Motor från diskettstation?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då har du ena fasen fel.polvänd ena lindningen så ska den nog gå runt sen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tyvärr inte. Provade alla varianter igen, men det hjälpte inte.

Hur uppför sig en trasig stegmotor?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vanligen inte alls, endera pga brunna lindningar eller så överhettad att rotorn har förlorat magnetismen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ok, så då är den troligen inte trasig iallafall.

Däremot lyckades jag förstöra det andra test-exemplaret. Den minimala koppartråden lossnade från sitt ben när jag skulle löda bort flatkabeln från motorn. (Enda sättet att få bort den från diskettstationen.)

Men: Med pincett och förstoringsglas lyckades jag löda fast koppartråden igen! Det hade varit hur lätt som helst att bränna sönder tråden med tanke på att jag inte har någon temperatur-reglering på lödpennan...
Ibland har man tur. :)

Ska prova den här andra motorn ändå. Man vet aldrig med elektronik..

edit:
Den andra motorn uppför sig precis likadant. Den förra motorn kom från en isärplockad diskettstation som inte blivit använd på flera år. Jag mätte givetvis motorn innan jag kopplade in den och den verkade hel. Den andra diskettstationen använde jag senast för någon vecka sedan, så den här motorn är jag 100% säker på att den fungerar.

Det kvittar alltså hur jag vänder polerna, ingen av motorerna snurrar runt ett helt varv. De kommer bara ca 20° och sedan går de tillbaka.

Eftersom pulserna från PIC-kretsen är rätt så blir väl nästa naturliga steg att felsöka H-bryggorna...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har upptäckt en skillnad mellan de båda H-bryggorna!

Gjorde spänningsmätningar där motorlindningarna normalt sitter.

På den första H-bryggan (som går till A-lindningen) växlar spänningen mellan 0V och 5V.
På den andra växlar spänningen mellan -5V och 5V.

Då borde alltså felet ha med den första H-bryggan att göra?
Tänk att det kan vara så kul när man upptäcker fel... :)

När det uppstår något fel så brukar det sitta i den delen som man byggt sist, men jag byggde den felande H-bryggan först. Jag har gått i från trenden tydligen.. :D

I morgon (ok, om några timmar) så återstår det att se var själva felet ligger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Gjorde nya mätningar idag. Då är det helt plötsligt ingen skillnad i mätresultaten mellan de båda H-bryggorna....

Dessutom fungerar allt som det ska. :shock:

Usch, jag tycker inte om när sånt här händer!
Blir det något fel så ska inte det lösas "av sig självt". Då kan man ju inte ta reda på varför det inte fungerade tidigare.

Nåja, det är väl bara att se glad och duktig ut och hoppas att man hade något med lösningen att göra..... :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Öhh :shock: Mysko :? Glappkontakt i H-Bryggorna kanske :?:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lödningarna ser fina ut, men bas-motstånden och flatkabeln till PIC-kretsen sitter i en IC-sockel. (Gjorde så för att lättare kunna byta om det inte skulle fungera.) Det kanske är där felet sitter/satt.

Nu när jag vet att allt är som det ska så ska jag löda fast motstånden och flatkabeln. Fungerar det då trots att man rör på sladdarna så borde det inte vara någon fara.

Känns mycket bra att kunna gå vidare med det här projektet och snart kan jag lägga upp en tråd om vad det är jag pysslar med. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad använder du för dioder i bryggan, 1N4148?

Nej sådana där fel tycker jag är dom värsta, det fungerar som det skall men kommer det att göra det i fortsättningen och vad var det som orsakade det hela? Irriterande till max..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jepp, 1N4148. "Hushålls-dioder".. :)

Usch ja, det är inte kul med sådana fel. Antingen ska det fungera hela tiden eller så ska det inte fungera alls förrän man löst problemet.

Har hela tiden kört med en motor monterad i en diskettstation. Blev lite förvånad när det plötsligt fungerade och mätinstrumentet (som för tillfället låg ovanpå läs/skrivhuvudet) började förflytta sig i sidled.. :)

Nu har jag bytt till en lös motor av samma sort. Den snurrar också. Däremot verkar den vara lite svagare. Kanske är det magneterna som är trötta, för när man sätter fingret mot motoraxeln så blir den lite "hoppig", men den snurrar fortfarande. Motorn som sitter i diskettstationen kan däremot utan problem flytta både läs/skrivhuvudet och multimetern.

Nåja, jag får plocka bort den motorn också. Lite synd eftersom diskettstationen faktiskt fungerade, -trots att den satt i en extremt dammig 386a... Diskettstationer är lyckligtvis väldigt billiga. :)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Är det en sådan här motor?
Bild

Isåfall får det bli ett litet projekt med ett par sådana för min del (har 4 st)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Diskettstationens chassi är en del av lagringen på dessa små motorer, du kan inte köra dem lösa, då de då inte har någon lagring alls.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

vad synd, det gjorde det hela mkt tråkigare...
får leta upp andra motorer att leka med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tekko:
Aha! Tusen tack för den informationen! :tumupp:
Ska se om man kan "låna" lagringen från diskettstationen...

gurgalof:
Jepp, det är en sådan motor.
Smått dimmig bild, men jag kände igen den. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Dremla ur motordelen med lagret. Vissa floppys har löstagbar lagring medans andra har det gjutet i själva fdd chassit.
Skriv svar