14-pinnaren till vänster är 74LS00. 8-pinnaren får jag kolla upp när jag kommer hem, graveringen var jättesvag på den så kameran orkade inte med den.JohnGalt skrev:Vad är förresten beteckningen på 8-pn ST-kretsen längst upp på kortet?
edit: Och på 14-pin kretsen till vänster?
Felsökning av jordbruksmaskin
Re: Felsökning av jordbruksmaskin
ST 8-pinnar är en TL7705 Supply Voltage Supervisor medan Philips 8-pinnar är en PCA82C251 CAN Transciever, så ingen av dem har med -5V att göra.
Kortet är flerlagers så jag kan inte direkt se vad LCD-pin 3 går till, utan jag får helt enkelt kontinuitetsmäta hela kortet. Nånstans går den ju till iallafall
Kortet är flerlagers så jag kan inte direkt se vad LCD-pin 3 går till, utan jag får helt enkelt kontinuitetsmäta hela kortet. Nånstans går den ju till iallafall

Nu har jag mätt lite. Jag hittar inte en enda punkt som LCD-pinne 3 är ansluten till. Gått igenom alla lödpunkter tre gånger och jag får inga kontinuitetsutslag alls. Är det rimligt att pinne 3 är flytande?
Såg dessutom att både den gamla och nya skärmar har två testpunkter för Anod respektive Katod. Mätte därför upp följande spänningar:
Gamla skärmen: A = 11.3V, K = 7.4V, pinne 3 = 0.56V
Nya skärmen: A = 10.2V, K = 6.5V, pinne 3 = 5.14V
Inget av dessa värden säger mig något.
Provade slutligen att med en gammal USB-laddare lägga på negativ spänning på pinne 3 genom att koppla dess 5V till skärmens Vss och GND till skärmens V0, medan pinne 3 hänger "utanför" hållisten så att kretskortet inte petar på den. Händer fortfarande inte ett jota, ser bara backlight.
Jag fattar inget.
Såg dessutom att både den gamla och nya skärmar har två testpunkter för Anod respektive Katod. Mätte därför upp följande spänningar:
Gamla skärmen: A = 11.3V, K = 7.4V, pinne 3 = 0.56V
Nya skärmen: A = 10.2V, K = 6.5V, pinne 3 = 5.14V
Inget av dessa värden säger mig något.
Provade slutligen att med en gammal USB-laddare lägga på negativ spänning på pinne 3 genom att koppla dess 5V till skärmens Vss och GND till skärmens V0, medan pinne 3 hänger "utanför" hållisten så att kretskortet inte petar på den. Händer fortfarande inte ett jota, ser bara backlight.
Jag fattar inget.
Nej det är inte rimligt att pinne 3 är flytande.
A och K är antagligen bara till bakgrundsbelysningen, den har inget med teckenvisningen att göra.
0,56 V verkar rimligt, men inte 5,14V, om du tittar i databladet ska VLCD vara c:a 4,5 V VDD-V0 vilket borde ge ung 0,5 V
Jag kan i morgon koppla upp ett kort med en liknade display och kollmäta om du inte får ordning på det i kväll.
Edit felstavning
A och K är antagligen bara till bakgrundsbelysningen, den har inget med teckenvisningen att göra.
0,56 V verkar rimligt, men inte 5,14V, om du tittar i databladet ska VLCD vara c:a 4,5 V VDD-V0 vilket borde ge ung 0,5 V
Jag kan i morgon koppla upp ett kort med en liknade display och kollmäta om du inte får ordning på det i kväll.
Edit felstavning
Jag byggde nu ihop en LCD-testare med Arduino enligt denna guide. Den nya skärmen funkade prima, går att justera kontrasten bra, men den gamla är dödare än en sill.
Det får mig att fundera på om skärmarna verkligen är konfigurerade på samma sätt (som någon påpekade tidigare i tråden), eller om den gamla faktiskt är stendöd. Om de är konfigurerade på olika sätt är det rimligt att den nya skärmen inte fungerar på kortet och att den gamla inte fungerar i testaren, men frågan är isåfall hur jag konfigurerar den nya. Baksidorna är inte alls likadana. Databladets layout matchar den nya skärmen, så jag vet inte hur den gamla är konfigurerad.
EDIT: Den nya har en V0 på 0.3V när den sitter i Arduinon, och 5V när den sitter på kretskortet. Den gamla har V0 = 0.3 på Arduinon, och ungefär samma på kretskortet. Jag killgissar här att detta är ett tecken på att den nya är felkonfigurerad (för kretskortet), och att den gamla faktiskt är stendöd.
Det får mig att fundera på om skärmarna verkligen är konfigurerade på samma sätt (som någon påpekade tidigare i tråden), eller om den gamla faktiskt är stendöd. Om de är konfigurerade på olika sätt är det rimligt att den nya skärmen inte fungerar på kortet och att den gamla inte fungerar i testaren, men frågan är isåfall hur jag konfigurerar den nya. Baksidorna är inte alls likadana. Databladets layout matchar den nya skärmen, så jag vet inte hur den gamla är konfigurerad.
EDIT: Den nya har en V0 på 0.3V när den sitter i Arduinon, och 5V när den sitter på kretskortet. Den gamla har V0 = 0.3 på Arduinon, och ungefär samma på kretskortet. Jag killgissar här att detta är ett tecken på att den nya är felkonfigurerad (för kretskortet), och att den gamla faktiskt är stendöd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Byglingarna är ju annorlunda på nya vs gamla:
J1: hittar jag inte på gamla?
J2: 24 Ω ("240") på gamla, öppen på nya
J3: öppen på gamla, sluten ("000") på nya
J6: öppen på gamla, sluten ("000") på nya
J7: hittar jag inte på gamla?
Vad säger databladet om dessa?
J1: hittar jag inte på gamla?
J2: 24 Ω ("240") på gamla, öppen på nya
J3: öppen på gamla, sluten ("000") på nya
J6: öppen på gamla, sluten ("000") på nya
J7: hittar jag inte på gamla?
Vad säger databladet om dessa?
Är inte byglingarna bara till för "bakgrundsbelysningen"? Så uppfattade jag databladet, men jag kan ha missuppfattat.
Jag ska maila tillverkaren och kolla, men bakgrundsbelysningen funkar på bägge skärmar på kretskortet så den byglingen (anod/katod) är rätt iallafall.
Någon sorts framsteg gjordes nyss när jag kopplade på en 20k-pot på den nya skärmen; jag ser pixlar!
Men bara på översta raden, och ingen text.
Men bara på översta raden, och ingen text.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En del av initieringen är nog att ställa den i läge med 2 rader text, så förmodligen har du problemet där. Det första som brukar hända i initieringen är att den ställs om från 4-bitars till 8-bitars interface och sedan går man vidare med antal rader och lägger ev in specialtecken som inte finns i kretsen (ÅÄÖ tex).
Då är frågan hur fasen en ska åtgärda det. Jag kan ju inte ändra i programkoden i EPROM:et, t.ex, och det känns väldigt långsökt att just den kodsnutten som har hand om initieringen har åkt på bit-röta. Processorn snurrar ju som den ska, alltså borde det isåfall vara någon sorts avbrott/glapp mellan processorn och skärmens pinnar. Eller så är det något helt annat, och jag är bara ute och cyklar här.
Att punga ut 10k för en ny styrdosa känns inte sådär jättelockande direkt
Så jag måste försöka några varv till att komma på root cause här.
Att punga ut 10k för en ny styrdosa känns inte sådär jättelockande direkt

Är du säker på att displayen ens ska tändas upp när den inte sitter i jordbruksmaskinen?
Den kanske kräver extern signal från någon annan modul. (så är det i många bilar Exempelvis Volvo, Renault, vissa Audi).
Snurrar processorn med rätt klockhastighet?
Kommer det någon data till lcd om du mäter med oscilloskopet?
Den kanske kräver extern signal från någon annan modul. (så är det i många bilar Exempelvis Volvo, Renault, vissa Audi).
Snurrar processorn med rätt klockhastighet?
Kommer det någon data till lcd om du mäter med oscilloskopet?
Nej, jag är inte säker. Det kan mycket väl vara fallet att det är så, jag har inte ens tänkt på det!
Processorn snurrar i rätt hastighet (11.nånting MHz) och det kryllar av trafik på alla pinnar till skärmen.
Processorn snurrar i rätt hastighet (11.nånting MHz) och det kryllar av trafik på alla pinnar till skärmen.
Kan du använda din Arduino, en Buspirate eller liknande för att logga initieringsdata som skickas till skärmen från modulen?
Jag har en 16-kanal logikanalysator som jag ska koppla in imorgon och dumpa all trafik med. Ser jag initieringen där så borde det funka att koppla in allt i maskinen.