Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Styrväxeln är ihopmonterad och väntar bara på att bli återinstallerad. Men innan dess ska alla bussningar bytas.

Idag plockade jag av den andra fjädern, bökigt att få in verktyget men denna gång gick det mycket enklare och snabbare, kändes också tryggare. Har äntligen köpt några 1/2 spärrskaft, bara haft fasta handtag i arsenalen i den storleken tidigare, det + fettat in verktyget där det kärvade sist gjorde det till en mycket snabbare operation.

Pressar ut bussningen till fjädertallriken
Bild

Bild

Har inget dedikerat verktyg, bara vad jag råkade hitta. Detta är t.ex. en 32mm hylsa från en bom för horisontalfräsning.

Och se bara på bussningen, den ser ju ut som ny trots den blivit utpressad, jag är väldigt imponerad, nästan så man tycker det var onödigt att byta, de jag satte i är NOS Saab original också och de ser ganska lika ut.

Bild

Bild

Nya bussningen går in utan problem. Använt silikonfett som smörjning. Här ska man passa på och rostskydda med dinitrol ml eller linolja då man har bort fjädern annars, jag ser flera ställen som behöver lite åtgärder innan det blir värre.

Bild

Och de här var ju synd, hade inte köpt nya av dessa bussningar och båda två är som en "hot dog in a hallway" föll nästan av... De var ju dumsnålt gjort av mig...

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag förväntade mig inte att spendera hela dagen på detta. Den nedre bärarmens ena bussning hade rostat fast totalt mot bärarmen och var omöjlig att få bort. Jag fick bort själva fästet från länkarmen med en avdragare men bussningen satt ännu fast. Jag tog bort gummit men den inre hylsan var kvar, jag provade med värme (punktade på den med miggen flera gånger) men till sist tog jag till vinkelslipen och slipade till jag just gick igenom den inre ringen. Då kunde jag bända bort den till sist....

Bild

Bild

Jag tror jag slänger bärarmen i ett elektrolysbad nu...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Sänkfjädrarna kom i förrgår annars, skillnaden mot originalen är stor. Men dom är mycket styvare så sänkningen på bilen borde inte bli så dramatisk som skillnaden här vill antyda. Hoppas jag.

Bild

Två Michelin Primacy 4 däck köpta också, framdäcken helt slut, backdäcken ser bra ut så de får komma på där fram och de nya däcken åker dit bak. Ska ha bilen på hjulinställning efter allt är fixat på framvagnen, vet av en verkstad där de förstår sig på Saab 900.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag funderar på vad jag ska lägga för finish på bärarmen efter elektrolysbadet... Blir väl att göra båda armarna också. Borde man ta och baka i ugn för att motverka eventuell vätesprödhet?

Jag har funderat på att bara måla den, 2k epoxi är ett alternativ men det är skört och risken är stor man får hål i det från stenar och annat vägsprut. Dock tänker jag det kan kompletteras med nån tjock och elastisk färg som t.ex. tröskelskyddsmassa.

Gulkromatering skulle vara roligt och snyggt men saknar den rätta utrustningen ännu och har inte tid att skaffa allt som behövs.

Fosfatering är ett annat alternativ, jag har fosfaterat saker förr, bland annat en hagelbössa. Det är en ganska enkel process och jag har ingredienserna, fosfateringen i sig själv är inte så tålig men tillsammans med olja ger den ett bra rostskydd. Jag började fundera att linolja tillsammans med fosfatering kan bilda en tålig ytfinish när linoljan oxiderat.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Behöver man skydda bärarmarna bättre än på en nyare bil med gott rostskydd. På med en bra svart färg, därefter underedsmassa typ Dinol, av samma sega typ som man använder på tröskellådorna.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det funkar väl, men kanske lite tråkig lösning. Men kanske det lutar ditåt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är inte annars poängen med äldre bilar att de har mjukare fjädring?

Har inget minne av hur Saab 900 faktiskt är, men t.ex. Volvoserien med bl.a. din 850 är ju lite traktormässiga jämfört med t.ex. Ford Granada som konstruerades 20 år tidigare (men såldes ända till sju år före 850 började säljas, så var semi-samtida på begagnatmarknaden)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Saab 900 hade ju en ganska bra och "dyr" fjädring med dubbla länkarmar som ansågs vara ett kvalitétssystem för rally och racing. Synd bara växellådan var akilleshäl.

Vi får se hur det blir nu med dessa fjädrar. Kanske de blir ett misstag, eller så gillar jag dom.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ja, på den tiden ansågs väl Saab vara den svenska bilen för folk som har minst acceptabel grovmotorik, medan Volvo var för de som hade helt usel grovmotorik. (Det är väl fortfarande lite så - brukar tjata om det, men drar det igen: Mina Volvo som har drive-by-wire verkar ha elektroniskt svänghjul i mjukvaran. Man kan fladdra upp-ned snabbt med gaspedalen utan att det händer nåt alls. Skulle jag göra så på t.ex. en Granada så skulle det bli extremt ryckigt trots mycket klenare motorstyrka (på de jag kört)).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Prins Valiant skrev: 10 april 2025, 09:03:32 Behöver man skydda bärarmarna bättre än på en nyare bil med gott rostskydd. På med en bra svart färg, därefter underedsmassa typ Dinol, av samma sega typ som man använder på tröskellådorna.
Vilken bil skulle det vara ? nyare bilar har ju generellt uselt rostskydd.

Och bärarmar rostar ju alltid om dom är i stål, men dom brukar vara så kraftiga att det sällan blir nedslag.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tror jag ska se om jag kan slänga ihop fosfateringssetupen igen, var nog 10 år sen sist men bör ha det viktigaste kvar, en halvkilos hink med mangandioxidpulver. Allt annat är saker man borde ha hemma. Om jag har ett tillräckligt stort fat rostfritt fat koka i...

Ett annat problem är att delen ändå behöver blästras för att slippa åt alla skrymslen i den och jag börjar ha dåligt med blästerutrustningen, den är i smådelar, halvfärdiga modifikationer då jag försökte bygga om skåpet från sugbläster till tryckbläster och det funkade inte helt problemfritt... Saknar också utrymme nu att ha skåpet så det är intryckt under svetsbordet. Blästermedian har blivit fuktig också...

Börjar tro en våtbläster till högtryckstvätten vore mera praktisk. Kostar så mycket för vad det är dock.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Glenn skrev: 11 april 2025, 07:52:47
Prins Valiant skrev: 10 april 2025, 09:03:32 Behöver man skydda bärarmarna bättre än på en nyare bil med gott rostskydd. På med en bra svart färg, därefter underedsmassa typ Dinol, av samma sega typ som man använder på tröskellådorna.
Vilken bil skulle det vara ? nyare bilar har ju generellt uselt rostskydd.

Och bärarmar rostar ju alltid om dom är i stål, men dom brukar vara så kraftiga att det sällan blir nedslag.
Skoj svar, Glenn! När jag skrev om nyare bilar tänkte jag det samma, men man ville ju inte vara så negativ. VW-gruppen brukar få något bättre betyg än övriga. Själv köpte jag en ny japan och körde den i princip direkt till rostskyddsföretag. Nu skall vi inte dra iväg med jättestickspår, men varför skyddas inte nya bilar. Min teori är att det tar för lång tid att få "kletet" att torka i en produktionslina. Dagens bilägare lägger mer pengar på en ytbehandling (försegling) av lacken än vad vi la på en underedsbehandling. Konstigt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Man kan väl säga som så, att jag vill ha bättre rostskydd på min saab än vad en modern bil har. Annars försöker jag inte tänka på nya bilar, det blir lätt så negativt då.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Köpte nya polyuretanbussningar åt krängningshämmaren (skriver alltid -hämnaren och får korrigera mig själv), de blev billigast så. Det fanns också gummibussningar med nya metalldelar men jag tänker jag kan återanvända metalldelen.

Annars hade jag nog hittat på nån snållösning och svarvat nån adapterholk så krängningshämmaren passat in i de uppnötta bussningarna.

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

DennisCA skrev: 10 april 2025, 08:49:49 elektrolysbadet
Vad innebär det?
Elförzinkning?
Skriv svar