Jag ger nu upp hoppet om att kunna köra ECC88 som FW-likriktarrör (det blir två 1N4007 istället), jag gör det för att jag kommit på att jag kommer behöva lite mer "kräm".
ECC88 tappar snabbt i spänning, med ynka 3mA tappade jag typ 30V (runt 180V matning vid noll ström).
Det hade gått med ECC88 om jag inte kommit på att jag faktiskt vill dra lite ström, jag vill dra lite ström för jag vill nyttja min Vgs=0-bias för samtliga rör samtidigt som detta innebär att mängder med komponenter går bort (Rk//Ck...).
Jag har kommit på att det lämpligaste röret för MF-förstärkeriet (och kanske också FD-dioden) är ECC81.
ECC81 har följande data:
rp: 20k
my: 60
gm: inte aktuellt för trioder
Att jag vill ha ECC81 är för att jag vill försöka träffa den "fina" gain jag nu har med min JFET, OCH eftersom vi ju numera vet att Zo=6k så måste jag ha ett rör med rp nära Zo och med my som ger ett Av nära dom 25dB jag hade.
Förstärkningen med min LC-krets skulle då bli:
\(A_v=\frac{\mu Z_o}{r_p+Z_o}=\frac{60*6k}{20k+6k}=14\)
som är lika med 23dB, close enough
Grejen sen är att eftersom Vgk=0 så går maximalt med ström och låt oss räkna mer korrekt på strömmen hos ECC81@RL=15k
Titt i anoddiagrammet ger då att strömmen vid Vgs=0 och RL=15k, där RL alltså är resistansen hos matningsfiltret, blir 9mA(@100Vak).
ECC81 är ett ganska känsligt rör, det har inte jätte hög rp och funkar nog bra som FD-diod samtidigt som det har relativt hög my, det är dock ovanligt olinjärt så i AF-kretsar går det nästan bort (samtidigt som det kan driva kablar direkt vilket inte ECC83 kan).
Så jag har bestämt mig för:
1) Sista MF-förstärkaren och FD-dioden (V5a,b) byts mot ECC81, strömmen genom MF-förstärkaren beräknas bli runt 9mA
2) Näst sista MF-förstärkaren och LO (V4a,b) byts mot ECC81
Här tänker jag stanna i mitt bygge, om det inte vore för att LO ska ligga på runt 110MHz så skulle man tillfälligt kunna bygga en MF-oscillator av den, men det är ju det jag har KD-testaren till samtidigt som både induktanser och kondensatorer blir helt "sneda" dvs allt måste byggas om efteråt MEN det hade varit kul att få en triod att svänga modell Hartley, detta tål att tänkas på (toroid och kondingar kan man ju alltid byta).
Tror förresten att ECC81 definieras som en "Dual HF Triode", vad nu det innebär
MVH/Roger
PS
Eftersom jag ju har en kapacitansdiod i LO så kan jag ju faktiskt enkelt modulera den med min Funktionsgenerator (FG), jag skulle tom kunna trimma MF med hjälp av min FG's DC-offset.