Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Ett litet projekt för att kyla av akvariet lite, ingen fancy styrning ännu, testade med en LED-dimmer a la cheapo men den gav väldigt konstiga ljud i fläktarna. Fläktarna är gratis från skroten, skärbrädan som är CNC-skuren har legat i garaget ett par år. Men nätagg fick jag lov att köpa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
@X-IL
Varför har du doppvärmaren inkopplad om du nu behöver kyla ner akvariet ?
Varför har du doppvärmaren inkopplad om du nu behöver kyla ner akvariet ?
Diesel, olycksfall i arbetet... Den råkade bli inkopplad när jag kopplade in fläktarna. Den är givetvis ur nu! Skarpsynt!
I det stora i bakgrunden en Gulbukad vattensköldpadda och en mussla från Mälaren. I det mindre finns det ett gäng Ancistrus, Zebrafiskar, platy, guppy, kardinaltetror och en större mal (Gibiceps kanske?)
EDIT: Är inte en Gibiceps, utan snarare Liposarcus pardalis, Pleco. Tyvärr för litet akvarie för den, men det är en fisk som följde med när jag tog över det karet.
EDIT: Är inte en Gibiceps, utan snarare Liposarcus pardalis, Pleco. Tyvärr för litet akvarie för den, men det är en fisk som följde med när jag tog över det karet.
Själv har jag bara tyvärr bara ett igång en lika salig blandning som du har, hade jag plats och om jag fick
skulle jag dra igång mina 6x110L 9x90L ställningar + diverse andra.
skulle jag dra igång mina 6x110L 9x90L ställningar + diverse andra.
En isolerad pincett för att mäta SMD-motstånd med, saknas bara ett par bananer:

/// Marcus

/// Marcus
Dina mini-projekt!
Omgivande luft är kallare än vattnet, och den ökade avdunstningen leder också till kylning om jag tänker rätt. Huvudsaken är att det funkar.
Edit: Läs mer här t ex: www.caudata.org/cc/articles/cooling.shtml
Edit: Läs mer här t ex: www.caudata.org/cc/articles/cooling.shtml
Labbar vidare med min arduino theremin. Skall inte arduinon komma ihåg progget när man kopplar ur strömmen? Nu återgår den till det inbrända "blink" progget. Det är en uno R3 kopia, med DIP kretsen 328 bytt. Kan det vara fel programversion på chippet 328?
Forts:
Provade med chippet som satt i från början, och det chippet minns efter "power down".
Forts:
Provade med chippet som satt i från början, och det chippet minns efter "power down".
Senast redigerad av 1802 14 juli 2014, 21:19:35, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Jag moddade mitt Arduino DAC shield lite.. Jag satte dit 3st LED's för att indikera +- matning till DACen, samt matning till Arduinon. Och så hängde jag dit ett par transistorer och en vippbrytare för att kunna slå på/av strömmen från alla tre matningar samtidigt.
Jag spelade in en "låt" från den. Kan lyssnas på här:
Här drivs pinalen med resterna av ett skruvdragarbatteri.

Jag spelade in en "låt" från den. Kan lyssnas på här:
Här drivs pinalen med resterna av ett skruvdragarbatteri.

- Electricguy
Hehe ja, snudd på! Det är lite kul hur bra en ATMega328 kan producera ljud.
Här är en annan jag spelade in just.
Och så blev det en video som bevis att det faktiskt fungerar..
Här är en annan jag spelade in just.
Och så blev det en video som bevis att det faktiskt fungerar..

Electricguy, passa dig, den där bilden kan få dig på massor med watchlists runt om i världen