Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - LinuxCNC + Setup

Inlägg av Perkla »

LaRdA skrev:Är det inte så att displayen visar utfrekvensen 0-400hz?
Det står r och så nummer motsvarande hur jag vrider på vridreglaget..
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Mellan vilka nummer kan du variera den?

Perkla skrev:
LaRdA skrev:Är det inte så att displayen visar utfrekvensen 0-400hz?
Det står r och så nummer motsvarande hur jag vrider på vridreglaget..
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Hesabon skrev:Är detta manualen till din VFD? http://www.jinlantrade.com/ebay/invertermanual.pdf
Japp, men den jag har är pocket version.

Måste ge en eloge till alla som ställer upp, detta måste vara det mest användar vänliga forum eller är det bara "Christmas spirit" som infinner sig :tomte:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Först av allt.. självklart är jag verkligen väldigt mycket tacksam för alla som ställer och upp supportar och hjälper med saker och ting.. jag är mycket tacksam.. :D :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Kom nyss hem från stan, köpte MDF som jag ska bulta fast på fräsbordet som skydd ,och så köpte jag två notfräsar, en 19mm som kan passa för tex planfräsning och en V formad som jag inte kommit på vad jag ska använda till ännu, köpte lite bult och sånt som kan behövas för att bulta fast MDF åxå..

Och så köpte jag Transparent Acrylplast som jag tänkt sätta på sidorna av fräsbordet så inte det flyger och far över hela huset, lär väl köra damsugarprincipen endå men..

Så nu ska jag ut och kapa till en bit MDF som ska vara på fräsbordet..

Manualen passar nog inte riktigt till min VFD, den ser ut så här...

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det lär ju ska bli nånting sånt här.. så kan man skruva fast det man ska fräsa sen direkt i bordet, blir ju bra det...antar att MDF lär vara plan redan så planfräsa lär inte behövas.. behöver bara bulta fast det i bordet.

Bild
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Bara för att skivan är plan betyder det inte att spindeln och skivan är helt vinkelräta mot varandra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nej absolut inte, du har rätt, ska försöka kolla det sen när jag bultat fast MDF:en i bordet.. :D
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Perkla skrev:

Manualen passar nog inte riktigt till min VFD, den ser ut så här...
Bedöm inte efter panelen, den säger inte allt. Finns många olika varianter till samma VFD.
Jämför i stället menyerna/menyexemplen och kopplingarna och kolla om dom är lika.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Förstår inte speciellt mycket av den där instruktionsboken faktiskt, när min spindel är på maxvarv på vridreglaget så står det r400 i displayen, har ingen aning vad det betyder, antagligen inte 400rpm.. men vad vet jag, trycker jag lite på knapparna hit eller dit utan att kunna läsa mig till vad dom är till för så kan jag väl säga att jag inte har en aning om vad jag gör, absolut inte nån enkel instruktionsbok det är.. massa volt hit och dit, och Hz, konstiga tecken osv osv.

Hur jag än gör så verkar jag inte kunna höja varvet på spindeln.... :S
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Någon annan får nog rätta mig men om du kör upp till 400 Hz (som displayen verkar visa vid max) så får du också ut det varv som du satt "Speed 2" som, dvs 1000 RPM i ditt fall.

Det var en liten teori det.

Förresten, får du genom LinuxCNC ut verklig RPM eller kan kolla med encoder eller dyilkt?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är ju som så att vad jag förstår så har LinuxCNC inget alls att göra med varvtalet på spindeln eftersom allt sköts genom VFD.. Men kan ju testa och höja Speed 2 till låt säga 5000 ? jag vet ju inte vilka varvtal man generellt använder när man fräser heller, ställde frågan imorse vilka generella varvtal som gäller för tex trä, massiv trä och aluminium osv..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tänkte mig ungefär så här på sidorna och baktill, kan testa och se i alla fall, det är ju gjort på 2 sekunder att sätta dit och ta bort om inte annat.. lär ska hindra lite spån från att lämna bordet i alla fall.

Bild
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ändra inte något innan du bekräftat vad jag skriver, antingen genom boken eller någon annan med erfarenhet. Jag bara spånar lite, precis som din fräs snart gör :wink:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Magnus_K skrev:Förresten, får du genom LinuxCNC ut verklig RPM eller kan kolla med encoder eller dyilkt?
Denna fråga vet jag inte nått om, jag tror inte jag får ut några rpm från LinuxCNC eftersom det verkar som allt styrs via VFD.. men kan inte vara säker, för jag har ingen som helst aning.. vet ej hur man kollar detta heller, har läst manualen men fattade inte mycket.. :humm:
Skriv svar