Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Vår verkstad [Retrofit av Morbidelli fräs + andra doning

Inlägg av kankki »

@pbgp
Kanske formen är manuellt körd pantograf, sedan formpressad? Var säkert en hel massa procedurer att göra den där skylten.

@gunne
OK, det ska vi se till. :)

--

It's alive :twisted: Well kind of... Fick ikopplat alla kritiska kablar så man vågade slå på strömmen. :) Offseten på servodrivarna är inte inställd så de kör av sig själv.

Mycket tyst med DC-servon! Dock förstörs det lite av det hemska tjutet från servodrivarna.. Fast nu hade vi ju upp dörren så det låter nog lite mer än vanligt.

Observera att på videon så är den värsta rosten synlig, inte så farlig på andra ställen.

http://www.youtube.com/watch?v=7Zy4xhtR ... e=youtu.be
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Utan att egentligen ha en aning om hur man gjorde förr så spekulerar jag att en variant kan väl ha varit fotoreproducering av något slag för att få en mall för hur skylten ska skäras (och sen skars den kanske för hand)?
Fisksmisk Ola

Inlägg av Fisksmisk Ola »

Oh! Äntligen något jag iaf kan lite om.

På fabriken där jag jobbar ibland vakuumformade de plastskyltar.
Enligt uppgift var det en del pyssel med att göra formarna som till stor del gjordes för hand.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@MiaM
Mm, något sånt skulle jag tippa också.

@Fisksmisk Ola
Plastskyltar måste ha kostat ganska rejält på den tiden också... Kul om du också är intresserad av skylt-teknik. :)

--

Maskinen har ett så löjligt invecklat e-stop system, så det är det jag har hållit på med mest idag. Så här ser det ut nu iaf:
DSC_0098 copy.JPG
En jaktgalen beställde en jakt-silhouett att lägga över en dörr i sitt nybyggda hus. Vi gjorde en mindre variant åt oss själv och la spegelakryl bakom, blev rätt häftigt, ser ut som att plywooden är 10mm tjock :)
DSC_0090 copy.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fisksmisk Ola

Inlägg av Fisksmisk Ola »

Ja, det är kul med skyltar. :)

Vi arbetar framförallt med plast och screentryck, men firman har två lasermaskiner och ett par printrar.
När jag jobbar där är det mest med efterbearbetning(dvs skärning och stansning) och laminering.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Låter som ni är en ganska etablerad tillverkare. :)

Nästa maskin för oss blir definitivt en vinylskärare. De är så billiga ändå. Vinyl känns lite 'billigt' ibland, men akryl är ju så jädrans dyrt. Vinyl finns ju också i de flesta färger.

En flatbäddsprinter vore najs, så man kunde printa på lite vad som helst.

Fräsen blir bra för man kan börja fräsa stora skummade PVC skivor, de är billiga och tjocka! Bra för att göra stora skyltar.

En billig plasmaskärare vore inte så dumt heller... eller en 3D printer.... eller en galvolaser..... metallfräs...... :vissla:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ett litet förslag, vrid på det gröna kortet så kan du få dit lite kabelkanaler så ser det inte så "risigt" ut.
DSC_0098%20copy.JPG
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det ska ordnas upp med buntbandshållare. Röran är tillfällig, skulle aldrig lämna det så där. ;)

Kortets rotation blev ju lite fel, hade ju tänkt placera tre kretskort till vänster om det, men då visade ju sig att de inte behövdes så det blev lite tomrum till vänster. Det får vara så där nu, vem vet, kanske man hittar på något att lägga dit.

Men tack för tipset!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

90 grader åt vänster så blir de grå kablarna inte för korta längre. De svarta är ju enklare att fixa nya längder på. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Se till att ha värmetålig isolering på kablarna om kortet ska vara 90 grader!

M.v.h. kandidat till lilla humorpriset :mrgreen:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@Madmodder
Jo, det vore ju det bästa. Men jag tror det får vara så där nu.. det funkar ju ändå! Samt är det ju bara för eget bruk, så.

@MiaM
:lol: Hur vet du att det är 90 grader på plus? Till vänster blir ju -90 ;)

--

Idag tog jag an frekvensomvandlaren. Den ville inte starta, den var stendöd. Jag var lite rädd att vi skulle bli tvungna att köpa en ny, men jag tror jag hittade felet.

Laddningsmotståndet till den stora DC-rail kondensatorn hade exploderat. Plockade bort det i bitar :)

Det var bra det också att den hade gått av på mitten, annars hade jag blivit tvungen att skruva upp hela invertern, det är många lager och jävulskap. Jag tror jag monterar ersättningsresistorn löst på sidan.

En ny aluminiumkapslad från ELFA på väg. Frågan är ju bara varför det exploderade, får ju hoppas att det var någon peak i nätspänningen som tog med sig motståndet, och att det inte har dragit något annat med sig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Även metallkapslade effektmostånd kan explodera vid överlast, och det kan bli rätt spektakulärt. Jag har samlat upp smulorna efter ett seriemotstånd till laddningen av "stora kondingen" i ett stroboskop, ena änden hade skjutits ut och gjort märken i metallen 1-2dm bort.

Eftersom du inte vet vad som gått snett så skulle jag nog rekomendera att det nya motståndet monteras så att ifall det skjuter ut sitt innehåll så träffar det inget ömtåligt. Tänk också på att det som skjuts ut kan tänkas innehålla en trasslig motståndstråd som fortfarande är strömförande.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehehe jo metallkapslade motstånd smäller riktigt bra när dom blåser ur ena änden.. :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det hände mej under en live stream en gång, det small ganska bra, ungj som ett pistolskott i ljudnivå.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Japp, jag har haft samma erfarenhet av att överbelasta metallkapslade :D La typ 300w i ett kylflänsat 50watts en gång och det slutade inte bra. Blir lite som en "tazer".

Mike hade en video om det också.

Ska montera den på en vettig plats.
Skriv svar