Har ändrat om till halvsteg och fått kalibreringssiffrorna snarlika som din Lilluffe.
Men problemet visar sig inte när jag fräser enkla former, mest komplicerade så felet byggs upp.
T.ex ett kedjedrev blir knappast runt, det blir större och större när jag fräser ut tänderna.
Så jag misstänker det är ett litet mätfel som plussas på då Mach3 räknar antal steg i förhållande till uppmätt avstånd.
Kan man inte koppla till billiga digitala skalor så man får 100% tillförlitlighet hela tiden?
Tänkte mig sådana långa skalor med fästen som man kan köpa på ebay för runt 100 dollar stycket.
Hur hanterar Mach3 detta som input? jag läste manualen nyss, står ingenting om detta.
Tycker just det låter mer som att du tappar steg av någon anledning, antingen att det går för tungt, för hög acceleration, eller problem med drivare/signalerna från datorn.
Mach 3 kan ta in mätskalor och visa värdet samt larma om det avviker från det teoretiska värdet , men inte köra closed loop som tex EMC kan.
Larda: tappade steg låter som en logisk förklaring, det är iallafall inte vändglapp eller glapp någonstans.
Monterade en indikatorklocka igår och ruckade på X släden, utslag direkt.
Tappade steg är en logisk förklaring, jag får sänka accelerationen eller sänka farten på snabbtransporten då får vi se igen.
Kör på halvsteg nu så jag försöker vidare, om inte så får jag lägga det är på is i ett tag då jag har dåligt med motivation och tid med sådant just nu.
Jag tror också på att du tappar steg, sänk farten och prova .
Det är väldigt viktigt att man inte ligger på gränsen av vad drivkorten kan prestera för då kan man tappa steg.
Det är bättre att sänka farten lite mer och testa igen, vi har ju ej samma drivkort så jag kan säga vad du ska ställa in farten på.
Prova att klämma åt laxstjärtstyrningen och mät med indikatorklocka igen.
I inställningarna så skall man ju välja om drivkortet stegar på stigande eller fallande flank (Active high/low kanske det kallas). Om man väljer fel där så kanske man får ett stegfel när man vänder riktning?
Hej alla!
Har läst in mig på lilluffes fantastiska ombyggnad av Julafräsen. Har själv skaffat en dylik och tänker nu ge mig ikast med att åtgärda svagheterna. I första hand vill jag byta ut lagrerna relaterade till spindeln samt åtgärda glappet i z-axeln. Jag har dock ingen svarv.
Som nybörjare i området undrar jag därför om någon kan ge explicita råd om vilka lager jag skall skaffa (typ av lager, dimensioner, kvaliteter, gärna länkar) och ifall jag kan ordna excenterhålet för z-axeln endast mha fräsen själv (kan man svarva i fräsen med tillräcklig noggrannhet? Jag har ett rundmatningsbord).
lilluffe har varit snäll nog att skriva allt sånt i en PDF som finns några sidor tidigare, han har även skrivit vilka lager det skall vara i sin första post, så det skall stå där, men tanka PDF'en för det är en grymt bra "manual"...
Jag producerar grejor på min arbetstid med Jula fräsen, den funkar utan anmärkning för kolfiber och liknande saker.
Jag körde ut detaljer från 10mm tjock aluplåt nyligen.
Tack, jag har läst pdf-en. Den är suverän! Men just vad gäller lagerna så står bara att han skaffade SKF-lager (eller finns det två pdf?). Efter det har jag sett inlägg som handlat om att byta till andra lagertyper som bättre skall ta upp axiella vs radiella krafter på spindeln. Jag bara undrade om någon av alla ni som har bytt lager skulle kunna tipsa om vilka lager ni använt. Jag hoppades kunna beställa lagerna innan jag river ned maskinen (har ingen alterantiv maskin).