Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nja RobertT, det är inte träfräsningar som jag kört denna metod på utan reliefer, något hundratal.
Men samma princip går ju att använda på trä, "hemligheten" är avtrokningen (typ polering).
Relieferna som jag kört är somliga i flera färger, så det går utmärkt att fägsätta som RobertT skriver.
Skall se om jag kan få in ett foto sen.
Men samma princip går ju att använda på trä, "hemligheten" är avtrokningen (typ polering).
Relieferna som jag kört är somliga i flera färger, så det går utmärkt att fägsätta som RobertT skriver.
Skall se om jag kan få in ett foto sen.

Här är bilder, det heltäckande målas med pensel och dom andra färgerna gnides på med pekfinger och en tygbit.
Kanonfint, riktigt snyggt. På trä kanske man skulle använda lasyr eller bets istället?
Så det var SÅÅÅÅ man gjorde saker förr! Budorden frästes givetvis in i stenar då med.
Annat vore inte logiskt.
Annat vore inte logiskt.
Mackan: Det var inte meningen att pressa dig att avslöja något du inte vill men då du bara lät hemlighetsfull och hänvisade till att inte vilja fylla tråden med din beskrivning var man ju nästan tvungen att tigga lite detaljer iallafall.
Men om du som nu säger att du helt enkelt inte vill berätta så har jag inget emot det alls.
Så fortsätt gärna posta dina bilder, med eller utan beskrivningar för dom ser riktigt bra ut.

Men om du som nu säger att du helt enkelt inte vill berätta så har jag inget emot det alls.

Så fortsätt gärna posta dina bilder, med eller utan beskrivningar för dom ser riktigt bra ut.

Jag tycker då det var jädrigt häftigt att se "konsten" Mackan har gjort och jag tycker ni är fjantiga som "kräver" att han ska berätta hur han gjort det. Jag ser då inga problem med att de läggs in här på forumet även om han inte förklarar hur han gjort.
Bra jobbat Mackan!
Bra jobbat Mackan!
- Anahka1975

Hittade DXF:en på CNCZone och materialet är 2,5mm skärbräda från IKEA. Ingen putsning gjord på bilderna och de flesta bitarna tagna med hela djupet på en gång.
Som jag skrev till trevlig person här på forumet som svar på hans PM.
Om jag hade tänkt att göra reklam för egen vinnings skull så skulle jag väl "guds skull" inte valt att lägga ut den reklamen på den sida i Sverige där mina potentiellt "värsta" fräskonkurrenter finns.......var & varannan person har ju en egen fräs här
Jaja, här kommer i alla fall mer inspiration i form av mitt senaste alster som kommer att pryda väggen i vardagsrummet. Den är 50*32cm och tog ca 3,5timme att fräsa.
/Markus

Om jag hade tänkt att göra reklam för egen vinnings skull så skulle jag väl "guds skull" inte valt att lägga ut den reklamen på den sida i Sverige där mina potentiellt "värsta" fräskonkurrenter finns.......var & varannan person har ju en egen fräs här

Jaja, här kommer i alla fall mer inspiration i form av mitt senaste alster som kommer att pryda väggen i vardagsrummet. Den är 50*32cm och tog ca 3,5timme att fräsa.
/Markus

Inget 3D-foto denna gång
Jag gjorde som "krini" (Chrille) och köpte in mig på en årsförbrukning av dessa http://www.vectorclip3d.com/
Första testskottet blev en rådjurs-scen. Funderar på att bara lacka den och låta skuggan göra sitt.
Jag blåste ut den i bok med en 2mm ballnose och 30mm/s matning och tavlan är 145*95mm
Den går iväg som en julklapp till en jaktgalen kompis.

Jag gjorde som "krini" (Chrille) och köpte in mig på en årsförbrukning av dessa http://www.vectorclip3d.com/
Första testskottet blev en rådjurs-scen. Funderar på att bara lacka den och låta skuggan göra sitt.
Jag blåste ut den i bok med en 2mm ballnose och 30mm/s matning och tavlan är 145*95mm
Den går iväg som en julklapp till en jaktgalen kompis.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Säg nu bara inte att det föreställer ett rådjur till din jaktkompis 

Det är ju det jag skall göra.......så att han får garva lite
Hahaha........

Hahaha........
Den skylten va riktigt riktigt fin tycker jag!!
till POS

POS skrev:En ny skylt på dörren här hemma!
Det är ju ett perfekt djup i den från POS och i.o.m skuggan som faller då borde det gå att se från lite flera breda vinklar, tror jag 

Som sagt var så faller skuggorna riktigt bra i POS välkommen-skylt.......
Hjorten som jag gjorde blev jag inte riktigt nöjd med. 5mm fräsdjup och ändå så blev inte skuggorna OK. Man såg bara i vissa vinklar vad det föreställde.
Jag har fått rekomenderat samt även sett resultatet av "sko"-kräm på trä som en träkonstnär gjort. Han gjorde trä-snidningar, bla. fantastiska sängavlar, som han "karvade" ut för hand och sedan applicerade skokräm på..........och nej detta är inte ett skämt. Vet dock inte hållbarhet, lukt, lackbarhet osv på den metoden
/Markus
Hjorten som jag gjorde blev jag inte riktigt nöjd med. 5mm fräsdjup och ändå så blev inte skuggorna OK. Man såg bara i vissa vinklar vad det föreställde.
Jag har fått rekomenderat samt även sett resultatet av "sko"-kräm på trä som en träkonstnär gjort. Han gjorde trä-snidningar, bla. fantastiska sängavlar, som han "karvade" ut för hand och sedan applicerade skokräm på..........och nej detta är inte ett skämt. Vet dock inte hållbarhet, lukt, lackbarhet osv på den metoden

/Markus