Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - LinuxCNC + Setup
Jahaa ok.. ja det där säger mig inte mycket kan jag säga, tyvärr är jag totalt nollad på detta.. inget jag känner att jag direkt vill eller kan testa mig fram på heller..
- Magnus_K
- EF Sponsor
Hittade detta på nätet angående din fråga:Perkla skrev:Nu är bara ett problem kvar.. hittar ingen info om vad jag ska sätta i PWM Rate.. antar att det har betydelse dock..
PWM Rate - The carrier frequency of the PWM signal to the spindle. Enter 0 for PDM mode, which is useful for generating an analog control voltage. Refer to the documentation for your spindle controller for the appropriate value.
Tyvärr kan jag personligen inte ett dyft om ämnet med det kanske hjälper på något sätt.
EDIT: Sen fann jag detta också som kanske kan hjälpa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack så mycket Magnus.. jag hittade åxå den där när jag höll på konfiguera det andra med axlarna och det där.. dessvärre hjälper det mig inte så mycket, det ska visst finnas några som kör sånna här kina maskiner och LinuxCNC här på forumet.. undra just vad dom har för inställningar ... 

Jag kör LinuxCNC med en 6040, och min elektronikbox var över huvud taget inte uppsatt för att styra spindeln från mjukvara. Kan du starta spindeln genom att trycka på Run eller Start direkt på frekvensaren? Och styra varvtalet med potten? I så fall, börja med att köra spindeln manuellt och koncentrera dig på CAD/CAM-sidan för att komma igång.
Därför att jag vet fortfarande inte vad som ska vara i PWM rate... men jag tror problemet är löst nu, för att den här typen av spindel går ej att reglera via mjukvara så vad jag skriver i wizard för spindeln kanske endast har betydelse för hur G koden skrivs, maskinen ska ju göra som G koden säger. VFD:n sköter hela kontrollen av spindelnX-IL skrev:Varför hjälper det inte dig?
Du har helt rätt, jag hade en sanndröm inatt så jag var uppe tidigt imorse i bara kalsongerna här och skulle testa detta innan jag glömde bort vad jag drömt, Det har ingen mekanisk betydelse vad jag skriver i Wizard för spindeln i LinuxCNC för allt sköts ju via VFD, satte igång kylningen och tryckte på start och vred igång spindeln på vridreglaget, funkade väldigt fint, dock lite låga varvtal kanske.. eller vad vet jag. Är ju bara 3 siffror på displayen så man vet ju inte men snabbare än 1000 varv lär den inte gå att köra i alla fall, kanske går att göra inställningar med knapparna på VFD ?PF013 skrev:Jag kör LinuxCNC med en 6040, och min elektronikbox var över huvud taget inte uppsatt för att styra spindeln från mjukvara. Kan du starta spindeln genom att trycka på Run eller Start direkt på frekvensaren? Och styra varvtalet med potten? I så fall, börja med att köra spindeln manuellt och koncentrera dig på CAD/CAM-sidan för att komma igång.
Skulle snarare gissa på Max 24000rpm, brukar vara det på kinaspindlarna. Har du fått instruktioner om hur VFD:n ska programmeras? Finns flera hundra parametrar oftast.
Det är knepigt att ingen av er kunniga visste om detta att spindeln endast kontrolleras via VFD:n och inte via mjukvara, hur som helst, jag har fått igång den nu i alla fall, om det finns angivet i tex en G kod som jag får av nån där det står angiven hastighet så kan ju spindeln omöjligen göra som G koden säger eftersom hastigheten styrs via VFD, hur blir det då ?
Jag ska iväg och köpa MDF och lägga som skydd på fräsbordet och bulta fast så jag sen kan skruva fast stycket jag ska fräsa i, tänkte åxå åka till nån glasfirma och köra lite vanlig plexi och göra enkla skydd att sätta fast på sidan på fräsbordet som kommer funka som lite skydd så inte hela huset blir fullt med sågspån, lär ju köra med damsugare endå men tänker som lite extra skydd.
Nån av er som vet vilka hastigheter som generellt gäller för olika material ?
I Specs för spindeln står det: Speed RPM: 0-24000 och det förvirrar mig eftersom jag tror absolut inte denna spindeln går att köra mer än 1000rpm via VFD som det ser ut på displayen, vet ej hur knapparna på VFD funkar kanske finns nån inställning där att ställa RPM eller nått ?
Jag ska iväg och köpa MDF och lägga som skydd på fräsbordet och bulta fast så jag sen kan skruva fast stycket jag ska fräsa i, tänkte åxå åka till nån glasfirma och köra lite vanlig plexi och göra enkla skydd att sätta fast på sidan på fräsbordet som kommer funka som lite skydd så inte hela huset blir fullt med sågspån, lär ju köra med damsugare endå men tänker som lite extra skydd.
I Specs för spindeln står det: Speed RPM: 0-24000 och det förvirrar mig eftersom jag tror absolut inte denna spindeln går att köra mer än 1000rpm via VFD som det ser ut på displayen, vet ej hur knapparna på VFD funkar kanske finns nån inställning där att ställa RPM eller nått ?
Om frekvensomriktaren inte är inställd behöver du ställa in rätt parametrar som t.ex. min och max frekvens.
Och självklart ska det gå att styra spindeln från datorn, läs manualen till omriktaren så hittar du nog hur den styrs med extern signal från datorn.
Och självklart ska det gå att styra spindeln från datorn, läs manualen till omriktaren så hittar du nog hur den styrs med extern signal från datorn.
Jag skrev tidigare:
Jag har gjort ett par olika PWM till 0-10v för att styra varvtal på VFD, inget konstigt, sitter inbyggt på mitt BOB men som det verkar inte på ditt. Går alltid att stoppa dit ett litet kort om du vill ha den funktionen. Vad säger manualen till VFD? Kan du styra med 0-10v, modbus, pwm eller nåt annat?
Sen hur skulle nån kunna veta hur din elektronik är utformad? Vi förstår att du vill igång fort, men lite måste du undersöka och ta reda på för att vi ska kunna hjälpa dig.X-IL skrev:Jag gissar att om du öht kan styra med pwm med din HW så måste du mäta upp/läsa av varvtalet på VFD:n...
Jag har gjort ett par olika PWM till 0-10v för att styra varvtal på VFD, inget konstigt, sitter inbyggt på mitt BOB men som det verkar inte på ditt. Går alltid att stoppa dit ett litet kort om du vill ha den funktionen. Vad säger manualen till VFD? Kan du styra med 0-10v, modbus, pwm eller nåt annat?
-
Har en lika dan spindelmotor och den varvar definitivt 24k, om du saknar parametrarna så kan jag PMaPerkla skrev:Det är knepigt att ingen av er kunniga visste om detta att spindeln endast kontrolleras via VFD:n och inte via mjukvara, hur som helst, jag har fått igång den nu i alla fall, om det finns angivet i tex en G kod som jag får av nån där det står angiven hastighet så kan ju spindeln omöjligen göra som G koden säger eftersom hastigheten styrs via VFD, hur blir det då ?
"vet ej hur knapparna på VFD funkar kanske finns nån inställning där att ställa RPM eller nått
Fick du inte med den lilla grå boken till VFD'n
Är det inte så att displayen visar utfrekvensen 0-400hz?
Har absolut ingen brådis jag.. och ja jag har undersökt massa, läst massa, allt jag kan hitta på nätet om just detta och hittade inget om LinuxCNC och just det jag frågade om igår.X-IL skrev:Jag skrev tidigare:Sen hur skulle nån kunna veta hur din elektronik är utformad? Vi förstår att du vill igång fort, men lite måste du undersöka och ta reda på för att vi ska kunna hjälpa dig.X-IL skrev:Jag gissar att om du öht kan styra med pwm med din HW så måste du mäta upp/läsa av varvtalet på VFD:n...
Har ingen manual för VFD, men det finns ju några här på forumet som har liknande vfd som jag

Nej.. fick inte med nån bok eller nått till VFD... vad är det för bok =?Vilhelmsson skrev:Fick du inte med den lilla grå boken till VFD'n