Dj-mixer startar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Re: Dj-mixer startar ej

Inlägg av robertr81 »

Skulle testa mixern idag igen och den startar inte.
Upptäckte att den startar om man snabbt trycker på strömbrytaren flera gånger.

Sen när den väl startat och man stänger av den så startar den om man testar direkt igen men står den avstängd några minuter får man upprepa denna procedur.

Strömknappen visar spänning oavsett på andra sidan så den verkar inte kass.

Testat med en annan adapter och samma sak där.

Kan det vara nåt fel på någon kondensator?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är typiskt elektrolytkondnig beteende. Du kan värma upp en i taget och se om du får napp.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

breflabb skrev:Det är typiskt elektrolytkondnig beteende. Du kan värma upp en i taget och se om du får napp.
Jag bytte ut elektrolytkondingarna på kortet inringat i rött men det hjälpte tyvärr inte.
C8F78FCE-3F53-40BF-B013-ABAF274ED2CB.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Har du testat externa nätdelen så att den verkligen kan leverera den spänning/ström som krävs
Har du fler som du kan testa med.Det är nämligen så att alla sådana inkapslade lider av torra lytar.
Du kan belasta ex nätdelen med ett motstånd upp till den ström den kan leverera och samtidigt
mäta spänningen hur mycket den skunker
robertr81

Inlägg av robertr81 »

breflabb skrev:Har du testat externa nätdelen så att den verkligen kan leverera den spänning/ström som krävs
Har du fler som du kan testa med.Det är nämligen så att alla sådana inkapslade lider av torra lytar.
Du kan belasta ex nätdelen med ett motstånd upp till den ström den kan leverera och samtidigt
mäta spänningen hur mycket den skunker
Har två exakt likadana nätdelar (externa) båda beter sig samma. Men funkar på en likadan mixer som är något nyare..

Matar jag ph7 och ph6 direkt med 12v så startar den direkt. Funkar det att skrota den interna nätdelen och ist använda en 12v adapter direkt till ett uttag som är kopplat till ph7 och ph6? Finns det några nackdelar att göra så? Hade ju såklart varit roligare att fixa den så som den ska vara.

Ska försöka se om jag hittar någon annan 15V DC adapter som jag kan testa med men dom flesta har ju omvänd polaritet.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Låter jag nätdelen sitta i uttaget tills den är varm så startar mixern med ett par sekunders delay.
Den andra mixern jag har som är ett par generationer nyare har en annorlunda intern nätdel.
Kanske mer ”lättstartad”? Båda adaptrarna drar ju igång den direkt.

Intern nätdel på den nyare modellen:
Vad betyder följande på C9, C12?
+10VA
+10VC
+PVCC
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Den här har inga likheter med sen andra. Denna ger ut två spänningar plus och minus
i förhållande till jord (plus10V och minus10V) och matas med växelspänning, din gamla
matas med DC spänning.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

breflabb skrev:Den här har inga likheter med sen andra. Denna ger ut två spänningar plus och minus
i förhållande till jord (plus10V och minus10V) och matas med växelspänning, din gamla
matas med DC spänning.
Ser nu att det är fel version av service manualen till den nyare...
Hockeytok

Inlägg av Hockeytok »

Hej , jag skulle vilja föreslå några ändringar på din mixer , för att undvika framtida rök :D .
Någon här föreslog ett vx relä på så ingången , jag rekommenderar en brygga . Då spelar det mindre roll vilken polaritet det är på DC pluggen. Om det verkar svårmonterat så finns det små , för ytmontering somdu kan sätta på undersidan.
Sedan undrar jag vad ni ( övriga)tycker om att montera ett litet motstånd parallellt med serie-transistorn, bara så att ICn kommer igång ? För att den ska starta / när man VILL att den ska starta.
Med vänlig hälsning, ht
Skriv svar