Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ingen aning faktiskt. Jag köpte den av ett dödsbo. Men modellen användes till DS 9000 som var en Facit-dator från samma tid som försvaret använde i STRIL systemet.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Även här kom den till användning.
http://www.datasaab.se/Bildarkiv/D21/D21_3.jpg
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Se där!

Notera paperskorgen under bänken vid läsaren, det var så man fångade upp remsan...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Garmen skrev: 9 juli 2023, 18:52:44 Även här kom den till användning.
De där 4 apparaterna man ser i skåpet, är det också remsläsare?
Garmen

Inlägg av Garmen »

Ja det gällde att ha koll på remsan.
Annars kunde det gå så här om läsaren var snabb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev: 9 juli 2023, 19:00:23
Garmen skrev: 9 juli 2023, 18:52:44 Även här kom den till användning.
De där 4 apparaterna man ser i skåpet, är det också remsläsare?
Jag tippar på att dessa är bandspelare för magnetband.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Ja det är det.
1" band.
Tillverkare var Potter vill jag minnas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

87% säker på att samma kontakt användes av Elektrolux hushållsassistent från 70-talet.

Jag är halvsäker på att jag har en sån kabel sparad när jag kastade en sån assistent för ett antal år sen (då jag var tvungen att röja ur ett dödsbo på rätt snabb tid och inte hade koll på att de faktiskt är värda nåt. Insåg i efterhand att den hade nog också varit lämpligt objekt att bygga om till svarv, eller snarast bygga svarvtillsats till). Apropå hoardingtråden och ordning osv så är jag dock inte säker på var jag har den.

Om du står ut med att köra vanlig våffeljärnskontakt så länge så kan jag ha dig i åtanke ifall sladden dyker upp.

Jag tror att innebörden av de snedställda stiften åtminstone senare var att apparaten är dubbelisolerad. Det spelar väl mest roll för kabeln och inte apparaten, d.v.s. de är snedställda för att kabeln inte ska fungera på ett våffeljärn eller strykjärn utan där ska det vara klass-0-stickpropp för ojordad kabel och klass-1-stickpropp för jordade kablar.

Jag kanske kan ha nåt kontaktdon som passar på de där mångpoliga. Har något snarlikt som sitter i änden på kablar på en manöverpult för nån slags radiosystem jag auktionsfyndat. Typ sån manöverpult som sitter på t.ex. en driftledningscentral för kollektivtrafik, brandkår, ambulans, polis och liknande, antar jag. Minns inte poltal, antal rader eller ens om det är hane eller hona, så sannolikheten att kontaktdonen passar rakt av är rätt låg, men ska ha din Facit i åtanke.

=================

Angående remsor under andra världskrigets kodknäckande: Kan de ha varit bredare, så att de lagrar flera tecken parallellt?

P.S.Bilden Garmen visar: "Sälj grej med tjej [tm]" :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MiaM, om du hittar nätkabeln så skulle jag bli mycket glad. Jag har lagt ut krokar på andra ställen, "data"-kontakten verkar vara någon tysk standard kontakt som en viss Konrad Zuse varit förtjust i och han använde den frekvent i sina byggen. En sådan tror jag att jag har fått tag på. Manualen kommer i scannad form från annat håll!
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

anders_bzn:

Jag har för mig att jag sett symaskiner med det där strömintaget. Om jag minns rätt så kanske någon symaskinsreparatör, som även servar äldre symaskiner, kan ha sådana?

Kanske var det kontakten till symaskinens fotpedal och inte strömintaget?

/Pi
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Bra ledtråd, men nog inte helt rätt. Kontakten verkar vara som du skriver till pedalen, men det är en hane på sladden. Lite dålig bild, men man kan se den här:
90918.jpg
Jag snodde bilden härifrån: https://sodersens.se/objekt/symaskin-%C ... atic/36055
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Slutrapport om IBM AT 5170!

- Nätaggregatet har testats och är okej, det är tillbaks i datorn som fungerar bra!
- Diskkontrollern är bytt till en annan, nu kan man läsa disketter.

När jag plockade hem kontrollerkortet så kom alla korten från min egen AT med. Dessa korten är nu testade, fungerande så när som att jag fick byta lite tantaler på vägen. Det roliga är att det sitter ett minneskort i AT,:n på 128k, eftersom det bara sitter 512k på moderkortet. Minnenskortet har dock plats för ytterligare 512k. Kortet i lådan med mina delar var bestyckat med de extra 512k:a RAM. Så det satte jag i maskinen, som bara hittade totalt 640k. Intressant. Det visade sig att kortet alltid varit felbyglat, så att minnensbanken med de extra 512k:a var avstängd. Det fixades och minnet dök upp! Man måste dock både bygla kortet rätt och konfigurera rätt mängd i BIOS.

Jag har hittat ett program dom är bra om man grejjar med gamla DOS-baserade PC. Det heter "CheckIt", man kan testa olika delar av datorn, lågnivåformatera hårddiskar med mera. Man kan hitta det här: https://www.dosdays.co.uk/topics/Softwa ... lities.php Man ska se upp för det finns nya versioner/varianter som inte är det man vill ha.

Så lite bilder, test av nätdelen. 4A på 12V och 12A på 5V.
IMG_1535 (1).JPG
50mV rippel på 5V vis 12A! Inte illa.
IMG_1534 (1).JPG
Senaste köpet, en konstlast! Den jag själv började bygga för mer än 5 år sedan blev aldrig klar...
IMG_1533 (2).JPG
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ska hålla utkik efter sladden.

Angående symaskinspedaler så sitter också stiften tätare / kontakten är fysiskt mindre.

Angående minnet i AT:n, läge för att köra minst DOS 5 och ha DOS=HIGH i CONFIG.SYS med andra ord. (Detta är ju ett helt fantastiskt hack egentligen, som nyttjar att med segmentpekare satt till FFFF så kan man adressera 64k - 16 bytes ovanför 1M-gränsen trots 8088-kompatibelt real mode, och DOS 5 samt DOS 6 kan placera väl valda delar av DOS där.

Antar att IBM AT original är en av de maskiner som faktiskt alltid funkar för att låta HIMEM.SYS slå av/på A20-adressledningen. Default är ju att A20 stängs av via nån grind och en utport, på tangentbordsprocessorn av alla ställen, för att mjukvaror som utnyttjar att minnet wrappar runt på en 8088 ska funka. Detta har för övrigt bloggen OS2museum lagt ner en hel del jobb på att hitta vilka program det faktiskt var som behövde detta. Det fanns länge teorier om att antik Wordstar behövde det, men det visade sig att det var nån grej för att komprimera körbara filer (som packas upp i minnet då de exekveras) som behövde detta, om jag minns rätt. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte om alla som läser denna tråden minns min PDP-8/a, det är nästa sak att laga: viewtopic.php?p=1756489#p1756489
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Var det den du reparerade kärnminnet på?
Skriv svar