Velleman K8056 kod i hexa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Har du kontrollerat som Sodjan sa, med verklig tid sedan sista byten skickades?

Jag hade gärna sagt det... :-)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hehe. Nu är jag visst snurrig. Var ju Icecap där också!
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Inlägg av magi5 »

vfr skrev:
magi5 skrev: 'A' et är bara där för att reta gallfeber på alla frustrerade datanördar. :)
DET var det dummaste uttrycket idag!

Om du vet vad det heter, använd det då. Vet du det inte så tag åt dig och sluta med dumma kommentarer.

En del personer tycket det är löjligt när det påpekas om vad saker heter och liknande. Det finns faktiskt en anledning till att hålla sig till rätt benämningar. Det finns många här som är nybörjare och vill lära sig. Allting blir då mycket enklare om dom får lära sig rätt saker från början iställer för att förvirra.

Det är inte avsett att hacka på folk som inte vet, utan bara se till att man faktiskt kan beivra att använda rätt jargong/språk/uttryck utan att därför bli hackad på.
Då ber jag om ursäkt och ska i fortsättningen försöka hålla mig till allmän jargong. :)

Regards Magi
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Inlägg av magi5 »

vfr skrev:Jag håller med Icecap. Det är säkerligen inte reläerna som är problemet. Såå långsamma är inte reläer. Däremot kan det naturligtvis ligga i programvaran på enheten. Fast det verkar ju lite knepigt ändå att den skulle fördröja styrningen i programvaran.

Har du kontrollerat som Sodjan sa, med verklig tid sedan sista byten skickades?
Nej, jag har inte kontrollerat tiden från sista data till reläreaktion då jag inte anser det intressant för skillnaden är så stor på kontroll mellan tex Parallax Servo Controller och K8056.
Där är en delay i k8056 på ca 0.5 sek i kortet.
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Inlägg av magi5 »

Hej.

På kostet K8056 sitter en PIC16F630 och jag undrar om man kan byta en konding eller liknande som är kopplat till PIC16F630, så att kortet reagerar snabbare på signal.

Jag har skickat frågan till Velleman men får inget svar, så det går kanske inte.

Elle så är det programmet i PIC16F630 som gör delayen förmodligen.

K8056 arbetar på 2400 baud.

Regards Magi
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du menar för att få processorn att gå snabbare ?
Det påverkar helt säkert även RS232 kommunikationen
och lär ställa till det ganska ordentligt...

Om inte processorn är lässkyddad skulle man med lite job
kunna disassemnlera koden och ta reda på vad den gör.
Men det är som sagt "lite jobb"... :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då är det väl bättre att klura ut schemat och göra ett nytt program från början, kanske ett program med ett enklare protokoll och avsevärd snabbare kommunikation. Borde ju INTE vara speciellt svårt.
Skriv svar