Allright, nä, jag sågar eget virke så har faktiskt inte tänkt på det... Tvåtum blir ju iaf ca 5 cm i vilket fall, entum strax under 25mm, hyvlad blir den ca 20-22mm enligt äldre standard.
Alla jag känner som jobbar med trä säger iaf tex tvåtum fyra och inte 50 x 100 mm plank. Men kanhända att gemene man ber att få en planka som är 50 x 100mm, jag vet inte. Skulle va någon som brorsan då, men då får han fanken hämta sin planka själv...
Tum för järnvaror var inte densamma som för trä, men idag verkar det omarbetat till universaltum och avjämnat till metrisk standard, gamla 4" blir således 100 mm idag om man beställer nya spikar.
Personligen tycker jag att det är mer praktiskt att mäta skruv i mm.
Spik brukar man ju ändå få räkna på först vilket nästan alla ändå gör i mm idag, är väl mest en vanesak vad man kallar det antar jag.
För järnvaror ser jag dock mest fördelar då det tillkommit så otroligt mycket nytt vad beträffar träskruv och fästelement för byggnadsdelar så synkroniserade av måttenheter är nog viktigare idag än förr antar jag. Brukar inte bli att man använder spik so ofta heller numera, round nails vägrar jag att befatta med, sämre skit finns fan inte (brukar på sin höjd duga till emballage ibland, eller laga lastpallar för att de är billiga) och fyrkanting är riktigt svåra att få loss om man behöver ändra någonting i efterhand, är mest i sammanhang där skruvgängorna kan lossna och dra ur träet man fortfarande använder spik, eller om man kör stora ytor med pistol idag, skiljer såpass litet i pris idag och vi har ju idag fina skruvdragare med både moment och automatisk självstopp med batterier som räcker att dra 100 mm skruv flera timmar i sträck utan förborrning. Inte som när morfar noga hyvlade in alla fönsterkarmar med olika typer av hyvlar och noga utvalt virke, men så håller hans arbeten också fortfarande, allt jag behövt göra var att måla på litet ny färg ibland. Men, idag skall allt stressas fram.