Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av anders_bzn »

Platis skrev:Var det inte någon(på forumet??) som använde en insugsventil och tillhörande brons-styrning från en bilmotor med en kullagerkula i änden för att lagra en skivtallrik? Borde bli hyfsat låg friktion på detta, går säkert använda till ton-armslagringen också! Antar att Roger inte är ute efter en high-end-lösning utan bara få till nåt fungerande för sitt egna nöjes skull!? Finns ventiler med 7mm skaft!!

Behöver ju inte spela dina bästa skivor på den!

Edit; Det stod ju i början på denna tråd! :doh: http://elektronikforumet.com/forum/view ... a&start=15
http://www.altmann.haan.de/turntable/
Det är exakt så min Rega skivspelare är lagrad. Ett glidlager i mässing med extremt snäv tolerans med en stålaxel. Kullagerkula i botten. När man ska stoppa i axeln i lagret med lite olja så är det så tight att axeln fjädrar upp av luftrycket. Efter en stund läcker luften ut på grund av den tunga skivtallriken och då blir det tungt att dra upp axeln eftersom det blir vakuum...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slår mig nu nåt riktigt lustigt: Om man använder en motor med måttligt passivt moment som tonarmslager så har man inbyggd anti-skating :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck, och hur skall du kunna kontrollera det momentet?
Varför envisas du med egna mer eller mindre ickefungerande lösningar, varför tar du inte tillvara på de lösningar som redan finns och försöker förbättra dem istället, med innovativa idéer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

För att topnotch både är tråkigt och dyrt.

Enkla bra lösningar är däremot roligt, speciellt för att fler har råd med dom men också för att man är en finne på audiophilernas näsa.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär har jag förresten tänkt mig mina lager.

Jag lagrar alltså både skivtallriken och tonarmen på samma sätt mha var sitt spårkullager.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dumheter, du blir aldrig någonsin en "finne" på någons näsa.
Och nej du har fel, dina lösningar är inte ens i närheten av acceptabla lösningar, dessutom garanterat dyrare än de befintliga lösningarna som finns, vilka dessutom är flera hundra gånger bättre än dina egna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Går du igång på att trycka ner folk?

Edit: ändrade tillbaks till original-inlägget
Senast redigerad av Spisblinkaren 6 augusti 2016, 18:27:59, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä, knappast, visst man kan experimentera och hitta på kul och annorlunda lösningar, men när de lösningarna är så pass hopplöst sämre än befintliga så förstår jag inte varför man envisas.
Fortfarande undrar jag varför du inte bygger vidare på de existerande ofta synnerligen bra lösningarna som redan finns och istället för att hitta på mediokra lösningar, och försöker förbättra redan befintliga.

Kullager på skivtallriken kommer garanterat att producera ett synnerligen hörbart rumble.
O-kontrollerad motor kommer att orsaka svaj, tillsammans med en obalanserad tallrik.
Hög friktion i tonarmslagringen kommer, förutom det att dina skivor (och pickupen/nålen) förstörs, orsaka kraftig distorsion.
Kort sagt, resultatet blir tämligen oanvändbart såvida du inte är 100% döv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag förstår inte varför du inte förstår mig.

Är det verkligen så svårt att förstå att man vill tänka och försöka själv utan att hjärntvättas av alla måsten?

Varför är det så svårt att förstå?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men, du får stå ut med kritik, när jag och många andra är av åsikten att du gör fel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ja, det är klart ni får kritisera mig.

Jag tycker tom det är roligt med kritik (så länge den inte kritiserar mig som person för då blir jag både ledsen och förbannad) men för den saken skull är det inte säkert jag lyssnar.

Jag väljer nämligen vilken (teknisk) kritik jag ska tå åt mig av och vilken jag ska rata.

Vilket borde vara min fulla rätt, eller hur?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har hittat en synkronmotor mha Platis tips ovan som kanske kan fungera.

Varvtalet är dock lite skumt och enligt graf runt 2700 (borde vara 3000 för 2-polig vid 50Hz och enligt svenska Wikipedia).

Det här måste utredas vidare, men den ser cool ut: http://se.rs-online.com/web/p/ac-motors ... _421225|al

Låt oss säga att varvtalet är 3000 rpm, för att då växla ner mha remdrift till 100/3 rpm med en rem som går runt skivtallrikens periferi (30cm, säger vi) då skulle lilla trissans diameter behöva vara 100/9000*30cm=3,3mm :D

Synd att databladet på motorn var så dåligt, misstänker f.ö att varvtalet är specat vid amerikanska 60Hz men samtidigt stämmer inte varvtalet ändå med Wikipedias formel.

Här är förresten databladet: http://docs-europe.electrocomponents.co ... 07dc41.pdf

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu jävlar har jag hittat nåt :D

http://se.rs-online.com/web/p/ac-motors/0440385/

Den här motorn har 24 poler och följer

\(rpm=\frac{60*f}{p}\)

Och insatt blir det 125rpm.

Då blir vår lilla trissa på samma sätt som ovan 100/(3*125)*30cm=8cm.

Med andra ord tar vi till ett "Thoren's-knep" och låter remmen gå i en mindre "tallrik" under tallriken, så blir trissan mindre.

Samtidigt, 8cm i diameter hos lilla trissan funkar också :)

MVH/Roger
PS
Den här motorn är inte lika rolig som den ovan, men jag gillar den ändå förutom att jag måste sätta dit en väl avvägd kondensator. Jag är helt säker på att min gamla Lenco hade den roliga varianten (direktdriven 33/45/78 på nåt skumt sätt).

Rättelse: ser nu i databladet att p står för "pair of poles" vilket alltså innebär 12 par och därmed 250 rpm (och således 4cm hos vår lilla trissa).

Här är förresten databladet: http://docs-europe.electrocomponents.co ... 01aa74.pdf
hsd

Inlägg av hsd »

Lenco model L75 med spak vid skivtalrik för hastighetsval hade mellanhjulsdrift vilket inte är det bästa valet med tanke på rumble

.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej hsd!

Jag har nu googlat på Lenco L75 och hittade denna länk: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=13.0

Det är en massa bilder på Lenco i kronologisk ordning men även om man ser det mekaniska reglaget (jag hade ett runt med en diagonal förhöjning) så fattar jag inte ett skvatt om hur det funkar.

Du nämner mellanhjulsdrift, vad är det för nåt?

MVH/Roger
Skriv svar