RoPa skrev:Här är ett exempel från närtid, några rena trådar, andra med isolering kvar på (efter behov)
Fint kort, men en grej som, beroende på användning, kan bli jobbig är komponenter precis invid kabelsidan av en skruvplint (framförallt ett motstånd i mitten av kortet)
rogerk8 skrev:Hur är detta möjligt, jag trodde pixel-baserade filer aldrig kunde få rätt storlek på pappret.
För tidigare när jag försökt så har det alltid uppkommit en skalfaktor Paint->papper.
Det brukar gå att välja att skala eller att kasta bort det i kanterna som inte ryms på pappret. Jag brukar försöka designa saker (typ "papper" för utskrift som ska vikas till en folder är väl vad jag sysslat med) så att man kryssar i "kasta kanterna". Kör jag en annan skrivare än den jag brukar köra så blir det i värsta fall nån kant som skadas men det blir i övrigt rätt, klart bättre än att råka ut för t.ex. att en folder inte går att vika.
I senaste layouten du visat (Postat 18.07 2016-05-20) så går det att göra sig av med ett gäng byglar/nollohmsmotstånd.
Ursäkta katastrofalt kluddigt men här har du ett exempel på hur det går att ändra layouten, dels för att bli av med byglarna och dels för att få lite renare layout.
Fast jag skulle rekommendera att du har matningsspänningarna på högersidan och om batterierna ska mata något mer så kan du eventuellt ta ut ström vidare till detta via plintar på vänstersidan. Nuvarande layout är som gjord för att få självsvängning säger jag rent subjektivt med magkänslan som källa. Räkna varje ledare som både motstånd och induktans och varje parallell dragning av ledare som en kapacitans, så kan du komma fram till exempelvis att när sluttrissorna drar ström så blir det spänningsfall så att spänningen på anoden på D5 (lysdioden) och övre änden på R1 (emittermotståndet på strömgeneratorn som styrs av D5) blir något olika, varpå konstantströmmen genom diffrentialsteget kommer variera något beroende på hur mycket ström slutsteget drar genom plusledaren. Om du löser detta genom två separata banor från plinten så kan istället kapacitiv koppling eventuellt läcka något mellan banorna, även om det torde vara ett mindre problem. Den rätta lösningen är att ha matningsplinten till höger, så nära sluttrissorna som möjligt.
Likaså så kommer den huvudsakliga strömmen genom "mittnolla"-spänningsdelaren, framförallt i kondingarna, att gå via utgångsplintens VGND. Därmed är det en utmärkt idé att ha den spänningsdelaren till höger.
Om du byter några stående kondingar till liggande så kan t.ex. mittnolla-spänningsdelaren lättare caddas in invid sluttrissorna. Fast tänk på värmen här... (Jag kanske svamlar, jag vet ärligt talat inte ens om liggande kondingar är något som säljs längre idag. Med flerlagerskort så är väl de stående nästan alltid attraktivare).
Om du inte behöver gå med några banor under ett motstånd, eller endast behöver gå under med en enda bana, så kan motståndet placeras stående varpå kortet kan bli mindre.
Det går att göra mer saker. Jag inser att jag missade att R28 är ett nollohmsmotstånd. Dra ledningen under R11, under R14 och under R16 så når du fram utan att behöva R28.
Sen som redan nämnts i tråden så går det att komprimera layouten en hel del.
Jag skulle annars föreslå att du provar autoroutern och på något sätt låter endast plintar, effekttrissor och liknande ha fasta platser, om det nu finns en sån funktion i programmet.
Ursäkta att jag krossat halva layouten
KTA_brd_all.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.