assisterat cykel (klass 2 om farbror blå vill kolla extra noga men "kanske" med lite speciella knapptryckningar som kan ändar det) kan pendla tur & retur för runt 5:- vilket ju är svårslaget.

Tänker som så: När jag cyklar dit på min liggcykel är det ganska exakt 5 mil och det tar 2,5 timme. Ska jag trampa i 2,5 timme lär jag väl lägga runt 200W kontinuerligt, alltså blir totalt effektbehov 2,5 timme * 200W = 500Wh. Jag vill gärna hem också och det borde ju teoretisk dra lika mycket effekt. Tur & retur tar alltså 1kWh.

Denna effekt ska tas med på något vis, t.ex. en blyackumulator. Där är laddningseffektiviten runt 70%, alltså blir det runt 1,5kWh för det hela. Med en totalpris på kanske 1,20/kWh blir priset per pendeldag alltså runt 1,80 vilket står i bjärt kontrast till de runt 100:- det ville kosta i bensin.

Utgår man ifrån en 60Ah 12V ackumulator blir det (i teorin) 720Wh per styck, alltså borde jag kunde komma fram och tillbaka på 2 st, speciellt om jag trampar med "lite".

Vill jag lyxa till det kan jag kolla på samma typ av celler som här i tråden längre fram men mitt omedelbara problem är: vilken motor, hur växla. resten kan jag lösa, jag har faktisk en cykel stående, identisk med den jag byggde min liggcykel av. Jag funderar på att bygga en ny liggcykel men förlänga hela rubbet lite för att få plats med de nödvändiga saker...

Så detta projekt är synnerligt intressant för mig och jag tror att detta är något som kommer mer och mer.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Om du vill lyxa till det lite tycker jag du ska köpa dessa celler, fagges celler verkar vara en del problem med...

Den bästa motorn du kan ha är nog en sådan här.

Vill du ha hjälp med formeln för vilken hjuldimension som passar bäst med den hastighet du vill köra i så slänger jag upp min kära fars gamla formel: (Diametern på hjulen i meter * pi * rpm på bakaxeln * 60) / 1000 = hastigheten i km/h

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Thorped: man tackar. Dock är 250W alldeles för lite för mig och navmotor fungerar inte heller i det design jag tänker på. Jag är ganska mycket inne på tankarna i denna tråd med att ha en "stor nog" motor och sedan se till att få mest möjligt Wh/kr i ackumulatorväg.

Jag har redan en cykel som dels ska konverteras till liggcykel och dels förlängas för att ge plats till den nödvändiga mekanik, ackumulatorer och elektronik.

Mitt mål är att den ska kunde köra 45km/t, det är den hastighet jag kan trampa på landsväg på liggcykeln och det borde räcka och bli över.
Senast redigerad av Icecap 19 juni 2011, 21:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ok. Kolla på dessa motorer då eller så bygger du dig en egen http://elbil.forum24.se/elbil-about1857.html / http://www.amazingdiyprojects.com/
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja det var en liten sur olycka. :|
Jag måste berömma swech här på forumet för rekordsnabb service. Jag beställde en ny LCD därifrån på lördagskvällen & Idag måndag strax efter middagstid låg paketet i brevlådan. Så nu är det bara några kretsar från långsammare Elfa som jag väntar på.

Icecap: Utan tvekan ska du titta åt LiFePo4 batterier. Dom väger ju bara en 3e del av bly ackarna, & lovar klara minst 2000 laddcykler, till skillnad mot blyklumparna som börjar ge upp efter 100 totala urladdningar. Så i längden blir det faktiskt billigare!.

Thorped. Länk på fler personer/ byggen som haft strul med dessa celler?.
I mitt fall är det ju bara 1 cell som var död när den anlände. Dom andra 2 som jag senare fick liv i. Kan ju mycket väl berott på en naturlig nedgång, då dom legat oladdade i 1,5år. Det står ju faktiskt på sina ställen att man bör kolla laddningen varannan månad, oavsett om dom är i bruk eller inte.

Å så var det dags för dagens ögongodis.
Stort tack till Stefan, som slutförde tillverkningen av transmissionen, det ser kanon bra ut! :) .
Nu återstår det att liva upp elektroniken igen efter branden, & att tillverka remspännare till vardera rem.
Så om resten flyter på obehindrat så bör det lukta bränt gummi inom 48h. :twisted:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Extremt välbyggt och häftigt bygge, men helt klart idiotiskt att bygga på en cykel som grund, dels med tanke på farterna du kan komma upp i och hur underdimensionerade bromsar däck ram dvs allt är, speciellt på en billigare cykel som de där ser ut att vara.
Hade du byggt på en lätt MC så hade du kunnat regga hojen även haft nytta av den.
DaHooF

Inlägg av DaHooF »

Fy sautan så snyggt de blev! Glöm inte ringa mig till premiärturen. det här får inte missas!!
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Det är väl en smal sak att flytta över motor-transmission-elektronik till en mc om man vill?
Kräver väl på sin höjd en anpassad slutrem och motorfäste?

Väntar med spänning!
(pun intended!)
:D

/W
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

*Lånar tråden litegranna, hoppas det är okej med Fagge*

Någon som har koll på hur svårt det egentligen är att regga om en MC modifierad till eldrift (I stil med detta bygget, men baserat på MC)?

Man blir ju minst sagt sugen...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hehe gOry, du tycks helt missat poängen med bygget. Det är ju nu det blir extremt :twisted: , vilket det inte alls blivit om man satte en 10-15hp motor på en 150kg mc.
Men alltså en sådan här modell av cykel är ju till för att yra runt på steniga skogsstigar. Så 25kg mer borde inte ha någon större inverkan såvida föraren inte är allt för överviktig.
Å med tanke på byggets materialval så som repkänslig plexi, så är det ju inte riktigt tänkt att dåna runt i skogen. Så ska man åka fort så får det icke tjälskadade inhägnade asfalterade sträckor. :)

DaHoff Håll dig hemma i morgon, Jag kan behöva hjälp med att klura ut spännar anordningen. :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fagge jo jag har förstått de extrema, har själv gjort "extrema" fordon och nu står de och dammar i garaget för de finns inge stans att köra lagligt, vill man förlora körkortet på en cykel så är de upp till än men jag hade inte riskerat de.
Jag hade blivit lika imponerad av samma prylar i en mc ram, och ännu mer avis när du kan swisha förbi än i bilköerna för 0.50-1kr/milen lagligt och hyfsat säkert.
Med dina kunskaper hade jag inte tvekat en sekund och lagt min energi på att bygga en elbil :D
Senast redigerad av gOry 21 juni 2011, 01:33:57, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar