Det var kanske några år senare CMOS-minnen med försumbar förbrukning började bli vanliga?Bittämjaren skrev:Glöm inte att även CMOS-RAM "suger" i sig ström men blir säkert en kapplöpning med självurladdningen
I databladet för 2027'an står det 100 tim och i katalogens bild ser det ut att vara samma typ av batterier som sitter i 4012 som du kan se på nedanstående bild
Min erfarenhet är att t.ex. 6116 eller 6264 (eller vad de nu heter, 2k*8 respektive 8k*8 statiskt cmos-ram) rätt kopplade drar så lite ström att det är svårt att mäta med vanlig multimeter.
De kretsarna är väl några år nyare än ABC-80 men de får väl ändå sägas vara samtida med den tidsålder då ABC-80 troligtvis fortfarande användes som något annat än en retroburk, och därmed tycker jag att det är musealt okej att köra med sådana kretsar. De är ju för övrigt mycket enklare att interface'a, i stort sett bara att ansluta till bussen sånär som på lite trick med batteribackupen, adressavkodning och se till att rätt pinnar har rätt logiknivå vid strömavbrott. (Glöm inte att läsa på i datablad på 74xx/40xx-kretsar vad som händer med signalerna vid strömpåslag/strömavslag, jag skulle nog satsat på en koppling med diskreta transistorer som gör att det bara går att mata på skrivpuls till minnet ifall datorns matning är stabil och resetsignalen inte är aktiv).