Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Arvidb: Ja precis det var det jag också kom fram till nu...
Tidigare kändes det som att det var något annat fel, eftersom remmen låg så perfekt i profilen. Men det var ju tack vare att man brukade våld för att få ner remmen i hjulet. :wink:

Jaha, så det har med luften att göra, hmm det har jag nog hört talas om förr. Ja men då så, då skadar det säkert inte att flytta ner dalgångarna så dom blir 3,6mm djupa igen.

Henty: Sant.

Fräsen: Som det är nu glappar det uppskattningsvis 0,1mm ”tydligare bild nedan”.
Frågan är om det räcker med det spelet?. För om det är för tight så borde det väll bli massa friktion, då remmens kuggar ska glida in & ur i remhjulets tighta profil!?.

Glenn: Jag tänkte jag skulle slippa det. :)
Det ska nog gå att spänna upp hjulet i maskinen igen, & be den att fräsa om tänderna.
Och samtidigt passa på att skrota ur lite material till, då hjulet känns onödigt tungt!.

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fagge: I plexibiten där, är det en infräsning för en PowerLED jag ser? :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag jobbat mig igenom hela tråden, mycket kul läsning. Bra jobbar Fagge och alla som har stöttat och hjälpt honom i projektet. Allt ser så sjukt proffsigt ut utan möjligtvis den första hinken till cykel i början av tråden. :)

Hur går det, har du dubbdäck på cykeln nu eller, är den klar, har du gett upp, tappat ork?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja just det ja...
Jag kan lugna er med att ni inte har missat något, eftersom det häller inte har gjorts några framsteg sen sist.
Killen som tog över fräsjobben, hade häcken full & sen bytte jobb, så nu är det en 3e person som ska få äran att fräsa remhjulen. Men han tycks också verka vara lite väl mycket upptagen med annat... :wink:
Hmm, Jag måste ta mig själv i kragen & konstruera färdigt styr/kontroll elektroniken också, å inte bara skylla på andra... :eh:

Men jag kan i varje fall glädja er med att projektet förr eller senare kommer att slutföras. Det har plöjts ner alldeles förmycket pengar i projektet för att kunna läggas ner. :)
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Hej tänkte bara höra hur de går med projektet???? :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu äntligen har inspirationen kommit tillbaka, & både jag & verktygsmakaren har samtidigt fått ur tummarna. :)
Så Nu är remhjuls tillverkningen i full gång igen.
& jag har återigen satt mig in i elektroniken & cadat färdigt ett Driv kort till Mosarna kring en MAX4420 krets.
Och slutligen kontroll & styr kortet med tillhörande grafisk LCD & en 30st LED stapel för störm visning 10-300A.
Samma kort kommer även hantera BMS'ns logik & hjärtat i det hela blev en ATMega128 eftersom jag var i behov av många I/O pinnar. Och tack vare den stora mängd minne, så kan man ju leka lite med animerade menyer mm om man skulle få för mycket fritid tillövers. :)

Nu är det dags att leta upp borrmaskinen & sen börja bestycka korten inför dom första smoke testerna. :eh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

yes ..... :D :bravo: :tumupp:
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

:happy: hoppas den ramlar ihop lätt utan krångel så du har den till sommarn :D :tumupp:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja..!! Den legendariska tråden forstätter :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Marr125: Det får vi verkligen hoppas, det börjar dock inte sådär lysande.
Jag lödde först ihop Drivkortet till mosarna & började testa lite med en liten motor.
Försiktig som man är så ställde jag kraftaggregatets strömbegränsning alldeles för lågt. Vilket gjorde att spänningen gick berg & dal bana hand i hand med belastningen på motorn, vilket tillslut grillade den stackars drivkretsen. Så det fick bli en ny Farnell beställning lite kvickt. Men sedan dess så har det kortet fungerat.

Sen var det dags för kontrollerkortet.
Det första som hände var att ATMega128an brann upp, detta tack vare att jag inte hade brytt mig om att skriva ut komponentplaceringen spegelvänd, vilket resulterade i att kretsen hamnade felvänt.
Dit med en ny & åt rätt håll, i med SPI kabeln----------- ingen kontakt.....
Efter 5-6h timmars frustration hitta de jag flera som hade råkat ut för detta. 128An programmerar man tydligen inte via mosi/miso pinanrna så som ALLA andra AVR-processorer. Så efter lite tråkig tråddragning så fick jag kontakt.
Knapplade ihop ett första blink program för att kolla så processorn lever......Nä nått är fel. Går ej att köra subrutiner.

Ut ytterligare några timmar till på nätet & hittade tillslut den idiotiska M103C FuseBiten som är satt per default när 128orna kommer från fabrik, klickade bort den, och nu är jag i full fart med programmeringen.

Ang PWM-styrningen, Är 8-bitars upplösning på både A/D-omvandlaren & PWM generatorn mer än tillräckligt i detta sammanhang?, eller ska man gå upp ett eller 2 snäpp till 9 eller 10 bitars A/D & PWM?.

Å slutligen lite bilder såhär långt...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Skitsnyggt!! :D ashäftiga IC kretsar! är så udda form på dom.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Vackert!

Är på jakt efter något sådant.
Till elcykel och sonens minimoto! :roll:

Skall bli spännande att följa!

/W
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vilka porriga bilder ....... :drool: , så snyggt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu börjar det arta sig. :)
Nått såhär var det tänkt att huvud menyn ska se ut.
Alla värden förutom ”Ah” & ”%” är nu dynamiska & funkar precis som dom ska. :)

Så nu är frågan hur man smidigast räknar ut antalet förbrukade Ah?.
Jag mäter ju Strömmen & spänningen momentant på begäran, men frågan är hur ofta man behöver sampla för att få en acceptabel rättvis visning av förbrukade Ah.

Procentsatsen om hur mycket som återstår ska ju sen baseras på Ah resultatet, Då man vet att batteripaketet kan lagra 20Ah
Har ni några Idéer.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Wow, det var en snygg meny. Kanske du kan 'känna av' transienter och sampla extra mycket då?

edit: Och så ska du ändra KW till kW ;)
Skriv svar