Tottish: Det jag hittills använt till syrran är slippapper för att få henne mjuk och fin i kanterna, körde med kornstorlek 240. För att limma ihop Z-vagnen har jag använt vanligt Casco trälim och sen köpte jag 4st. enhandstvingar på Clas Ohlson för en hundralapp, det underlättar mycket att man kan använda tvingar när man limmar ihop dom olika delarna. Övrigt jag använt är skruvmejsel, när jag börjar med gängstängerna blir det bågfil och sen har jag sån tur att jag har till gång till bandslip för att snygga till dom

Eftersom jag saknar en hel del hål i mina MDF-bitar kommer jag också använda en handöverfräs eller pelarborrmaskin för att få hålen raka och fina... Förutom detta kommer du behöva passande ring- eller U-nycklar för att dra åt alla skruvar/muttrar. (Eftersom jag inte är helt klar kommer det säkert tillkoma en del verktyg, men jag tror du klarar dig en bit på dessa).
Z-vagnen: Jag började med att sätta fast topplattan till Z-vagnen upp-och-ner på kanten av köksbordet med en tving, då har man en rak stabil grund när man börjar limma. Jag strök sedan på ett tunnt lager lim på båda ytorna av alla delar som skulle limmas (här gjorde jag en miss och monterade bakstycket fel! urfräsningen för aluminiumvinklarna ska vara innåt i "vagnen"

) Jag ställde sedan helt enkelt ihop alla bitar så som Z-vagnen skall vara och monterade ytterligare tvingar som klämde åt vid topplattan, på mitten och högst upp (man kan om man vill placera bottenplattan under tiden man låter limmet torka, men för guds skull limma inte den delen!!!
Balken: På liknande sätt limmade jag och klämde ihop MDF/HDF-bitarna på balken med tvingar, eftersom jag inte ville ha några hål där låstapparna skall sitta så monterade jag dessa med en skruv (M6) från sidan innan jag limmade ihop delarna (nu hoppas jag att dom inte vrider sig i balken när jag tar bort skruvarna inför monteringen).
Målningen är rätt "straight forward" men undvik som jag skrev tidigare oljefärg och roller!
/PeterH