Amerikanska volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev:Träreglar mäter man dock i tum här också... :)
Nja, inte ens snickarna benämner trä med tum längre, och det står vanligen inte ens tummått på skyltarna numera.

Visst, brägår'n fattar vad du menar om du säger att du ska ha en 2tum4, men det beror nog mer på att dom varit med ett tag.

Det var ju över huvud taget ett jäkla idiotsätt att mäta virke på då det skiljde sej inte bara mellan olika länder utan även mellan olika brädgårdar, speciellt när det gällde hyvlat virke då måttet gällde ohyvlat och sen blev den hyvlade dimensionen vad den blev typ.

Spik tror jag däremot det förekommer att man fortfarande benämner i tum ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, nä, jag sågar eget virke så har faktiskt inte tänkt på det... Tvåtum blir ju iaf ca 5 cm i vilket fall, entum strax under 25mm, hyvlad blir den ca 20-22mm enligt äldre standard.
Alla jag känner som jobbar med trä säger iaf tex tvåtum fyra och inte 50 x 100 mm plank. Men kanhända att gemene man ber att få en planka som är 50 x 100mm, jag vet inte. Skulle va någon som brorsan då, men då får han fanken hämta sin planka själv... :mrgreen:

Tum för järnvaror var inte densamma som för trä, men idag verkar det omarbetat till universaltum och avjämnat till metrisk standard, gamla 4" blir således 100 mm idag om man beställer nya spikar.
Personligen tycker jag att det är mer praktiskt att mäta skruv i mm.
Spik brukar man ju ändå få räkna på först vilket nästan alla ändå gör i mm idag, är väl mest en vanesak vad man kallar det antar jag.

För järnvaror ser jag dock mest fördelar då det tillkommit så otroligt mycket nytt vad beträffar träskruv och fästelement för byggnadsdelar så synkroniserade av måttenheter är nog viktigare idag än förr antar jag. Brukar inte bli att man använder spik so ofta heller numera, round nails vägrar jag att befatta med, sämre skit finns fan inte (brukar på sin höjd duga till emballage ibland, eller laga lastpallar för att de är billiga) och fyrkanting är riktigt svåra att få loss om man behöver ändra någonting i efterhand, är mest i sammanhang där skruvgängorna kan lossna och dra ur träet man fortfarande använder spik, eller om man kör stora ytor med pistol idag, skiljer såpass litet i pris idag och vi har ju idag fina skruvdragare med både moment och automatisk självstopp med batterier som räcker att dra 100 mm skruv flera timmar i sträck utan förborrning. Inte som när morfar noga hyvlade in alla fönsterkarmar med olika typer av hyvlar och noga utvalt virke, men så håller hans arbeten också fortfarande, allt jag behövt göra var att måla på litet ny färg ibland. Men, idag skall allt stressas fram.
Borre

Inlägg av Borre »

Virke (hyvlat) man köper har motsvarande 2"2" måtten 45x45mm, 2"4" har 45x95mm, och sen 120, 145, 170, 195 och 220.
Visst finns det många som fortfarande envisas med att nämna de vid tum, men är det köpt virke har de inte en tvåtumfyra när det säger det utan en 45x95mm.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det är sant, reglar brukar jag också använda mm för då de har andra mått än vanliga plank och bräder.
Det är lättare att räkna på skärningsmåttet på dem med mm, men det är nog därför att man använder metriskt system till allt annat.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Varför krångla till det med storlekar på borr?
Det är bara att kolla i tabellen efter "treans borr" eller "borr G"
drill bit conversion tableX.png
För ett gäng borr så går hela engelska alfabetet åt plus numrering (baklänges förstås) från stort borr 1 till litet 104 :rofl
Us_drill_sizes_2.png
Totalt snurrigt... påminner om en tabell för resistorer med "lagom" mellanrum
Drill-Bit-Decimal-Equivalnncy-Chart11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad har de ens för trefasspänning i Usa, 480 eller 460V?
Som jag fattat det så har de 480V men prylar märks ofta 460V och jag blir inte klok på varför eller hur man skall märka.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns en hel hög med 3-fas spänningsvarianter där:

120/208, 120/240 277/480, 240 och 480V

Tror nog dom är det enda land som har så många spänningsvarianter på 3-fas.

https://www.worldstandards.eu/electrici ... ric-power/

Lite överraskad över 208, det är en typisk japansk spänning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Med trefas 120° blir det 120/208V.
Trefas 277/480
Tvåfas 180° blir 120/240V. Det är väldigt vanligt till privatbostäder.
Tvåfas 240/480.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

208V trefas används för maskiner i butiker, restauranger etc. Väldigt mycket luftkonditionering och kylanläggningar.
Dom högre spänningarna är vanligare i industri som behöver mer effekt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att Sverige bara skulle ha 400V stämmer ju inte.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har amerikanska strömbrytare som är specade i "hp", dvs något liknande hästkrafter.
En strömbrytare kan vara på 1/4 hp, AC och 1/8 hp DC.
Men spänning har de tydligen ingen egen 1800 tals enhet för, utan det blir Volt, med SI prefix och decimalt.

Ang flyget, här i Karlstad använder flygledaren meter med radiokontakt till tyska flygplan som då har en höjdmätare med Si enheter, (m).
Samt fot för de som har 1800 tals höjdmätare.

Svenska försvaret gick in för Si stenhårt under 60 talet.
Men har Natoanpassat sig numera vilket ger tum fötter och engelska vid radiotrafik hos stridsflyget.

Ang MHz så är det många svenskar som inte kan skriva mått som folk.
Clas Olsson exvis säljer M3 skruvar som är 3 Mm, (Mega meter).
Biltema säljer kompressorer som mäts i hp.

Roy
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

säter skrev:
Att Sverige bara skulle ha 400V stämmer ju inte.
Tippar på att de bara kopierat från listan över europastandard efter 90 talet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur pass utbredda i Europa är 500V och 700V?
Nerre

Inlägg av Nerre »

GastonDeVille skrev: För ett gäng borr så går hela engelska alfabetet åt plus numrering (baklänges förstås) från stort borr 1 till litet 104 :rofl
Det där med baklänges beror på att de ofta anger typ "Hur många går det på en tum?"

Så gauge 16 är 1/16-dels tum typ. (Fast de har nog olika gauge för olika saker, ibland är det per tum, ibland per pund osv)

Jag tror man räknar på samma sätt på t.ex. hagel?

De räknar ju baklänges på bensinförbrukning också, miles per gallon?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MadModder: sant men dom skriver specifikt "3-phase" i toppen för denna kolumn och sidan är just för industriella spänningar som ju är i den högre skalan, så vet inte vad om håller på med.
Skriv svar