Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mafl

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mafl »

Är det någon mer som har problem med glappet i kraftöverföringen från remskivan till spindeln? Jag får ibland kraftiga vibrationer och ett knackande ljud som jag tror kommer från detta glapp. Någon som har åtgärdat problemet?
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Jag hade också missljud och vibrationer men det var orginallagren i spindel och remskivor som var orsaken.
När jag bytte till skf lager blev det tyst.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag inhandlade idag två stycken nya remmar till min maskin. Tyckte nog att det blev lite mindre vibrationer och tystare. Tänkte att jag skulle göra ett test på nån spillbit sen, samma skärdjup, fräs osv, men med olika remmar. Dock är ju matningen svår att få konstant om jag nu inte kopplar en motor till matningen tillfälligt, men det är lite overkill för ett test.

EDIT: Glömde ju skriva att det är A23-remmar det skall vara (23 tum invändigt), fick betala 278kr inkl moms och rabatt, men det går nog att hitta billigare på t ex http://kullager.se

EDIT 2: Stavning i editen
Borken

Inlägg av Borken »

Jag har nu också färdigställt min julafräs, eller ja, lite småskit är det ju alltid kvar. Byta lager t.ex., maskinen låter som en stenkross på högsta varvtal.
Största problemet just nu är att Mach3 verkar överrida mina motorinställningar (500 mm/min verkar rätt ok) vilket medför att jag tappar tokigt med steg ibland.
Sen bytte jag inte ut orginal gjutjärnsmuttrar = tokigt vändglapp.

Vad kör ni för acceleration på x och y?

/Janne
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej Igen Borken

Du får lägga upp lite bilder på maskinen så vi får se mästerverket.

Jag har mina axlar inställda som följer.

x=100
y=40
z=400

Nu beror det självklart vad du använder för motorer och drivkort.
Du får väl prova dig fram annars
morphen

Inlägg av morphen »

Fantastisk tråd, den verkar dock ha dött lite...men den har fått mig att fundera på ett Jula fräs inköp. Är ju smått otroligt att ni med så lite utgifter kan få till sådana imponerande resultat med en så utdömd fräs.....CNC och hela paketet, jag säger bara props !!

Själv så har jag alltid önskat att jag kunde fräsa reservdelar i Alu till lillgrabbens minicross, men det kanske skulle fungera med en Jula fräs och alla tips som finns här.

mvh janne
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej morphen!
Tråden har nog inte dött, förmodligen så håller alla på att skruva ihop sina maskiner så dom har inte tid att skriva i tråden. :D
Det är inga som helst problem att fräsa i aluminium, man kan ju köra manuellt till att börja med så får prova på hur det funkar.

Jag skulle också vilja höra lite mer från er alla där ute som skruvar på era jula maskiner, hur går det för er. Bra eller dåligt.
Om ni har några tips på förbättringar mm.

Jag har själv lite ideér om att montera en kinaspindel på pelarröret som man lätt kan vika undan eller demontera.
Jag saknar lite att kunna fräsa, borra med lite högre varvtal.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Min är ju manuell, och lär så förbli ett tag.
Jag har lyckats dra en bula i mitt rör :(
Har ett par dagar pressat maskinen lite för hårt när jag hållt på med mitt bollsvarvningsverktyg, och då har huvudet roterat runt röret, varpå jag spände åt hårdare, därav bulan. Sen har jag ju bytt dragstången på min, men nu måste jag svarva en styrhylsa så att den centreras i spindeln, för när skallen sitter lite snett så lever det om rejält uppe vid remskivorna. Blir dock lite svårt att lyckas med en bussning som är 12mm ytter- och 10mm innerdiameter, men på något vis ska det väl gå.
Sen måste jag cementfylla röret, det ska ju bli bra mycket bättre av det sägs det.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag kör min Jula fräs så gott som dagligen när jag jobbar med egna firman, problemet är som jag ser här att Z axelsn stegmotor måste upp i styrka för att kunna borra snabbt i aluminium.

I övrigt funkar Julafräsen med bra precision.
morphen

Inlägg av morphen »

Låter fint, hmm.. har fått en liten ide, ska ha lite teambuilding på jobbet, tror faktiskt en CNC konvertering av en fräs skulle va ett bra projekt för mekarna och teknikerna att fila på tillsammans.
Men då får det bli en större fräs annars blir dom griniga. Men själv ska jag nog ta och skaffa mig en Jula, kommer nog passa bra i garaget.

Jag lär väl få anledning att återkomma med lite frågor.

mvh janne

Btw Mattias, va har du för storlek på motorn till Z axeln just nu ?
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

X-IL: Jag har själv inte märkt några problem med oväsen eller vibrationer i min fräs. Däremot är det ganska mycket glapp i "Kineskullagren" så jag skall byta till SKF.
Om du har problem med vibrationer när skallen på dragstången kommer lite snett så borde det väl räcka att svarva en liten kant på den, så att den centrerar i hålet?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo så skulle jag ju faktiskt kunna göra också, det är ju antagligen betydligt lättare. Tack för tipset, ibland är man blind när man bestämt sig för en lösning.
Matthew

Inlägg av Matthew »

morphen skrev:Låter fint, hmm.. har fått en liten ide, ska ha lite teambuilding på jobbet, tror faktiskt en CNC konvertering av en fräs skulle va ett bra projekt för mekarna och teknikerna att fila på tillsammans.

Btw Mattias, va har du för storlek på motorn till Z axeln just nu ?

Låter som en kul teambuilding grej :)

Jag kör med samma motorer på alla axlar, Nema 23. Beställda från : www.brundin.biz.

//Mattias
Borken

Inlägg av Borken »

X-IL jag drog också en bula i röret men jag var å klagade hos jula å det löste sig galant, om inte, ring kontoret i Skara där sitter det åtimstonde en vettig snubbe som löser detta på ett kick.
Pga bulan så cementfyllde jag röret, fan vet om jag inte var först med det (omtalad på yahoogruppen å allt :-) ).

Min egen fräs ligger lite på is just nu då det är köksrenovering på G.
Men bättre motorer å muttrar ligger på skrivbordet å väntar.

/Janne
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Borken>>> Fick du ett nytt rör? Jag har ingen aning om var jag har kvittot till maskinen och vet inte hur länge jag haft den så jag har nog svårt att få ut något från Jula tror jag. Men man kan ju alltid rota efter kvittot och ringa och kolla. Finns det alltså en lämplig Yahoo-grupp, take me there!
Skriv svar