Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Allt är beroende på hur programmet fungerar och räknar det bara rakt av utan några direkta regler så bör det ju då fungera, men man måste göra det exakt på under en tiondel annars blir det inte rätt. Avståndet mellan kuggarna på remmen ändras ju inte och således måste då alltså omkretsen på kugghjulet vara en multipel av detta så kuggarna går jämt upp, så programmet skulle då tillåta att göra en om dimention på kugghjulet i steg som passar i remmens kuggbredd. Om inte den gör detta eller något annat är fel som fel rem eller vad som så blir antalet kuggar i kugghjulet inte rätt. Man kan ju alltid räkna ut själv vilken dimention kugghjulet måste ha för att passa remmen och om ens uträkningar inte stämmer med programmet eller att man inte kan välja den storleken eller liknande så fungerar inte programmet som det skall med alla typer av dimentioner eller så räknar det fel kanske.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Testa å mät kugghjulets yttersta omkrets och jämför sedan om den sträckan är samma som samma antal kuggar på remmen som på kugghjulet.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Programmet räknar ut hjulets diameter på detta sätt:
Hjulets diameter = Antal kuggar * 8 / Pi - 1.371

1.371 / 2 är avståndet från hjulets perferi till armeringens centrum.
Armeringen ser ut att ligga intill hjulets perferi på din rem så tjockleken på armeringen borde isf vara 1.371mm, Stämmer det?

Felet i ditt fall är nog mycket mindre än man kan tro, har du kontrollerat att ytterdiametern på ditt hjul verkligen stämmer?
Tänk på att några tiondelar borde räcka för att få problem.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det är verkligen jättesnällt att ni fortfarande orkar klura på detta. :)
Jag har varit lite upptagen, därav min frånvaro. Men nu måste detta lösas, så jag kan skicka iväg nya ritningar så snart som möjligt.

Lite uppstaplad fakta:
Nuvarande Hjulets ytterdiameter =141,2mm
Omkretsen borde då bli =443,59mm

Hjulets inre diameter, mätt i dalgångarna =134mm
Omkretsen borde där bli =420,97mm

Hjulet har 56 taggar
Det är 8mm mellan remmens taggar. (Delningen)
[

dxf fil på mitt nuvarande hjul

Fräsen :
...Skriv ut, från min länk, 1:1 och syfta med remmen. Stämmer inte det så kan bara gudarna hjälpa dig.
När det gäller 8M så stämmer tyvärr inte den genererade cadden.

Kolla igen på remmen, mät mellan tio kuggar så noga det går...
Japp, mätte över 19kuggar & det stämmer perfekt, så fel på remmen kan vi nog utesluta.

Neondiod:
Testa å mät kugghjulets yttersta omkrets och jämför sedan om den sträckan är samma som samma antal kuggar på remmen som på kugghjulet.
56kuggar ger en en utsträckt remlängd på 448mm, medan den nuvarande yttre omkretsen på hjulet är 443,59mm

Chribbe76:
jag är nog inte riktigt med...

Såhär ska måtten vara enligt databladen.
Det ända som avviker är remmens totala tjocklek (H) som ÄR 5,5mm ist för 6mm.
Men dom andra måtten så som (T) stämmer.
Om det nu kan ha någon betydelse.

Edit...OBS Felaktigta mått i tabellen nedan, se Conticech datablad istället.
Bild

Ja det tillverkade Hjulet överensstämmer Exakt med ritningen, så man kan häller inte skylla på cnc-operatören.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det jag menar är att det är delnings-diametern på ditt hjul/rem som är intressant.
Delnings-diametern borde rimligtvis ligga i mitten av remens armering.
Jag tycker mig se att armeringen på din rem ligger emot hjulets perferi så då är det enkelt att räkna ut delnings-diametern på detta sätt: 141.2 + armeringens tjocklek.
Det hjul du har tillverkat har en delnings-diameter på 142.6mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det ser ut som det kuggar över exakt 1 tand på ett halvt varv. Det borde då ha varit 29 kuggar på samma sträcka som det nu är 28. Ny ytterdiameter blir då 136,33mm, med 56 kugg. Har inte tagit hänsyn till nånting egentligen, men prova fräs ut det i nån plexispillbit och kolla hur fel jag har. :D
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Titta igen MadModder, den kuggar inte alls över så mycket.
Remmen ligger ju jätte-mycket utanför på övre delen av hjulet.

Jag gissar på att ytterdiametern på hjulet ska miskas med typ 0.3-0.4mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha, ja jag sa ju att jag inte tog hänsyn till något. ;)
Kan ju inte tänka på allt hela tiden. :oops:
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jag har en tanke men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara...

Jag gör ett försök iallafall:

Remmen har ju en tjocklek i sig(H-T) (utan kuggarna).

Avståndet (P) mellan kuggarna mäts alltid på baksidan av remmen (sidan utan kuggar) vilket är den delen av remmen som håller konstant längd (där är väl nån form av väv som inte töjer sig lika lätt som resten).

När man räknar ut hjulet borde man isåfall göra så här:

Diametern = ([Antalkuggar]xP/π)-2x(H-T)
Om kugghjulets diameter mäts ute på toppen av tänderna.

Hoppas nån hänger med och att jag tänkt rätt. :humm:

Edit: Hade blandat ihop T och H
Edit2: Hade skrivit diameter istället för omkrets.
Edit3: Nej, det stämmer ju inte alls... får tänka lite till
Edit4: Nu borde det stämma... Får diametern till 140,3mm och omkretsen till 440,8mm
Edit5: Ser nu att Chribbe76 är inne på samma sak men enligt honom är armeringen i mitten av remmen, OBSERVERA att jag absolut inte är nån rem-expert jag bara gjorde några antaganden som jag tycker verkar rimliga.
Edit6: Ändrade lite till... På en diameter blir det ju två H-T.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det här var ju ett intressant bekymmer. Naturligtvis finns det ett rätt svar men jag ställer gärna in mig i kön av alla som spekulerar:

Målsättningen är att remmen skall ligga dikt an mot hjulet.
Delningen är 8mm.
Alltså skall omkretsen, med 56 kugg, vara 448mm.
Möjligen kan man tänka sig att anliggningsytan, på remmen, komprimeras något tack vare att
armeringen ligger en bit "in i remmen". I så fall skulle hjulets radie minskas motsvarande, men jag
tror att det är försumbart.

Jag skulle skippa alla beräkningsprogram och rita ett hjul med 448mm omkrets.
Sedan skulle jag rita in kuggprofilen och kopiera upp 56 st. med jämn delning runt hjulet.
Diametern i botten på kuggarna och annat liknande är helt ointressant då det ger sig självt om man ritar
på det sättet.
Det borde inte vara svårare än så, eller......????.....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men nu böjer sig inte remmen precis där den ligger mot hjulet utan i mitten av armeringen, och den punkten ligger ca 0,7 mm utanför hjulets radie. minst. det är inte försumbart, utan blir 4mm på omkretsen.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har gjort en parameter-styrd cad-model för den här typen av remhjul.
Om du(Fagge) vill så kan jag generera en model åt dig, bestäm bara vilken diameter du vill ha.

En vettig sak kan vara att fråga företaget som säljer remmarna om diameter-skillnaden mellan remhjulets ytterdiameter och delnings-diametern.
Om dom säger att det är typ 1.4mm(0.7mm på radien) så måste det vara fel på dina remmar.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Fagge skrev: Jag skrev ut ett ex från sidan du nämnde Fräsen & ett ifrån tracepartsonline.
Nu hittar jag inte 8M på den sida som jag länkade till, hur hittade du? När jag försöker gå in på din länk så funkar det inte...

Funderade och räknade lite.

Delningsdiametern hamnar på ungefär halva remtjockleken, dvs, mellan T och H enligt din tabell. Bottenradien, dvs. den radie som ligger i dalarna på hjulet bör alltså vara delningsradien -((H-T)/2)-T. Detta förutsätter att du har rätt form i profilen. Har du väldigt små hjul så att böjningen på remmen blir kraftig så stämmer inte halva remtjockleken som delningsdiameter, då kryper den inåt eftersom material hellre sträcker sig än trycks ihop, sk. K-faktor.

I ditt fall bör den minsta diametern vara 133,4mm enligt din tabell och 56 kugg. I din DXF är den 134. Detta i samband med att din rem inte är riktigt lika tjock som enligt tabellen förklarar varför den inte går runt.

Diameter 138.2 är den delningsdiameter du borde ha på 4.8 hålen, istället för 138,8 som du har nu. Men eftersom din rem verkar vara lite tunnare så gärna ännu mindre diameter, typ 137,7 för att kompensera detta.

CAD,ade till en skiss med lite förklaring till ovanstående resonemang: http://data.fuskbugg.se/skalman01/fagges.DXF
Senast redigerad av Fräsen 25 april 2010, 01:55:35, redigerad totalt 1 gång.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det här blev alldeles för intressant för att jag skulle kunna släppa det.
Nu har jag lyckats hitta fakta http://www.econobelt.com/Q460/RFQ/defau ... 167_1.html

Visserligen har dom bara upp till 48 kugg, men det syns ju tydligt att ytterdiametern skall minskas med 1,37mm
från det teoretiska värdet som jag föreslog (Omkretsen = antal kugg X delningen).
Så ytterdiametern för ett hjul med 56 kugg skall då vara 141,23mm (Vilket ju stämmer med det hjul du har :humm: ).
Kan det vara så att passningen är så tajt så att det inte går att trä remmen på hjulet utan att den måste skjutas på från sidan?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

140,2 i diameter har det hjul jag skissat på. Notera dock att man kanske behöver större radier i "hörnen" än vad jag har. Drog bara till med radie 0.5. Prova att skriva ut hjulet och måtta med ögonen...

Dock är inte ytterdiametern den styrande eftersom det finns "raksträckor" på profilen. Det jag vill mena är att ytterdiametern inte ska ses som någon utgångspunkt. Utgångspunkten är remmen och dess delningsdiameter (8x56/pi) och sen får man räkna "ner" beroende på hur remmen ser ut.
Skriv svar