Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Walle »

1802:
Alltså, det där är fruktansvärt snurrigt. På det där sättet kommer du aldrig lära dig något ordentligt. Du måste börja med att lära dig grundläggande ellära.

Till att börja med så heter det inte "mindre Volt in", det heter lägre spänning. Skilj på enhet och storhet! Spänningen är storheten, volt är en enhet som man anger spänningen i. Samma med ampere, ström är storheten, ampere är enheten som man anger strömmen i.

Transistorer (bipolära sådana) "försvagar" ingen drivspänning, transistorn förstärker ström. En låg ström genom basen till emittern tillåter en större ström att passera genom kollektorn (hur mycket större fås genom att multiplicera bas-strömmen med Hfe) till emittern. Spänningen är i det närmaste ointressant! En FET, fälteffekttransistor, kan man dock säga är ett slags spänningsstyrt motstånd. Men det gäller absolut inte för vanliga bipolära transistorer, och om du fortsätter att tänka på det sättet så garanterar det att du inte kommer förstå hur en vanlig transistor fungerar inom rimlig tid. Själva signalens amplitud mäter man givetvis i volt dock.
Inte Watt, som de flesta vet inte går att lita på.
Det här är ytterligare en sak som du fullkomligt har missuppfattat. Det som inte går att lita på är de effekter som förstärkartillverkare anger på sina produkter, det har inte ett jota att göra med dina siffror när DU experimenterar. Har du 12 V över ett motstånd, och 1 A genom motståndet så ÄR effekten 12 W, DET kan du lita på!

Rör inte till allt så förbaskat, du gör det bara svårare för dig själv. Sluta gör upp egna sanningar om hur saker och ting fungerar, för det garanterar bara att du inte lär dig ett skit.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nej asså vafan, jag ger upp. Det är inte värt att förklara för personer som vägrar att förstå hur det faktiskt fungerar, utan istället försöker att mynta sin egen form av ellära som är helt åt helvete fel.

Glenn: Jaa vafan, en tom bänk är ju bara slöseri med utrymme.. :vissla:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

1802: Alltså, på nån form har du ju rätt. En transistor kan givetvis inte förstärka en spänning till något högre än matningsspänningen, detta anser alla andra som fullständigt självklart och blir därför lite irriterade :) Däremot kan den höra en svag signal på nån mV topp-topp och förstärka upp den till inom matningsspänningen (kanske 10V topp-topp), vilket ju inte är så dåligt.

En vanlig BJT förstärker inte en spänning utan en ström, strömmar är lätta att "omvandla" till spänning med motstånd. Därför enkla förstärkare baserade på "vanliga" transistorer har en massa motstånd runt sig.

Nu hade jag turen att lära mig hur en transistor fungerar för sisådär 20 år sedan. Men man måste plugga på en hel del om transistorn och testa lite olika kopplingar för att förstå.

Sen kanske du har förstått precis, men misslyckas med att uttrycka dig... Men det är iofs som jag som i början dissade styrbord och babord och knop och sjömil och tyckte höger, vänster och km/h och km var bättre, å andra sidan är det inte riktigt samma sak.

Men sug åt dig det de säger.

Spänningen kan ha ett visst värde i Volt. Strömmen mäts i Ampere.

MVH: Mikael
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har haft tillgång till en träslöjdslokal så jag smällde ihop en enkel "hylla" att ställa större intrument på som annars skulle ta upp bordyta.

Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Ingen tycks hitta något stort fel på mitt resonemang. Bara ordmärkning. Och jag ser inga fel i hur ni resonerar. Mitt sätt är bara ett komplement, som fick det att klarna för mig. Vilket resulterade i ett slutsteg utan resistorer och kondensatorer. Som inte var perfekt, men gjorde nått utan grön rök. Angående kondingar för spärrning av likström, blir det inte lite kaka på kaka? Om den finns den i försteget, behövs den då i slutsteget?

Att märkeffekten i Watt inte säger hela sanningen om en ljudförstärkare borde vi vara överens om. Jag vill veta max spänning också. Kanske säger den mer.

Tillägg: Filmen som fick mig att se transistorn på ett nytt sätt ▶ What is a transistor? How does a transistor work? Part 1 - YouTube
danielr112

Inlägg av danielr112 »

1802? vadå ingen hittar nåt fel? Jag tycker de flesta hittar massa fel i dina resonemang som t ex enheter vs storheter o.s.v......

Watt i en förstärkare säger visst sanningen om vad den presterar. Sedan att leverantörer ljuger om den är en annan sak...
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Tekko skrev har haft tillgång till en träslöjdslokal så jag smällde ihop en enkel "hylla"

Har den redan börjat svikta av tyngden. :?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

1802, snälla nån.. Läs på och lär dig förstå hur transistorförstärkare fungerar, varför man måste ha kopplingskondensatorer för att inte elda ner grejer osv. Ditt resonemang är så fel det bara kan bli..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är en synvilla då framkanten inte är rakt sågad.

Har satt ett stag under hyllan för att staga upp så att den inte ska börja svikta.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

1802: Haha, ja, det står dig såklart fritt att tolka svaren du har fått så.

En sak ska du veta, och jag tror att det gäller för de flesta av oss som svarar på dina inlägg, och det är att vi inte skriver som vi gör för att vara elaka, för att jävlas eller för att vara besserwisser. Du verkar genuint intresserad av att lära dig, och det är ju verkligen toppen. Men du verkar vara lite väl ivrig i kombination med att du inte riktigt verkar ha tålamodet att verkligen lära dig. Istället blir det mycket "halvmesyrer" där du tycks skumma igenom det du ska lära dig utan att läsa tillräckligt på djupet, och utan att återkoppla dina tankar och funderingar med en faktacheck i ursprungsmaterialet (du vet, "har jag verkligen förstått det här rätt? Bäst att gå tillbaka och läsa på lite till!"), med en hel del missförstånd som följd. Anledningen till att det här är så frustrerande att se är att man vet att du skulle kunna lära dig så mycket bättre och snabbare om du bara lugnade ner dig lite och försökte lägga upp lärandet lite mer strukturerat. För du har ju verkligen intresset, och därför känns det synd att du så att säga "slösar" både tid och energi på att "slarva" med lärandet.
Så även om orden ibland kan bli lite (väl) hårda så är det av omtanke :)
1802

Inlägg av 1802 »

Walle: Har du sett filmen ovan? Håler du med om att det är för mycket djupkunskap i de flesta grundkurser? Att man efter hand fördjupar sig ser jag inget fel i. Men grundkurserna borde vara enklare och mer praktiska.

Är det nån som tvivlar på att jag kopplat upp en transistor utan kringkomponenter, och fått den att funka? Om än i begränsad form. PCAT nätagg, 2N3055, signalgenerator och bilhögtalare, inget mer.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ja vi tvivlar, för det är en omöjlighet med bara en transistor helt utan andra kringkomponenter.

Fast har du en npn och en pnp så kan du koppla ihop ett klass b utgångssteg utan ytterligare kringkomponenter.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, det kan omöjligen fungera som en korrekt förstärkare för ljud.
Och på vilket sätt är grundkurser för svåra? Det är ju det mest basic man kan göra med transistorer på ett korrekt sätt..
Åter igen, lär dig hur man faktiskt använder transistorer innan du börjar att mynta dina egna teorier om hur dom fungerar, och i princip hävdar att allt annat som faktiskt är korrekt, är helt fel för att det inte stämmer överens med dina hemmasnickrade konstiga ideer..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Här är ett schema på den i mitt tycke enklaste möjliga förstärkaren som inte är en chipamp:

Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Har du sett filmen ovan?

Jag tror jag hittat ett problem med Svenska skolan. Men det behövs kanske fikonspråk och onödig fördjupning, för att det skall bli nån som vänder hamburgare....

Mitt "slutsteg" funkar, prova om ni tvivlar. De ger bara halva vågen, så det är inte hifi. Men det förstärker en signal. Oljud säkerligen, men det kan ibland vara en bonus. Vid tex siren och högfrekvent djurskrämma mfl. Visst har ni hört en hifi förstärkare där ena trisan brunnit? Inte är det tyst, trots det låter illa.
Skriv svar