Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Vår verkstad [Nytt ställe.. igen!?]
Vet inte riktigt varför, men mycket av finlands landsbyggd ligger ganska långt efter i tiden. Ibland är det så man tror att man åkt med en tidsmaskin... 

@Madmodder
Japp, det där rummet är inrett på 70-talet... och det märks!
@lgrfbs
Haha, det vore ju perfekt till det. Dock tror jag nog vi inte lyckas få upp någon större publik på bakgården
Det 'nya huset' är ju dock bara en uthyrd lokal så någon verksamhet lämnar nog inte där ifall vi köper detta hus.
@Alla som tycker vi finnar är stenålders:
Stopp och belägg nu, visar sig att själva huset är inte byggt på 60-talet, utan 1952, så riktigt uråldriga är vi nog inte
Japp, det där rummet är inrett på 70-talet... och det märks!

@lgrfbs
Haha, det vore ju perfekt till det. Dock tror jag nog vi inte lyckas få upp någon större publik på bakgården

@Alla som tycker vi finnar är stenålders:
Stopp och belägg nu, visar sig att själva huset är inte byggt på 60-talet, utan 1952, så riktigt uråldriga är vi nog inte

Aha!
1952 låter väl mycket rimligt för den elinstallationen även i Sverige.
Det skedde väl rätt mycket under ett antal år efter andra världskriget, när PVC-plasten till slut slog igenom. Före PVC-plasten antar jag att det kunde se rätt olika ut i olika länder. (Allt som föregick plasten hade väl olika former av nackdelar, kan man väl sammanfatta det som).
1952 låter väl mycket rimligt för den elinstallationen även i Sverige.
Det skedde väl rätt mycket under ett antal år efter andra världskriget, när PVC-plasten till slut slog igenom. Före PVC-plasten antar jag att det kunde se rätt olika ut i olika länder. (Allt som föregick plasten hade väl olika former av nackdelar, kan man väl sammanfatta det som).
@MiaM
Dosorna verkar vara i Bakelit eller någon slags hård plast. Ganska intressanta dosor egentligen, ergonomiskt grepp runt locket så man lätt kan skruva bort det och koppla friskt.
Dosorna verkar vara i Bakelit eller någon slags hård plast. Ganska intressanta dosor egentligen, ergonomiskt grepp runt locket så man lätt kan skruva bort det och koppla friskt.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Farsan reser ofta runt här uppe bland de norra länderna i jobbet och hamnar ibland ganska långt ut i finska obygden och på några ställen har tiden stått still i typ 50 år. Men det säger mer om de personer som bor just där än om finska folket i allmänhet skulle jag tro. 
Det är troligen likadant här om man hälsar på nån gammal lapp ute i ödemarken...
I det här huset från 48 är dosorna i metall med svart papp som isolering på insidan.

Det är troligen likadant här om man hälsar på nån gammal lapp ute i ödemarken...

I det här huset från 48 är dosorna i metall med svart papp som isolering på insidan.
Sådana dosor har jag också. Mitt hus är också byggt -48
Byggt 56 tror jag men plåt dosor och rör är det iaf i väggarna
We sealed the deal
Alltså det blir en hel massa mer här i tråden snart....

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kul!
Hur långt är det från där ni bor?
Får man fråga hur många € det kostade?
Hur långt är det från där ni bor?
Får man fråga hur många € det kostade?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Grattis! Kul att följa er, och jag håller verkligen med PeterH, det är full fart 

@hcb @PeterH
Kul att tråden följs med intresse
@Madmodder
Jag tror vi håller priset för oss själva, åtminstone nu. Bara typ 70m bort från där vi håller hus nu
Vilket är bra, ser inte fram emot att flytta fräsen igen...
Du kan gå mellan dem i street view här: https://www.google.fi/maps/dir/Pietarsa ... 12!1m0!3e2
Kul att tråden följs med intresse

@Madmodder
Jag tror vi håller priset för oss själva, åtminstone nu. Bara typ 70m bort från där vi håller hus nu

Du kan gå mellan dem i street view här: https://www.google.fi/maps/dir/Pietarsa ... 12!1m0!3e2
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jaså var det inte längre! Jag fick uppfattningen om att huset stod lite längre ut i skogen typ. Gatan utanför syndes ingenstans 
Nu när jag kollar lite noggrannare så ser jag ju faktiskt en lyktstolpe på andra sidan häcken...
Ska bli intressant att se hur upprensning och renovering fortskrider.

Nu när jag kollar lite noggrannare så ser jag ju faktiskt en lyktstolpe på andra sidan häcken...

Ska bli intressant att se hur upprensning och renovering fortskrider.

Grattis! Ska bli mer än kul att följa! Och till skillnad från de flesta så kan jag ju enkelt göra det IRL.