Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

ochkl0620 skrev:Vart väl lite sisådär, missade säkert nåt viktigt :humm:
Du det här ser ju fantastiskt ut.. måste leta reda på några lurar så jag kan höra om det sägs nått åxå :D :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Och nu är det så här.. att även fast jag skrivit in längden som maskinen ska färdas på Y och X så öppnar jag CNC programmet igen så måste jag göra om hela proceduren med att köra ena axeln till sitt noll läge och trycka Home, sen lika på alla andra axlarna, det tar tid och känns trist att måsta göra denna procedur varje gång man öppnar CNC programmet. Dessutom kan man ju inte veta om man nollar på exakt samma ställe varje gång, 290mm har jag på X mätt ifrån 5mm från den slår i godset... så 290 till andra sidan så blir det 5mm kvar där åxå, skulle jag råka nolla den fel nån gång så den kan ta sig 7mm för långt så är ju crashen ett faktum. Det är inte bra.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

du måste kunna spara någon stans
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag tycker det jag åxå.. men vette fan.. kollar runt o ska se men hittar inget i själva CNC programmet ännu..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag förutsätter att det du pratar om är att du måste åka till nollpunkten och nolla manuellt varje gång du startar programmet?

Från det jag kan se på bilderna så har du inga home/limit brytare installerade på din maskin?

Om så är fallet så behöver du mycket riktigt manuellt nolla den varje gång, eller ställa alla axlars travel till typ +/- 500mm och därigenom effektivt stänga av funktionen med softlimits och sedan använda home-funktionen för att sätta nollpunkt på arbetsstycket i stället, det kräver dock att du själv har koll på att g-koden inte kommer att säga åt den att krasha.

Ett annat sätt att gå runt det hela är att avsluta varje session med att låta den gå till 0/0/0 så att maskinen står där varje gång du avslutar programmet (och du alltså då kan trycka "home" på alla axlar direkt vid programstart)

Det du gör om du monterar brytare för hemposition är att en bara trycker "home all" varpå maskinen själv går mot respektive brytare med alla axlar och sätter X0/Y0/Z0, har du då ställt in maskinens storlek så kommer du dels kunna åka tillbaka till en repeterbar position varje gång du startar, och dels så kommer soft-limit funktionen att vägra om du försöker säga åt den att åka förbi sina ändlägen. (det här arbetssättet föredrar jag starkt)

Förstår btw inte ochkl0620 varför du inte kör home mot fräsens referensbrytare utan använder både home och touch off på samma punkt, antingen så kan du hoppa över touch off eller så kan du faktiskt köra mot home-switcharna som din lillasyster har?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du får ta och koppla in "home" brytare då, så att du kan referensköra maskinen vid uppstart om du vill.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:Jag förutsätter att det du pratar om är att du måste åka till nollpunkten och nolla manuellt varje gång du startar programmet?
Ja det är precis det jag menar, jo jag sa ju tidigare i tråden att jag funderade på att home switchar kan vara bra eller limit switchar eller vad dom nu kallas, men nån annan sa att det behövde jag inte bry mig om just nu, så min tanke med det hela var ju att jag kan ju hur lätt som helst crasha den här maskinen om jag inte är vaksam, vilket skulle minimeras med sånna brytare. Funderar starkt på att montera sånna om jag kan koppla in det på drivarna i VFD:n vill säga... känns både enkelt och säker det du beskriver som lättast för dig.. jag tycker lika.

Hur går maskinen själv tillbaka till sina nollpunkter då och när gör den det ? varje gång CNC programmet stängs av eller hur funkar det ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

LaRdA skrev:Du får ta och koppla in "home" brytare då, så att du kan referensköra maskinen vid uppstart om du vill.
Ja jag ska ta och göra det.. det är sånna där vanliga brytare med en liten metallvipparm på som man kan köpa på Kjell va.. ? det är tre stift på som man kan sätta kabelsko ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nått sånt här kanske man kopplar limit/home switchar.. ?

Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kan inte garanterat säga hur denna maskinen är, men de andra små stegmotordrivna cnc fräsar jag har kommit i kontakt med är inte så kraftiga att dom tar någon skada av att köras mot ändläget, utan det ända som händer är att stegmotorn "stallar" dvs tappar steg.
Däremot så kan du självklart förstöra verktyget ,biten eller bordet om du kör ner Z och krashar, men det kommer inte home brytaren hjälpa mot, utan det är du som måste hålla koll på det.
I vilket fall skulle jag föreslå att du fixar med de grundläggande inställningarna och kommer igång med maskinen först, när du kan hantera den så kan det vara ide att gå vidare med fler inställningar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag gör också såhär på en av mina mindre fräsar och det fungerar fint, man är ändå tvungen att kontrollera att programmet man ska köra får plats inom arbetsområdet.
Måste man starta om en körning efter ett strömavbrott eller om man använder fixturer så kan home brytare vara bra, men som jag sa i förra inlägget så skulle jag råda dig att vänta med det tills du fått allt annat att fungera.
larky skrev:Efter några år med linux cnc kan jag säga att jag nu kör utan home och limit. Sätt ett stort arbetsområde, placera arbetsstycket där det ska vara på fräsbordet, jogga frässtålet dit det ska vara och tryck på end-tangenten för att ställa nollpunkten. Enklast och snabbast, men kräver en manuell koll att fräsen inte kör in i något olämpligt på vägen men det är lätt att se på skärmen när X&Y är nollade med end.

Nolla, rensa skärmen, jogga runt ytterkonturerna så att det inte krockar, det ritas fina gula linjer på skärmen. Starta.

Z är väl den som man har störst nytta av en limit, men så svårt att implementera i och med att alla verktyg är olika långa så det är svårt i praktiken.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - LinuxCNC + Setup

Inlägg av Perkla »

Ja då får jag leva med att nolla maskinen varje gånga jag startar om CNC programmet helt enkelt..Men nolla gör jag ju i varje ändeläge och Touch off inom arbetsytan (dvs dit där jag manuellt valt att köra maskinen innan start på alla axlarna).. där jag ska fräsa ..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag undrar hur jag ska ange travel måtten på Z det står -4.0 och 0 där nu.. vad betyder det och vad kan jag skriva istället.. ? arbetsmåttet på Z är 50mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Perkla skrev:Hur går maskinen själv tillbaka till sina nollpunkter då och när gör den det ? varje gång CNC programmet stängs av eller hur funkar det ?
Nja, jag menar att du alltså manuellt ser till att köra till 0/0/0 innan du stänger av :)

Jag skulle nog precis som LaRdA säga att du inte behöver fokusera så mkt på home-switchar, det är mer en bekväm feature än något som är nödvändigt, i slutändan så måste du själv hålla koll på att du inte krashar.

Det jag menade förut med "ställa alla axlars travel till typ +/- 500mm och därigenom effektivt stänga av funktionen med softlimits och sedan använda home-funktionen för att sätta nollpunkt på arbetsstycket i stället" är att helt enkelt skita i att köra touch off och bara sätta använda home för att sätta nolla på arbetsstycket.
Perkla skrev:Jag undrar hur jag ska ange travel måtten på Z det står -4.0 och 0 där nu.. vad betyder det och vad kan jag skriva istället.. ? arbetsmåttet på Z är 50mm
Har ingen av mina konfigurationer tillgänglig just nu, men det bör vara -50.0 till 0 i så fall. (för om 0 är i toppläge så måste allt under det vara negativt)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Varför kan jag inte låta det vara maskinens travel i config och endå bara göra home på arbetsytan ? Skulle jag styra den faktiska arbetsytan på det jag ska fräsa tex 200x180x38mm genom config filen så måste jag ju göra om den varje gång jag ska fräsa nått nytt...

Home är ju maskinens maximala arbetsmått är tanken, och touch off arbetsytans mått där man ska fräsa, så jag förstår nog inte riktigt hur jag kan skriva vilka mått som helst i config på travel och endå använda Home på helt andra mått, home refererar väl till det jag skrivit in i config filen ?

Det verkar nu som att om jag tittar på maskinen uppifrån så har jag noll på Y längs ner till Vänster, och X längst till höger och Z längst upp. Känns avigt, skulle vilja ha X längst till vänster o det går väl att ordna genom att skriva ett minus värde istället för plus ?
Skriv svar