Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av MadModder »

Om man märker att något i ett program inte funkar kan det vara en idé att läsa change log och se om där finns något som nämner det man behöver, och gör det det så måste man ju uppgradera...
Annars är det ju sak samma. :)
Borre

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:Oops, jag ser att jag bara har Eagle 6.4.0, funkar det ändå? Jag vägrar alla former av "uppgraderingar"/muteringar, har alltid gjort och kommer alltid göra, jag avvaktar svar på detta innan jag ens börjar försöka.
Ja den filen ska fungera, men jag ser att det är lager i den som du antagligen ändå inte har nytta av, så jag gjorde några ändringar i den så ladda ner den här istället:
http://fetting.se/images/ITEAD_CAM_for_eagle.cam

Jag använder också 6.x.x så då är det ännu lättare att hjälpa till när allt ser lika ut. :)

Din kontakt, gör han det bättre eller billigare eller varför använder han?
Itead använder jag så gott som alltid och har gjort så under flera år, alltid bra kort och snabbt för att vara billiga kort från Kina. Hämtade ut kort senast i tisdags och dessa beställdes två veckor tidigare.

Antar att din kontakt vill ha liknande gerber som Itead.
Hur som helst, ladda ner filen och spar den där du hittar den och gör som jag skrev tidigare.
Du kommer då få ett antal filer som ska skickas iväg, till Itead är det följande filer som krävs:

Bottom/Top layer:
filnamn-gerber.GBL
filnamn-gerber.GTL

Solder Stop Mask Bottom/top:
filnamn-gerber.GBS
filnamn-gerber.GTS

Silk Bottom/Top:
filnamn-gerber.GBO
filnamn-gerber.GTO

NC Drill:
filnamn-gerber.TXT

Men egentligen kan du väl skicka iväg alla filer, med tillägget -gerber.xxx, du får ut till din kontakt så får han avgöra vad som behövs.

Så om du gjort rätt är det klart nu, enkelt va? :)

Vill du sen förstå lite mer vad som händer kan du kolla runt i CAM processor när du har öppnat din cam-fil.
Under alla dessa flikar så ser du i rutan till höger vilka lager som är aktiverade för varje fil.
Tex som du kollar under fliken som heter "Silk top", text och komponenttryck på topplagret, så ser du att lager 20, 21 och 25 är aktiverade. Det betyder att dessa lager exporteras till den filen, filnamn-gerber.GTO. Skulle du även vilja att komponentvärden skrivs ut på kortet aktiverar man även lager 27 tValues.
Aktiverar du bara dessa lager i Board ser du hur och vad som hamnar i den filen.
Senast redigerad av Borre 7 juni 2016, 19:17:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Borre!

Jag tackar för hjälpen men jag kommer absolut ingenstans.

Mitt hat för mjukvara består :)

Jag hämtade alltså hem den senaste cam-filen och kallade den borre.cam samt la in den i mappen där alla andra cam-filer ligger, så långt allt väl.

Sen gör jag (i Cam Processor) File->Open->Job som du säger varvid "unknown label" dyker upp som en bong i windows.

Gör då om försöket och byter tom till namnet filen har i din länk (ITEAD_CAM_for%20eagle.cam), men samma skit händer.

Den klagar också på att filen blivit modifierad och save yes/no, hur fan ska jag veta vad den menar?

Det går inte det här, jag skiter i det snart!

MVH/Roger
PS
Det var förresten en skum länk du gav mig, ren text direkt i browsern (fick sparat över den i en wordpad-fil dock).
Borre

Inlägg av Borre »

Spara länken som istället (i Firefox iaf högerklicka och välj Spara fil som), om det har något med hur Wordpad spar filen som krånglar till det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Verkar gå bättre, fick en mindre fil dock men inte gick det att högerklicka inte, jag fick gå via File->Spara sida som (har också Firefox).

Nu säger den dock igen att den blivit modifierad, save yes/no?

MVH/Roger
PS
Gällde gamla filen, tydligen så jag svarade no och får nu faktiskt upp NC Drill under Section, Excellon under Device och %N-gerber.TXT under File, är detta bra? :)
Borre

Inlägg av Borre »

Ja då är det bara trycka på "Process job" så får du alla filer som behövs.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kul, jag tryckte precis på Process Job, det blinkade till lite och nån bar-graph men sen fattar jag återigen nada.

Ska läsa din fina beskrivning först dock :)

MVH/Roger
Borre

Inlägg av Borre »

Som sagt, då är programmet klart och du har dina filer i mappen där du har dina eagle-filer sparade i, alla filer med tillägget -gerber.

Hur och vad du gör med filerna står tidigare, men framförallt frågar du vad din kontakt ska ha för filer, eller skicka alla.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har tydligen %N-gerber som filnamn på mina grejer och alla dina suffix finns med!

Vad är det som händer, kan detta plötsligt funka? :)

Plötsligt är man glad igen :)

MVH/Roger
PS
Inte sant, %N står tydligen för mitt filnamn (KTA_3_1L) sen hängs -gerber och suffixen på. Här har du förresten mina filer, vore roligt om du orkade göra en grov check så att dom verkligen funkar. Jag tog med alla, kan det förvirra tillverkaren? Jag vill förresten använda min Kines-kontakt för dels gjorde han mycket fina anodtransformatorer till mig, dels är han en mycket trevlig prick.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja det är inte svårare än så. :)
Kan inte kolla just nu så det blir senare nån dag i så fall.
Itead.cc har specificerat vilka filer de vill ha, och säger till om något är fel eller fattas. Din kontakt måste du fråga, eller som sagt skicka alla och se vad han säger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack Borre, och förlåt mig för att jag varit så obstinat!

Jag tycker detta känns mycket roligt även om min layout inte är världens bästa :D

En annan gång ska jag kanske tom använda miter-verktyget och fjanta till det lite ;)

Tack än en gång!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag hade nästan gett upp för det gick nämligen mer än en vecka innan min Kina-kontakt hörde av sig.

Jag tog till ett trick genom att skicka samma sak från annan adress, kanske min vanliga adress spam-anmälts på nåt sätt.

Nåväl, igår hörde han av sig och jag beställde 10st KTA rakt av (utan att begära offert, hoppas på det bästa :) ).

Idag fick jag följande frågor:
PCB board raw material: FR4 or 94HB or 94VO or 22F or CEM-1 or CEM-3 ?
How much lay of boards (single side, double sides, multi sides) ?
PCB thickness (mm):
Surface finish (Surface treatment): Hot air leveling or organic-coated or plating nickel/immersion gold or silver or immersion Tin ?
Ink color of solder mask text: white or others?

Där jag svarade:
PCB: FR4
Layers: One
Thickness: 1,5mm or some standard close to that
Surface treatment: Cheapest
Ink color: White

Hoppas han förstår det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu är fakturan mottagen: $117 totalt för 10st kort.

Inte jättebilligt men absolut inte dyrt.

MVH/Roger
PS
Ska bli lite spännande och se om han kan använda mina Eagle-Gerber, verkar mest som han siktat in sig på övrig information såsom kortmaterial för frågan om enkellagrigt eller inte känns skum (bekräftar min misstanke).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

RoPa skrev:Här är ett exempel från närtid, några rena trådar, andra med isolering kvar på (efter behov)
Fint kort, men en grej som, beroende på användning, kan bli jobbig är komponenter precis invid kabelsidan av en skruvplint (framförallt ett motstånd i mitten av kortet)
rogerk8 skrev:Hur är detta möjligt, jag trodde pixel-baserade filer aldrig kunde få rätt storlek på pappret.

För tidigare när jag försökt så har det alltid uppkommit en skalfaktor Paint->papper.
Det brukar gå att välja att skala eller att kasta bort det i kanterna som inte ryms på pappret. Jag brukar försöka designa saker (typ "papper" för utskrift som ska vikas till en folder är väl vad jag sysslat med) så att man kryssar i "kasta kanterna". Kör jag en annan skrivare än den jag brukar köra så blir det i värsta fall nån kant som skadas men det blir i övrigt rätt, klart bättre än att råka ut för t.ex. att en folder inte går att vika.

I senaste layouten du visat (Postat 18.07 2016-05-20) så går det att göra sig av med ett gäng byglar/nollohmsmotstånd.
Ursäkta katastrofalt kluddigt men här har du ett exempel på hur det går att ändra layouten, dels för att bli av med byglarna och dels för att få lite renare layout.

Fast jag skulle rekommendera att du har matningsspänningarna på högersidan och om batterierna ska mata något mer så kan du eventuellt ta ut ström vidare till detta via plintar på vänstersidan. Nuvarande layout är som gjord för att få självsvängning säger jag rent subjektivt med magkänslan som källa. Räkna varje ledare som både motstånd och induktans och varje parallell dragning av ledare som en kapacitans, så kan du komma fram till exempelvis att när sluttrissorna drar ström så blir det spänningsfall så att spänningen på anoden på D5 (lysdioden) och övre änden på R1 (emittermotståndet på strömgeneratorn som styrs av D5) blir något olika, varpå konstantströmmen genom diffrentialsteget kommer variera något beroende på hur mycket ström slutsteget drar genom plusledaren. Om du löser detta genom två separata banor från plinten så kan istället kapacitiv koppling eventuellt läcka något mellan banorna, även om det torde vara ett mindre problem. Den rätta lösningen är att ha matningsplinten till höger, så nära sluttrissorna som möjligt.

Likaså så kommer den huvudsakliga strömmen genom "mittnolla"-spänningsdelaren, framförallt i kondingarna, att gå via utgångsplintens VGND. Därmed är det en utmärkt idé att ha den spänningsdelaren till höger.

Om du byter några stående kondingar till liggande så kan t.ex. mittnolla-spänningsdelaren lättare caddas in invid sluttrissorna. Fast tänk på värmen här... (Jag kanske svamlar, jag vet ärligt talat inte ens om liggande kondingar är något som säljs längre idag. Med flerlagerskort så är väl de stående nästan alltid attraktivare).

Om du inte behöver gå med några banor under ett motstånd, eller endast behöver gå under med en enda bana, så kan motståndet placeras stående varpå kortet kan bli mindre.

Det går att göra mer saker. Jag inser att jag missade att R28 är ett nollohmsmotstånd. Dra ledningen under R11, under R14 och under R16 så når du fram utan att behöva R28.

Sen som redan nämnts i tråden så går det att komprimera layouten en hel del.

Jag skulle annars föreslå att du provar autoroutern och på något sätt låter endast plintar, effekttrissor och liknande ha fasta platser, om det nu finns en sån funktion i programmet.

Ursäkta att jag krossat halva layouten :wink:
KTA_brd_all.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för den sågningen :D

Det är inte så lätt det där med manuell routing (även om jag faktiskt tycker det är bland det roligaste med kretskorts-CAD), sen är jag medveten om att jag missat ledningsbanebredd hos högströmsdelarna som dessutom borde ha routats bättre.

Men nu är det såhär att denna layout är mitt livs första och jag vill bara ha funktionen, dessutom kommer det normalt sett inte gå någon märkvärdig ström i utgångstrissorrna för jag kommer bara driva kortet med ett 9V-batteri och 4 Ohm högtalare (<2,5W).

Jag tackar för dina uppgraderingside'er, jag kommer nog göra 10st nya förbättrade kort och då kommer jag ha stor nytta av dina tips, kanske jag kan få bolla mina ide'er lite med dig även om du tycks vara lite som "gubben i lådan" dvs är frånvarande i flera månader sen dyker du plötsligt upp med fantastiska ide'er :)

MVH/Roger
Skriv svar